Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Na rynku brakuje lokali i imprez. Nie brakuje za to smogu

Urząd miasta uważa, że aktywizacja starówki jest procesem długotrwałym i niełatwym w realizacji, szczególnie w czasie pandemii. Nie wszyscy z tym się zgadzają i uważają, że czas na spotkania oraz omawianie pomysłów dotyczących ożywienia Starego Miasta już dawno minął, a teraz przyszedł czas na konkretne decyzje.

Na rynku brakuje lokali i imprez. Nie brakuje za to smogu
Centrum Wodzisławia Śl pustoszeje i wymiera. Kiedyś rynek wraz z przyległymi ulicami były wizytówką miasta, również handlową. Dziś handel w tym miejscu zamiera

Za dużo rozmów, za mało decyzji

Swoimi spostrzeżeniami podzieliła się także wodzisławianka Marlena Toman. Także nawiązała do przyszłej wyprowadzki sądu z ul. Wałowej. Zauważyła, że problemy na Starym Mieście pogłębią się wraz z tym wydarzeniem. – Zrobi się jeszcze więcej pustych lokali. Będzie to cios zadany w serce starówki. Ta pustka będzie bardzo trudna do wypełnienia – mówiła. Zdaniem Marleny Toman, w ślad za remontem pałacu Dietrichsteinów musiałyby iść zmiany w Parku Miejskim. – Trzeba mu nadać jakiś styl, jakiejś formy. Żeby był pięknym miejscem przy pięknym obiekcie – podkreśliła. Wodzisławianka zauważyła, że każda inicjatywa, każde działania, jakie są realizowane na rynku i w jego okolicach powinno być zakończone liczeniem ludności. – To narzędzie pokazałoby realny przepływ ludzi, a co za tym idzie jakie wydarzenia ich przyciągają na starówkę, a jakie nie – argumentowała. Na koniec stanowczo stwierdziła, że zbyt wiele czasu poświęcono na rozmowy o ożywieniu Starego Miasta, a za mało podjęto konkretnych decyzji. – Czas na spotkania i omawianie pomysłów już dawno minął. Rozmawiamy o tej sprawie już od prawie 10 lat, a efektów nadal brak – zauważyła. – Nasza starówka jest brzydka, nie ma tam żadnych unikatowych atrakcji. Musimy je stworzyć i zwiększyć przepływ ludzi, ale samo się nic nie zrobi – dodała.

Pomogą studenci?

Na koniec rozmów prezydent Wodzisławia Mieczysław Kieca poinformował, że miasto jest właśnie na etapie podpisywania umowy z wydziałem architektury Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. Dotyczy ona ogłoszenia konkursu dla studentów, w ramach którego będą przygotowywali prace dyplomowe na zagospodarowanie rynku oraz traktu prowadzącego od centrum do dworca kolejowego. Radni z komisji promocji, sportu i rekreacji natomiast zawnioskowali do urzędu o powołania zespołu do sprawy likwidacji smogu w ścisłym centrum miasta.(juk)

112 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~TworkowyLudzik (5.173. * .87) 17.01.2021 07:50
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Podział pieniędzy wg pis opisuje prof Flis
„ widać wyraźnie, jak się Polski nie podzieli - na wschód i zachód, większe miejscowości i mniejsze, wedle wyniku wyborów, wedle bogactwa - zawsze widać ten sam mechanizm - jeśli wójt jest z partii rządzącej, to dostaje średnio trzy razy tyle, ile średnia dla kraju, natomiast jeśli jest z opozycji, to dostaje trzy razy mniej". Tak pewnie było w przypadku Wodzislawia.
W takim razie te 30% co na nich głosowali trzeba przepisać do jakiegoś pobliskiego „pisowskiego”miasta i nam pozostałym będzie się lepiej żyło.

~HenaŻi (88.156. * .231) 15.01.2021 06:21
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Jebzdzidywrybnik (87.101. * .96) 15.01.2021 01:04
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~loslauer (46.134. * .22) 14.01.2021 21:56

Przyznawać sie ,kto jest znajomym tego cepa

beatamix 14.01.2021 16:52
0

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

Arteks 14.01.2021 10:53
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@mhl999 - nie tylko bo ta droga "znikąd do nikąd" stała się kapitalną alternatywą dla dziadowskich dróg łączących Wodzisław z A1 i sporo znajomych z powiatu SWD już z niej korzysta. Poza tym miasto ma przy niej sporo działek do sprzedania pod działalność przemysłową. Wkrótce ta sprzedaż ruszy. Tak masz rację - ale to są tylko małe miasteczka. Natomiast co ciekawe miasteczka: Wodzisław, Pszów czy Rydułtowy też nie mają wzrostów - a powinny np. kosztem drogiego Rybnika.

