Parking wielopoziomowy w Wodzisławiu? Może kiedyś powstanie...
Wodzisławski magistrat zamierza wykonać studium funkcjonowania, potrzeb i kierunków rozwoju miejsc postojowych i parkingów na terenie miast. Po jego wykonaniu miasto ewentualnie przystąpi do nowych inwestycji.
WODZISŁAW ŚL. Kilka tygodni temu radny Adrian Jędryka złożył zapytania do wodzisławskiego urzędu. Dotyczyło ono tematu zagospodarowania na miejsca parkingowe skarpy usytuowanej wzdłuż klatek 64 – 72 na osiedlu XXX-lecia. – W grudniu 2017 r. grupa mieszkańców zgłosiła się do urzędu z taką właśnie propozycją – przypomina radny. Dodaje, że wówczas prezydent poinformował mieszkańców, że nie ma pieniędzy na wykonanie zadania, które wymaga zaangażowania wysokich środków finansowych. – Propozycja miała zostać ponownie rozpatrzona w kolejnych perspektywach finansowych. Do tej pory na skarpie jednak nie wydać żadnych działań – mówi Adrian Jędryka.
Nie ma jeszcze nawet studium
Radny otrzymał już odpowiedź z urzędu. Udzieliła jej naczelnik wydziału gospodarki komunalnej Katarzyna Banek. Okazuje się, że realizacja zadania nie jest przesądzona. „Zasadność zagospodarowania terenu na miejsca parkingowe powinna wynikać z zaplanowanego do realizacji studium funkcjonowania, potrzeb i kierunków rozwoju w sektorze miejsc postojowych i parkingów na terenie miasta” – czytamy w odpowiedzi. W efekcie dalsze działania w sprawie skarpy zostaną podjęte na podstawie wykonanego opracowania. Katarzyna Banek poinformowała, że wydział gospodarki komunalnej złożył propozycję budżetową na rok 2021 o zabezpieczenie środków finansowych na wykonanie studium.
Do sprawy odniósł się na listopadowej sesji również prezydent Mieczysław Kieca. Doprecyzował, że owe studium miałoby w szczególności dotyczyć dzielnic: Starego Miasta, Nowego Miasta oraz osiedla XXX-lecia – Piastów – Dąbrówki. – Planowałem złożyć projekt rozbudowy miejsc parkingowych w tym analizę zasadności budowy parkingów wielopoziomowych na terenie miasta w ramach konkursu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego ogłoszonego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Okazało się jednak, że możemy zgłosić ograniczoną liczbę projektów. Ten konkurował z modernizacją Balatonu. Po przeanalizowaniu sytuacji zdecydowaliśmy, że zgłosimy Balaton – mówił włodarz. – Nie chciałbym jednak porzucić tego projektu – podkreślił.
Zapytali gdzie brakuje miejsc parkingowych
Przypomnijmy, że w zeszłym roku stowarzyszenia Wodzisław 2.0 i Głos Pokoleń zorganizowały wspólną akcję mającą na celu stworzenie planu rozwoju miejsc parkingowych w Wodzisławiu Śl. Drogą mailową i poprzez media społecznościowe wpłynęło do nich ponad 100 opinii od mieszkańców. Najczęściej wskazywanymi ulicami pod względem braku miejsc parkingowych były m.in.: 1000-lecia, PCK, Pokoju, Wyszyńskiego, 26 Marca, Przemysława oraz Rynek. W sprawozdaniu z akcji prócz samej analizy problemu zawarto również możliwości jego rozwiązania. Zaproponowano m.in.: współpracę ze szkołami do wprowadzenia abonamentu (karty mieszkańca) do parkowania poza godzinami pracy placówek, zmodernizowanie parkingów równoległych na prostopadłe (tam, gdzie jest to możliwe) oraz wprowadzenie zamkniętych parkingów na osiedlach. Zaproponowano również budowę nowych miejsc parkingowych na nieużytkach.
(juk)
Ludzie
Prezydent Wodzisławia Śl.
