Tak zmieniają się raciborskie przedszkola
Sprawdźcie, na co wydano 1,5 mln zł pozyskane z Europejskiego Funduszu Społecznego.
W 12 raciborskich publicznych przedszkolach realizowany jest projekt „Wysoka Jakość Edukacji w Mieście Racibórz” finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przy wsparciu miasta. Bezpośrednimi beneficjentami projektu, na który pozyskano 1,5 mln zł jest prawie 600 dzieci i 88 nauczycieli. Placówką, która pozyskała największe fundusze na realizację zadań związanych z pomocą psychologiczno – pedagogiczną jest Przedszkole Nr 23 im. Stefana Vajdy przy ulicy Mysłowickiej. Pozwoliło to na wyposażenie przedszkolnych sal w meble, pomoce dydaktyczne, zabawki oraz zastosowanie nowych technologii. Jak zmieniła się przedszkolna rzeczywistość na przykładzie tej właśnie placówki?
- Każda sala przedszkolna przeszła metamorfozę, dzięki realizowanemu projektowi nasze przedszkole zachwyca wszystkie dzieci. Gdy rozpoczął się rok szkolny, trafiało do mnie wiele pozytywnych informacji ze strony dzieci i ich rodziców – relacjonuje dyrektor Przedszkola nr 23 Judyta Kwaśnica.
Przedszkolne sale są przyjazne dzieciom i ich odpoczynkowi, są w nich wyciszające kąciki z materacami, lampkami, a także takie, które pozwalają na zabawę i wcielanie się w role społeczne: jest domek, poczta, sklepik, czy warsztat samochodowy. Wszystkie zakupione w ramach projektu zabawki mają na celu usprawnienie motoryki i wspierania ich podczas codziennych aktywności zabawowych.
Wyróżniającym elementem są także najnowsze technologie zastosowane w dwóch salach przedszkolnych. W jednej z sal zamontowany został Magiczny Dywan budzący ogrom dziecięcych emocji i uśmiechów. - Sama próbowałam i powiem, że jest to fantastyczny element zajęć i forma niezwykle rozwijająca i uatrakcyjniająca zajęcia –dodaje dyrektor placówki. Magiczny dywan spełnia oczekiwania dzieci oraz nauczycieli, chętnie korzystają z niego, bo jak mówi wychowawca jednej z grup, takie zabawy integrują i uczą.
W drugiej sali na piętrze, umieszczono tablicę multimedialną. Zastosowanie tej innowacyjnej technologii, to nowość w raciborskiej placówce. - Dzięki niej nauczyciele mogą czytelniej i dokładniej prezentować dzieciom treści, które chcą im przekazać w czasie zajęć - objaśnia koordynator projektu Barbara Kruppa. Do tablicy zakupiono również program do zajęć doskonalących koordynację ruchową dzieci. - Planowany jest również zakup innych programów, które jeszcze bardziej zaktywizują dzieci w wieku przedszkolnym – dodaje.
Głównym celem projektu jest wzrost dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej przez realizację programu polegającego na rozszerzeniu oferty przedszkoli Miasta Racibórz. W ramach zadań projektowych Przedszkole Nr 23 realizuje dodatkowe zajęcia dotyczące pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Zajęcia te pomogą wyrównać szanse edukacyjne dzieci. Bardzo nas cieszy, że projekt obejmuje również podnoszenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli. Za nami kilka szkoleń min. z terapii ręki, sprawnych dłoni oraz rozwijania kompetencji społeczno – emocjonalnych. Projekt pozwolił również na podjęcie studiów logopedycznych przez jedną z nauczycielek – podaje dyrektor placówki.
Realizacja zajęć rozpoczęła się 7 września 2020 roku i trwa nadal. Dzieci chętnie uczestniczą w spotkaniach, a wyposażenie i pomoce dydaktyczne dostępne w przedszkolu pomagają w realizacji i uatrakcyjniają formę prowadzonych zajęć.
źródło: UM Racibórz, oprac. ż