~HenaŻi (88.156. * .242) 14.01.2021 06:52
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

mhl999 14.01.2021 00:41

@Hujvhi - akurat niedokończona obwodnica rybnika jest dobrym łącznikiem z centrum do boguszowic. @Arteks - jakbyś tego nie nazwał liczba mieszkańców wzrosła, co przeczy twojej tezie wszystkich miast na ślasku tracących mieszkańców.

~Hujvhi (37.248. * .195) 13.01.2021 22:11

Jaką drogę wybudowaliście? Z nikąd do nikąd. Z chwałowic do kłokocimia. O hotelu nie pisz bo już budujecie od 2013. Smiech

~wsertkol (193.169. * .48) 13.01.2021 19:10

nie karmcie trola !!
wpiszcie w google arteks rybnik

Arteks 13.01.2021 18:24
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@takaprawda - to ile tej pychy musiało być w Wodzisławiu, skoro upadł tak nisko!? @mhl999 - podałeś typowe przykłady na suburbanizację. W wielu krajach już od dawna miasta zyskują mieszkańców. No ale nawet emigranci nie chcą mieszkać na wsiach czy małych miasteczkach. Polska to zaściankowy kraj - więc u nas takie trendy dojdą gdzieś za 5-10 lat.

~takaprawda (46.204. * .168) 12.01.2021 16:33
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Tak, tak arteks. Pycha kroczy przed upadkiem. Jeszcze was liberalno-tęczowych pseudoekologów mieszkańcy rozliczą.

mhl999 12.01.2021 14:08
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@Arteks - wszystkie śląskie miasta tracą mieszkańców? z danych na których pracuję, że w ciągu lat 2002-2019 zmiany na śląsku były następujące: miasteczko ślaskie +0,1% , pilica +0,3%, radlin +0,5%, łazika górne +0,7%, pszczyna +0,7%, szczyrk +0,9%, czechowice-dziedzice +2,3%, żarki +3,7%, ustroń +4,0%, sławków +4,2%, sośnicowice +5,7%, lędziny +5,9%, mikołów +7,3%, strumień +7,3%, wilamowice +11,2%, orzesze +13,9%, imielin 17,9% i rybnik -3,3%

Arteks 12.01.2021 12:04
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@skinheadzik - no ale u nas nie mamy miasta bez imprez i lokali czy pustego Rynku. Więc i tak lepiej mieszkać w Rybniku niż Wodzisławiu który umarł. :) A co do tej dyskusji to z pewnością też zauważyłeś, że nikomu nie udało się podważyć tego co ja napisałem bo: wszystkie śląskie miasta tracą mieszkańców, następuje suburbanizacja która z pewnością się skończy bo Polska jest wyjątkiem w tym temacie w Polsce, mamy w Rybniku 7 tys. Ukraińców którzy tu się bawią, tu kupują, tu płacą ludziom czynsze za pokoje, tu płacą podatki bo pracują legalnie. A rok 2020 jak się go podsumuje był szczęśliwym rokiem dla Rybnika: otwarto najnowocześniejszą drogę w regionie, dowiedzieliśmy się o dwóch nowych hotelach jakie mają powstać w Rybniku oraz o nowej mikrodzielnicy jaką ma koło zalewu wybudować zagraniczny inwestor, udzielono dotacji na budowę hospicjum, ogłoszono powstanie w Rybniku Państwowej Wyższej Szkoły Medycznej, po latach starań w Rybniku od lipca działa niezależny, pierwszy w regionie Sąd Okręgowy. Między Rybnikiem, a Wodzisławiem - przepaść.

~skinheadzik (31.179. * .1) 08.01.2021 12:58
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Arteks przyznasz, ze komentarze rybniczan, burzą całkowicie i dewastują komentarzami, twoją wizję "rybnickiego imperium". Coś tu chyba nie gra, czytając 99% komentarzy normalnych rybniczan. Oczywiście jeden frustrat w tych komentarzach dalej pisze o rybnickim sukcesie.
https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,jest-nas-coraz-mniej-rybnik-nie-jest-juz-nawet-130-tysiecznym-miastem,wia5-3266-47181.html

kłamstwo 08.01.2021 10:33
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Mhl skoro tak wstydzisz się swojego pomysłu likwidacji dzieciom placu zabaw to może trochę wiedzy prawnej. Niedawno pouczałeś nastroszony w wojenne barwy że Kieca jest organem wykonawczym w stosunku do Rady Miasta. Tak czy nie? To z tego wynika że za pustki na rynku kto odpowiada? Mniej browarów więcej orzechów polecam.