Arteks jest taka książka ekonomia kapitalizmu. Bardzo cienka bo zasady tam opisane sa bardzo proste. Jesli ją preczytasz to zrozumiesz że twoje poglądy nie maja nic wspólnego z kapitalizmem. Nie ma tam słowa o majstrowaniu w gospodarce, o dopłatach do towarów, o limitach produkcyjnych, o zmuszaniu konsumentów do określonych zachowań i.t.d. A to wszystko w unii no i u nas ma miejsce. Jesli u nas jest akurat tyle aut to widocznie tyle jest potrzebnych. Nie znam osobiscie nikogo kto ma auto tylko po to żeby mieć. Może gdyby nie zniszczono u nas kolei i byla lepsza sieć komunikacji miejskich to więcej osób by z nich korzystało i samochodów byłoby mniej. Nie wiem skąd masz wiedze o sytuacji w Chinach . Byłeś tam? Bo ja byłem i z tego co zauważyłem wynika że pod względem gospodarczym Chiny są bardziej kapitalistyczne niż unia. I nie wiesz w mity że tam robi się tylko tandetę. A na koniec taka drobna uwaga a`propos demokracji. Władze miast zostały wybrane w demokratycznych wyborach przez mieszkańców więc jeśli juz kogoś powinny słuchać to mieszkańców.
@Arteks - dodaj, że to błędne koło, więcej miejsc parkingowych, więcej aut
@Oberwator_R - mi nie odpowiada motodominacja i narzucanie problemy jakie ze sobą niesie. Co do poglądów to jestem liberałem i zwolennikiem kapitalizmu, a komunę to masz na Białorusi czy w Chinach - kraju z którym tak chętnie współpracują kraje demokratyczne kupując od nich tandetę. :) Natomiast polski obłęd obejmuje wiele dziedzin życia. Tak jak na Śląsku mamy za dużo chałup z piecami. Tak mamy w naszym kraju za dużo aut. Ilość aut na 1000 mieszk.: Polska - 593, Niemcy - 561, Francja - 478, Węgry - 355, Irlandia - 385, Szwajcaria - 514. Czyli już mamy więcej aut niż bogate kraje, których stać na podziemne garaże, parkingi itd. Absolutny obłęd! A potem wypadek za wypadkiem, hałas, brak miejsc parkingowych, korki. Kiedy władze miast zaczną słuchać urbanistów, transportowców i ekologów, zamiast handlarzy aut, producentów aut, mechaników i kierowców?
Popyt zaspokaja się w kapitaliźmie. My żyjemy w komunie i o tym jest 90% mojego komentarza. Jak widze tobie i hanowi to odpowiada. Mnie nie.
Teraz jest tak, ile członków rodziny tyle aut pod domem. Wprowadzić opłaty, 1 auto 0 zł kolejne wysokie opłaty. Parkingi budować na peryferiach miast i spacerek lub dojazd tym jednym co stoi pod blokiem.
@Oberwator_R - piszesz, że jest popyt na parkingi to się je buduje. Pytanie czy to nie jest sztuczny popyt wynikający z motokultystycznej propagandy i braków w komunikacji publicznej? Dlaczego koncerny motoryzacyjne nie budują parkingów, a spada to na władze miast? No i pytanie czy parkingów jest za mało czy też cena za parkowanie jest zbyt niska lub w ogóle są darmowe? Dlaczego na osiedlach spółdzielnie nie wprowadzą abonamentów? Jak można wymagać aby płaciło się za wodę - dar natury, a nie wymagać opłat za zagracanie powierzchni blachosmrodami? Od razu co najmniej 15-20% aut by zniknęło dlatego, że nie są eksploatowane lub są eksploatowane incydentalne. @han - bardzo mądra wypowiedź. Według wytycznych związanych z polityką "zielonego ładu" aut w miastach powinno być mniej. Problem w tym, że władze Wodzisławia i wielu innych śląskich miast robią niewiele aby te miasta do tej nowej polityki przygotować.
liczba miejsc parkingowych na osiedlach jest po prostu skończona i nie da się zaspokoić tego popytu wraz z rosnącą liczbą samochodów. ludzie muszą zrezygnować ze swojej wygody parkowania pod blokiem. problem w tym, że spacerek 5min do auta już budzi w wielu oburzenie. wielopoziomowe parkingi na osiedlach nigdy się nie zapłacą. alternatywą są płatne miejsca parkingowe tylko tu znów sprawa się rypnie co do stawki.
