Policja i prawnicy będą czekać na telefony od seniorów
W ramach Rybnickiego Telefonu Seniora od marca telefoniczne dyżury pełnić będą również policjanci i prawnicy, którzy w wyznaczonych godzinach posłużą seniorom radą i pomocą.
Terminy dyżurów, pod numerem telefonu 327 847 874:
- Policjant - w każdy pierwszy czwartek miesiąca, godz. 10.00 - 14.00.
- Prawnik - w każdy czwarty czwartek miesiąca, od godz. 12.00 - 14.00.
Podstawowymi celem uruchomienia policyjnych dyżurów jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa seniorów. Seniorzy będą mogli zasięgnąć informacji m.in. o tym, jak się zachować w sytuacji zagrożenia oraz poznać szerokie spectrum oszustw dotykających właśnie seniorów. Podczas rozmów z seniorami, funkcjonariusze będą również promowali założenia kampanii „Nie reagujesz – akceptujesz”, poprzez zwiększenie świadomości i reakcji seniorów na przypadki naruszenia prawa, promowanie dbałości o wspólne bezpieczeństwo, w szczególności w miejscu zamieszkania.
Telefon Seniora w Rybniku ma służyć wszystkim seniorom, którzy potrzebują porozmawiać, podzielić się swoimi troskami, „wygadać” drugiej osobie. Dzwoniący mogą liczyć na wysłuchanie, zrozumienie, rozmowę w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. W ten sposób Telefon ma przeciwdziałać osamotnieniu, ułatwiać osobom starszym udział w życiu społecznym, realizowanie aktywności rekreacyjnych bądź kulturalnych.
Rybnicki Telefon powstał zwłaszcza z myślą o seniorach, którzy:
- czują się samotnie i chcą po prostu porozmawiać,
- chcą się czegoś dowiedzieć – np. uzyskać informacje o tym jak załatwić jakąś sprawę, poznać ofertę bezpłatnych zajęć, wydarzeń kulturalnych,
- chcą coś zrobić wspólnie z innymi, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać, np. założyć osiedlową grupę nordic walking albo dołączyć do takiej grupy.
Rybnicki Telefon Seniora jest obsługiwany przez ok. 30 seniorów-wolontariuszy, którzy dyżurują od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-14.00. W tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacji, a także oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów.
Wolontariusze to mieszkańcy Rybnika – znają zatem lokalne uwarunkowania i specyfikę miasta. To osoby otwarte, lubiące słuchać, rozmawiać i pomagać innym, a co równie ważne – odpowiednio do tego przygotowane poprzez szkolenia i warsztaty. Sami często zmagają się z podobnymi trudnościami, nieraz mają zbliżone doświadczenia życiowe, a co za tym idzie cechuje ich większe zrozumienie dla potrzeb i problemów dzwoniących seniorów. Dla wolontariuszy prowadzenie Telefonu to możliwość pomagania swoim rówieśnikom, ale też dodatkowa forma własnej aktywności i sposób na wartościowe spędzanie czasu.