Don_C 07.01.2021 21:12
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~do_mhl999 (5.184. * .30) 07.01.2021 21:01
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

kurcze popełniłem babola
kłaniam się do pasa
masz rację
4:1

mhl999 07.01.2021 20:56
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

~do_mhl999 (5.184. * .30) brakuje nie oznacza, że ich nie ma zatem 4:1

Don_C 07.01.2021 20:34
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~elon (46.134. * .3) 07.01.2021 20:27
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~elon (46.134. * .3) 07.01.2021 20:13
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~komentarz_dotyczy_tylko_debili (5.184. * .30) 07.01.2021 19:57
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

~Spiker (83.26. * .219)
ja: 5 - debil: 0

~Spiker (83.26. * .219) 07.01.2021 19:51
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~żabaKrysi (31.0. * .80) 07.01.2021 19:34
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~do_mhl999 (5.184. * .30) 07.01.2021 18:47
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

TEMAT informacji "Na rynku brakuje lokali i imprez. Nie brakuje za to smogu"
piszesz: "pomimo "smogu" na rynku tłumy waliły na wigilię miejską w środku zimy? "
Czyli jakaś impreza na rynku pomimo smogu się odbyła ? Tak ?
ja: 4 mhl99: 0

~komentarz_dotyczy_tylko_debili (5.184. * .30) 07.01.2021 18:28
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

~Spiker (83.26. * .219)
Wybacz Szanowny Kolego
TEMAT informacji "Na rynku brakuje lokali i imprez. Nie brakuje za to smogu"
Ty Szanowny Kolego piszesz : "Smog nie ma nic wspólnego z brakiem inicjatyw"
Piszesz Szanowny Kolego nie na temat
i piszę wyraźnie "komentarz_dotyczy_tylko_debili"
po co odzywasz się ?
ja: 3 - debil: 0

mhl999 07.01.2021 18:08
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@komentarz_dotyczy_tylko_debili - wyjaśnij jakim cudem pomimo "smogu" na rynku tłumy waliły na wigilię miejską w środku zimy?

~Spiker (83.26. * .219) 07.01.2021 17:57
oceniono 1 raz
-1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~komentarz_dotyczy_tylko_debili (5.184. * .30) 07.01.2021 17:29

Na rynku brakuje lokali i imprez. Nie brakuje za to smogu
data publikacji i godzina 31.12.2020 07:00
ja: 2- debil: 0

~Spiker (83.26. * .219) 07.01.2021 16:53
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Pandemia trwa od marca 2020 roku a wodzisławski Rynek boryka się z problemami od czasów drugiej prezydentury Adama Krzyżaka. Tym samym argument o zarazie jest nie trafiony bo kryzys Starego Miasta nie dotyczy tylko minionego roku.

Przecież wiadomo że nikt nie pisze o imprezach w kontekście czasu pandemi i nikt nie ma pretensji o to że podczas rozprzestrzeniania się choroby miasto nie podejmuje inicjatyw. Tutaj chodzi o obojętność władz miasta trwającą długie lata w czasie przed pandemią.

Argument o "lepszych miastach do wydawania pieniędzy" jest prowokacją ponieważ żadne miasto nie jest lepsze ani gorsze od drugiego samo z siebie. To kwestia inicjatyw i kreacji. To że obecne władze Wodzisławia nie podejmują starań to nie oznacza że w przyszłości sytuacja nie ulegnie zmianie.

Nowiny.pl ... prosił bym redakcję by dopuszczać wyłącznie komentarze merytoryczne

~komentarz_dotyczy_tylko_debili (5.184. * .30) 07.01.2021 16:33
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

ja: 1 - debil: 0

~Kola (5.184. * .82) 07.01.2021 16:26
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Do poprzednika: pandemia ujawniła że ostatnimi odwiedzającymi rynek są uczniowie i nauczyciele. Jak ich zabrakło, na rynku już nie ma prawie nikogo. Czy da się to naprawić? Nie, bo są w okolicy atrakcyjniejsze miasta do wydawania pieniędzy i spędzania wolnego czasu.