sprawa jest prosta, wodzisław przed pandemią miał ok 30mln na inwestycje, parking w rybniku z projektem kosztował ok.20mln. zatem budowa takiego parkingu realnie wstrzyma inwestycje w danym roku w mieście. można się bawić w proces 2 letni ale to pozorne rozciągnięcie w czasie. liczba miejsc parkingowych w rybniku 460.
budując taki obiekt w centrum i szybko licząc po stawce 2.5zł przez 252 w roku po 10h i 100% obłożeniu parking osiągnie przychód 3*252*10*460 = 2,898 mln. zakładając, że w ciągu tych 10h realne obłożenie będzie na poziomie 60% to wyjdzie nam ~1,739 mln przychodu od tego trzeba odjąć koszty utrzymania obiektu. jak zostanie 1.5 mln to będzie dobrze. pytanie ile miejsc parkingowych obecnie jest w centrum miasta (od kubsza, do wałowej przez parkingi pod urzędem i starostwem, aż do karuzeli i parkingu po byłym wpk - naprzeciw karuzeli) i jaki jest ich stopień wykorzystania? dopiero po odpowiedzi na to pytanie można zastanawiać się czy to ma sens.
budując taki obiekt na osiedlu trzeba by zrobić abonamenty. ile osób będzie chętnych zapłacić 50 czy 100zł za gwarantowaną miejscówkę? stawka 50/100 * 460 * 12 miesiecy = 276/552 tys gdzie koszty utrzymania obiektu? żeby osiągnąć poziom przychodów jak wyżej stawka musiała by 315zł - kto tyle zapłaci na osiedlu?
Piniendzy nima bo nie umiemy gospodarować i wydaliśmy na nie potrzebne nikomu rzeczy. Takie jak zagospodarowanie wodzisławskich jarów a tam wydaliśmy miliony na nikomu nie potrzebne drogie oświetlenie, nikomu nie potrzebne olbrzymie betonowe grille setki ton betonu wylane na zejście do jaru, bardzo drogie ławeczki. i ścieżkę ze żwirku dla kotów. Wydaliśmy na remont dworca i nie potrzebne bramki na parkingach w tym niby centrum przesiadkowym. A to wszystko przez nie udolnych gospodarzy. Zamiast remontować stary dworzec, trzeba było wybudować nowy za połowę tej kwoty.
@Spiker - wygląda to na dzień dzisiejszy tak - spółdzielnia mieszkaniowa czeka aż miasto te czy tamte zrobią parking. Zaś miasto czeka aż ta czy inna spółdzielnia w tym czy tamtym pierdziszewie zrobią też parking. Tym samym jak w szachach pat. Znam bloki gdzie na 4 piętrowego kloca jest ... 8 miejsc parkingowych. @ObserwatorR- UE padnie prędzej czy później . W mojej ocenie do 10 lat nas tam nie ma. Choć jakby to zależało od mojej osoby to nigdy by nas tam nie było. To teraz widać co wyprawiają z nami z Plandemia.
" w .... stronę likwidacji samochodów osobowych szczególnie spalinowych", "Ureguluje to szybki celowy wzrost cen paliw", " aby wymusić przejście na elektromobilność" (a dlaczego nie na wodór n.p.?) , "kilkadziesiąt procent kierowców będzie zmuszona zrezygnować wogóle z samochodu". Czyli: zmuszać, wymuszać, regulować, podwyższać wybiórczo podatki....to wszystko potwierdza moje przekonanie że unia to komunizm w czystej postaci. Bo w kapitaliźmie i w gospodarce rynkowej @han kiedy jest popyt na parkingi to się je buduje, a gdy "na rynku" pojawi się pojazd albo nowy rodzaj transportu który będzie atrakcyjniejszy niż używane do tej pory to ludzie bez nakazów, gróźb i regulacji sami się do niego przesiądą.
DonC ... Wybacz Szanowny Kolego ale budując własną przenigdy nie sugerował bym się infrastrukturą innych miast. To że nie mają tego miasta górnośląskiego południa to nie oznacza że Wodzisław nie może mieć. Niestety - jak napisałeś - nigdy miał nie będzie ponieważ zawsze będzie argument o ciągłym i nieustannym braku gotówki.
