Księga wieczysta a hipoteka – sprawdź, co powinien wiedzieć każdy kredytobiorca
Hipoteka i księga wieczysta to terminy, z którymi spotka się każdy, kto chciałby otrzymać kredyt hipoteczny. Warto więc wcześniej wiedzieć, co oznaczają i w jaki sposób łączą się ze sobą. Jak wpisać hipotekę do księgi wieczystej? Czy da się ją wykreślić po spłacie kredytu?
Hipoteka – co to znaczy?
Hipoteka to ograniczone prawo rzeczowe nałożone na nieruchomość, które pozwala wierzycielowi na uzyskanie zabezpieczenia w przypadku niewywiązywania się ze zobowiązania. W przypadku kredytu hipotecznego oznacza to, że bank ustanawia na danej nieruchomości hipotekę, dzięki czemu zabezpiecza się na wypadek niespłacania rat kredytu. Jeśli z jakiegoś powodu kredytobiorca nie będzie terminowo regulować swoich zobowiązań, bank może przekazać sprawę w ręce komornika.
Księga wieczysta a hipoteka
Księga wieczysta to z kolei rejestr wszystkich danych na temat stanu prawnego nieruchomości. Aby ustanowić hipotekę na nieruchomości, należy dokonać wpisu właśnie w księdze wieczystej. Służy do tego dział IV, który w całości poświęcony jest informacjom o obciążeniach danego mieszkania, domu lub działki hipoteką. Znajduje się tam również kwota, na jaką została ustalona wierzytelność.
Czy na mieszkanie bez księgi wieczystej można wziąć kredyt hipoteczny? Jest to możliwe, choć będzie wymagało dopełnienia dodatkowych formalności, w tym przede wszystkim złożenia wniosku do sądu o założenie księgi wieczystej i o wpis hipoteki. W takich sytuacjach banki wymagają też ubezpieczenia pomostowego, które działa do czasu wpisania hipoteki do wydanej przez sąd księgi.
W jaki sposób następuje wpisanie hipoteki do księgi?
Zazwyczaj formalnościami dotyczącymi wpisania hipoteki do księgi wieczystej powinien zająć się kupujący. Do wyboru są dwie opcje: można oddać sprawę w ręce notariusza lub samodzielnie złożyć odpowiednie dokumenty. Pierwszy sposób jest łatwiejszy, ale wiąże się z dodatkowymi kosztami. Oto co należy zrobić, aby samodzielnie złożyć taki wniosek:
- skompletować dokumentację – do formularza będą potrzebne szczegółowe dane nabywcy, banku, sądu oraz samej nieruchomości. Oprócz tego należy dołączyć do niego m.in. umowę kredytową, oświadczenie o udzielonym kredycie oraz dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku;
- wypełnić wniosek – formularz nazywa się KW-WPIS i znajduje się zarówno w sądzie, jak i w Internecie. Ważny jest punkt „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki”, który należy zaznaczyć krzyżykiem, a następnie wpisać treść żądania – nie jest ona odgórnie ustalona;
- wnieść opłaty za rozpatrzenie wniosku – jest to koszt 200 zł, a opłatę można uiścić w kasie sądu lub przelewem.
Teraz pozostaje już tylko złożenie wniosku w odpowiednim sądzie. Warto pamiętać też o konieczności zapłaty podatku za ustanowienie hipoteki. Jest to podatek od czynności cywilno-prawnych, zwany inaczej PCC-3.
Jak ubiegać się o wykreślenie hipoteki?
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej może nastąpić po spłacie kredytu, jednak nie następuje samoistnie. To zadanie także należy do właściciela nieruchomości. Po zakończeniu spłaty kredytu należy udać się do banku i uzyskać dokument potwierdzający, że zabezpieczona hipoteką nieruchomość została spłacona i można już wykreślić wpis z księgi wieczystej. Takie oświadczenie, wraz z wnioskiem o wykreślenie hipoteki i potwierdzeniem uiszczenia opłaty, należy dostarczyć do sądu. Koszt wykreślenia wpisu o hipotece z księgi wieczystej to 100 zł.
Kredyt hipoteczny to zobowiązanie na wiele lat, dlatego przed ustanowieniem hipoteki warto spotkać się z ekspertem finansowym mFinanse, który przedstawi oferty kredytów w różnych bankach i pomoże wybrać najlepszą z nich.
Materiał zewnętrzny