Leon Fiołka nazwał poprawki Lenka i Szukalskiej do budżetu szczytem manipulacji
Były przewodniczący rady Raciborza wystąpił na środowej sesji budżetowej (trwa od godz. 16.00, tekst powstał o godz. 19.40) z wykazem uwag pod adresem propozycji klubów radnych Mirosława Lenka i Anny Szukalskiej. W jego ocenie planują oni dochody z sufitu, a zapomnieli, że niedawno przegłosowali obniżkę podatków i brak regulacji w gospodarce odpadami (sprawa nieruchomości niezamieszkałych).
Pełna treść wystąpienia radnego Leona Fiołki z klubu radnych NaM/PiS/Anna Ronin
Szanowna Rado!
W pierwszej części sesji budżetowej (27.01.2021) zostały przedstawione przez dwa kluby radnych propozycje zmian do uchwały budżetowej w kwocie aż 6 810 000 zł, przy czym 3 777 000 zł przewidziano poprzez zmianę wnioskowanych zadań zaproponowanych w projekcie uchwały budżetowej, a pozostałe 3 033 000 zł poprzez zwiększenie dochodów zawartych w projekcie budżetu. Zwracam uwagę, iż projektowane dochody z podatku od nieruchomości zostały w projekcie budżetu zaplanowane przy przewidywanym wzroście stawek podatku od nieruchomości o 3,9%. Ten wzrost nie został przez te kluby zaakceptowany i obniżono go do 2%, a tym samym zmniejszono projektowane dochody z tego tytułu o ok. 700 tys.
W przedstawionej na sesji propozycji zmian do projektu budżetu zaproponowano dodatkowo zwiększenie dochodów w tych pozycjach o 1 833 000 zł, czyli ma się znaleźć łącznie 2,5 mln zł. W mojej ocenie to szczyt manipulacji !!! Podobnie było z opłatami za śmieci, gdzie nie zaakceptowano wyłączenia posiadłości niezamieszkałych z gminnego system zagospodarowywania odpadów ani nie podniesiono stawek do 23,25 zł/osobę, ale wprowadzone zostały wymagane ustawą ulgi za kompostowanie. Do gospodarki śmieciowej trzeba będzie więc dopłacać z innych środków ok. 1,2 mln zł.
Również wzrost udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, aż o 1 200 000 zł przy istniejącej pandemii i recesji gospodarczej jest przyjęty z "sufitu" i tylko po to, aby udawać, iż przedstawione propozycje nie naruszają ustawy o finansach publicznych, czyli art. 240 tej ustawy.
O zaproponowanych przesunięciach już sporo powiedziano, ale też muszę zwrócić uwagę na kilka spraw i tak na przykład:
- 300 tys. na PSP niech da powiat, tak jak zaproponowali radni przy zamurowaniu okien i drzwi parteru w starym szpitalu, i przypominam, iż to dotyczyło tej części, która nie została kupiona przez naszego lokalnego inwestora
- także proponuje się odstąpienie od budowy szatni dla LKS Brzezie, a przecież to było obiecane już przez poprzednich włodarzy. Obecny obiekt grozi katastrofą budowlaną. Szczegóły znajdą radni w przesłanym apelu zarządu LKS Brzezie i pani dyrektor przedszkola nr 16 z Brzezia
- również odejście od kompleksowego remontu i modernizacji obiektu na ul. Srebrnej i odgrzanie starej koncepcji z 2012, która już wtedy była nierealna do realizacji pod względem kosztowym i lokalizacyjnym.
To jeśli chodzi o składowe propozycji zmian przedstawionych przez kluby.
Teraz pozwolę sobie przejść do meritum, czyli do procedowania zmian w projekcie budżetu.
Przy takim niefrasobliwym i nieprofesjonalnym podejściu do projektu budżetu dodatkowo wmawiając, iż dalej mamy do czynienia z budżetem prezydenta jest w mojej ocenie co najmniej niepoważne.
Mimo iż w tych klubach mamy doświadczonych samorządowców i ludzi z wykształceniem prawniczym to nie respektuje się podstawowych, określonych w ustawach i uchwałach związanych z procedowaniem budżetu, przepisów.
Zacznę od podjętej przez nas uchwały nr VIII/110/2019 w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, która obowiązuje i jest konsekwencją ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o finansach publicznych, gdzie w:
§3.2. Komisje Rady Miasta odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej wraz z wnioskami odnośnie ewentualnych zmian. Opinie przekazywane są niezwłocznie Prezydentowi Miasta Racibórz.
§3.3. Prezydent Miasta Racibórz po zapoznaniu się z opiniami Komisji Rady Miasta oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie do 7 dni może dokonać autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej. Swoje stanowisko przedkłada na sesji budżetowej.
Niestety ta procedura nie została zachowana i jedynie ustnie sformułowano pytania do prezydenta dotyczące uszczegółowienia niektórych działów, na co radni uzyskali pisemną odpowiedź.
Również ustawa o samorządzie gminny w art.60 ust 2 mówi, iż wyłącznie do kompetencji wójta/burmistrza/prezydenta należy zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy.
W ustawie o finansach publicznych art. 233 mówi, iż inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej, prowizorium budżetowego i o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego. W kolejnym artykule 240 ust. 2 tej ustawy czytamy, że bez zgody zarządu organ stanowiący samorządu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednoczesne zwiększenie deficytu budżetu.
Dlatego nie mogę głosować za zaproponowanymi przez klub Razem dla Raciborza i klub Niezależnych Michała Fity propozycjami zmian. Nie będę również zdziwiony, gdy tak zmodyfikowany przez te kluby budżet zostanie zakwestionowany przez RIO.
Leon Fiołka, radny
Racibórz, 3.02.2021
Brawo panie Leonie. Tam tylko kilka osób myśli racjonalnie i tylko kilku osobom zależy na mieszkańcach. Pan jest jedną z tych osób. Jak by nie było szacunek ludzki Pan będzie miał. Nie poddawać się i walczyć z tym betonem. Tu najlepsze by było referendum i rozgonienie tego towarzystwa wzajemnej adoracji
Leon Fiołka to jednak specjalista jest.
Obstrukcja w wykonaniu nowej koalicji
Bardzo dobrze ujęte. Zgadzam się w 100%
Brawo panie Leonie. Popieram.