Skinheadzik ... ja bym takie miejsca parkingowe wybudował przede wszystkim dla mieszkańców by uwolnić przestrzeń. Wiadomo że parking to nie fabryka i w tym sensie faktycznie się nie zwróci. Budując podziemny czy piętrowy parking sugerował bym się jednak względami estetycznym i praktycznymi.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@Spiker- też by mi się podobalo.Tylko pokaż mi takie parkingi w sąsiednich miejscowosciach od Raciborza przez Pszów,Radlin po Jastrzębie. Takie parkingi nigdy nie powstaną bo zawsze będzie brakowało pieniędzy na inne sprawy.
Parkingów w Wodzisławiu powinno być kilka ale wszystkie piętrowe lub podziemne by wykorzystać jak najmniejszą przestrzeń na parkowanie i nie zamieniać połaci zieleni na parkingi. Strefa Starego Miasta powinna być natomiast spacerowa bez jakiejkolwiek motoryzacji ale oczywiście z odpowiednim parkingiem dla Starego Miasta. Włodarze Wodzisławia doskonale to wiedzą ale specjalnie nie podejmują żadnych starań w tym temacie. Minęło już trzydzieści lat samorządności a Wodzisław nic nie ma. Zobaczcie jak to wszystko tu wygląda i przeanalizujcie jakie kwoty pobierają ludzie odpowiedzialni za ten stan rzeczy. Przecież gdyby oni nie byli samorządowcami nie nadawali by się nawet do zarządzania którymkolwiek z tutejszych dyskontow spożywczych. Z resztą, prezydenci siedzą i objerają marchewki mówiąc że to jest dobre na karnację ! To są samorządowcy ? Koń by się uśmiał ...
#han- tys faktycznie talent popieszczony przez prąd.Nie pasują ci parkingi to zamieszkaj w lesie w ziemiance.
Ta już to widzę,na ul.Orzeszkowej też zrobili niby parking ale nie dokończony. Jeżeli mają robić gdzieś podobne projekty to życzę mieszkańcom wszystkiego najlepszego,na dodatek zwężyli drogę wokół osiedla i miejsc parkingowych wyszło mniej niż wcześniej było. Mieszkańcy Prusa,Orzeszkowej muszą póżniej improwizować podczas parkowania. Proponuję żeby jakiś mądrzejszy z urzędu przyjżał się jak to wygląda zwłaszcza w weekend. Żenada
Razem poprzyjmy szybką kolej i stację Wodzisław Wilchwy w petycji bo jakby nie było jest szansa dla miasta, powiatu i subregionu.
Petycja:
https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim
Koncepcja społeczna
http://tek.wb.pl/kdp/ks.pdf
List do Mieszkańców Ziemi Wodzisławskiej:
http://tek.wb.pl/kdp/ppl.pdf
Całościowo na stronie TEK:
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2120106084786812
Han ... oczywiście ! Jak odłączały się dzielnice mówili tak samo - po co nam jakiś Radlin, Pszów czy Rydultowy ? Niech rządzą się sami. Potem zlikwidowali przemysł. Ale po co nam jakiś przemysł mówili. To przeżytek, PRL i tym podobne argumenty. Następnie w Rybniku budowali Focus i Plaze. W Wodzisławiu mówili wtedy że będą to pustostany, nie trafione inwestycje, że nie warto itp. Kontynuuj więc dalej wodzislawską bajeczkę o braku opłacalności wszystkiego dookoła.
Spiker ten misterny plan na zniszczenie Wodzisławia chyba rzeczywiście istnieje, coraz wiecej ludzi to widzi. Zobacz np. to: tek.wb.pl/kdp/ppl.pdf
Spiker zejdź na ziemię.Weź pod uwagę i cała reszta zwolenników parkingów, że kończy się ciągły bezmyślny przyrost ilości samochodów w mieście. Za parę lat zacznie to szybko prawdopodobnie iść w drugą stronę likwidacji samochodów osobowych szczególnie spalinowych jakichkolwiek spalinowych.Ureguluje to szybki celowy wzrost cen paliw ( i to nie tylko w Polsce) oraz różne podatki czy ich wzrost.Wszystko po to aby wymusić przejście na elektromobilność oraz aby ludzie zaczęli korzystać z własnych nóg, rowerów i autobusów ( jakiekolwiek one są to jednak dlatego będzie się ta strefa rozwijać).Myślisz, że każdy wymieni samochód spalinowy na elektryczny? Odstawiam, że co najmniej kilkadziesiąt procent kierowców będzie zmuszona zrezygnować wogóle z samochodu.Dlatego to gadanie o nowych parkingach jest zupełnie bez sensu( pomijając fakt jak negatywnie wpływają one na miasto , bo nie jest pozytywne aby nowe parkingi jw mieście powstawały jak niektórym się wydaje ).Szykujcie się wielu z was na całkowitą rezygnację z auta osobowego.