~komentarz_dotyczy_tylko_debili (5.184. * .30) 07.01.2021 15:22
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

pandemia
wszystko pozamykane oprócz sklepów spożywczych aptek drogerii i kościołów
a tym zachciewa się lokali i imprez
jak trzeba mieć beret zryty aby pisać takie debilne komentarze

mhl999 07.01.2021 10:10
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

@kłamstwo - nagminnie przekręcasz moje wypowiedzi i jak widzę bawi cię to. mnie już jednak nudzi. po prostu marnujesz swój potencjał głupoty w dzień wolny. dlatego będę cię ignorował :)

Arteks 07.01.2021 10:09
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

@Edmunt - każdy może zweryfikować twoje kłamstwa. W Plazie jest w tej chwili do wynajęcia 1 pusty lokal po Komputroniku który... przeniósł się do innego budynku. Jeśli według ciebie K1 jest puste to po co budują się w Rybniku kolejne biurowce np. obok K1? Czy w Wodzisławiu po upadku PRL wybudowano chociaż jeden? NIE, bo nie ma małych nowoczesnych firm które by go wypełniły. A w Rybniku są takie firmy których nam słusznie zazdrościcie bo wysysają ambitniejszych ludzi z okolicznych wiosek. @Don_C - tak, zamknięto Praktikera bo sieć upadła w całej Polsce. Ale 4 sklepy Tesco nadal funkcjonują mimo, że wkrótce sieć się wyniesie z Polski. A ten z Wodzisławia okazał się nierentowny. Dla ciebie to oszołomizm, a dla Rybnika to był dobry biznes. Powstanie w tym miejscu nagle trzech sieci handlowych w 2005 spowodowało ogólny rozwój okolicy. Tam jest teraz kilka dobrych firm w tym zbudowana od podstaw fabryka filtrów czy hurtownia papierosów. :) A Wodzisław stoi w miejscu. Zawsze jak przejeżdżam - nie widzę żadnego rozwoju. Zawsze kiedy odwiedzam Nowiny i wątek wodzisławski czytam o... umarłym Rynku. A te komentarze jak to Wodzisław upadł dzięki sąsiadom to już absolutne pole badawcze dla psychiatrów. Wodzisław - ogólnopolski symbol upadku w którym świętowano urodziny Adolfa hehehe

Oberwator_R 07.01.2021 09:50
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Niewiele zrozumiałeś jak zwykle "Odporny na wiedzę".

~Do_niżej (5.173. * .218) 07.01.2021 09:45
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

No wreszcie objektywny żeś do tego doszedł !!!
Nie warto inwestować bo koszty utrzymania są później wysokie i nie stać na nie samorządy dlatego nie płacz,że w Wodzisławiu nic się nie dzieje!!!

Np taki basen w Gorzycach został wybudowany za unijne pieniądze (powiedzmy że ktoś im go dał za darmo) utrzymanie tego molocha kosztuje pewnie budżet gminy bardzo dużo, pieniądze zamiast iść na aktualnie potrzebniejsze rzeczy ładowany jest w basen,co zrobić teraz wyburzyć go?

Oberwator_R 07.01.2021 09:11
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

W większości przypadków samorządny zażynały się same wskutek zaciągania zobowiązań na poczet przedsiewzięć realizowanych z użyciem unijnych dotacji (de facto też pożyczek). W wiekszości przypadków były i sa to inwestycje nie poprawiające sytuacji ekonomicznej gminy, a często stanowiły i stanowia tylko obciążenie dla jej finansów. Najbardziej jaskrawym przykładem takiej inwestycji jest wodzisławski Park Rozrywki. Dla zainteresowanych wklejam link do artykułu analizujacego właśnie wpływ tych dotacji na najbardziej zadłużone w 2015 roku miasta : Wałbrzych, Toruń, Łódź, Lublin i Wrocław. : https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Mosionek-Schweda/publication/323124401_Wplyw_dotacji_z_funduszy_europejskich_na_wzrost_zadluzenia_jednostek_samorzadu_terytorialnego_-_studium_przypadku/links/5a97e36545851535bcdf4c7a/Wplyw-dotacji-z-funduszy-europejskich-na-wzrost-zadluzenia-jednostek-samorzadu-terytorialnego-studium-przypadku.pdf

~Spiker (83.26. * .219) 07.01.2021 08:47
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Nie jestem zwolennikiem PiS-u ale w Wodzisławiu "zażynanie" miasta trwa o wiele dłużej niż rządy PiS-u