Ludzie ! Piszecie o tym co w Wodzisławiu jest do zmiany bo albo nie działa właściwie albo nie działa w ogóle. Robicie to jednak zakładając że wodzisławscy decydenci mają dobrą wolę ale coś spartaczyli lub najzupełniej przeoczyli. Prawda tymczasem jest taka że wszystko to co złe lub niewłaściwe zostało pieczołowicie zaplanowane. Siermiężna komunikacja i gastronomia, brak imprez muzycznych, sport na amatorskim poziomie, zrujnowany przemysł i wiele, wiele innych to misterny plan na unicestwienie Wodzisławia a nie dzieło przypadku lub zaniedbania. To PLAN w którym wszystko zostało szczegółowo przemyślane a tylko wygląda na przypadek. Po tylu latach urzędowania wciąż tych samych samorządowców którzy mieli wszystkie możliwości do sensownego działania Stare Miasto w Wodzisławiu powinno wyglądać jak ogród a Nowe Miasto powinno kipić nowoczesnością czyli strefą podziemnych parkingów, ruchomych schodów i innych bajerów. Popatrzcie tymczasem jak to wygląda. Współczesny Wodzislaw to jest RUINA !
@han komunikacja w wodzisławiu to delikatna porażka - szczególnie poza centrum miasta gdzie autobusy kursują co godzinę czy dwie, w weekendy są dzielnice do których w praktyce nie dojedziesz. poruszanie się poza wodzisław jest co prawda możliwe ale zwiększa koszty przejazdu, bo gminy nie potrafią się dogadać do wspólnej taryfy bys za każdym razem nie musiał kupować nowego biletu jak tylko zmieniasz przewoźnika. dochodzi do tego możliwość szybkiego powrotu. nie dziw się zatem, że ludzi sięgają po auta. tworzenie wielopoziomowych parkingów na osiedlach to już szczyt abstrakcji gdyż tym powinna zająć się spółdzielnia. jak na osiedlach mogę zrozumieć, że jest mało miejsca tak nie zgodzę się z tym, że w okolicach jest ich mało. parking po byłym wpk bardzo często świeci pustkami. co do osiedla piastów/xxx lecia parkingi masz na trzech wzgórzach. - wystarczy z nich korzystać.
Ten radny nie ma racji.Nie budować już żadnych kolejnych parkingów.Wydawanie pieniędzy na studium parkingowe to kolejny odlot.Stowarzyszenie 2.0 pokazuje, że nie mają pojęcia co dobre a co nie dobre dla miasta.Z tymi parkingami po prostu to czysta głupota.Rozsądny SWD to jedyny mądry człowiek i powinniście go słuchać. Reszta to ludzie z przypadku reprezentujący myślenie na poziomie lat 90.
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
@cocolino Wodzisław Centrum to ja rozumiem ale Turzyczka? Co ty znowu tworzysz za fanaberie? Dla kilku domów przystanek? Przecież tam nie ma w okolicy ani bloków ani zakładu pracy? Co kawałek przystanek? Dla kogo?
Ten radny jest z gatunku radny- bezradny.Prawdziwy mecenas sztuki...
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
~RozsadnySWD - jak masz przystanek pod nosem to sobie możesz jeździć. Ja do najbliższego przystanku mam kilometr.
Dlaczego Ci ludzie są tacy niewdzięczni? Prezydent Kieca stworzył dla mieszkańców sprawnie działającą Komunikacje Miejską a na samym xxx-lecia są trzy przystanki. Samochody są nie ekologicznie i powinniśmy wypierać je na rzecz transportu zbiorowego. Ja swój samochód sprzedałem i kupiłem sobie bilet miesięczny. Brawo Panie Kieca! Nie dla kopciuchów!
Zróbcie chociaż plany a 300 tys, firma z Rybnika już zaciera rączki.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Piniendza nie ma i nie bedzie...