Ekspansja do Rumunii
Rumuński e-commerce jest uważany za bardzo atrakcyjny rynek biznesowy. W ostatnich latach zanotował ponadprzeciętny wzrost, który utrzyma się również w następnych latach. Rynek jest w ciągłym rozwoju, nie ma zbyt dużej konkurencji a siła nabywcza ludności ciągle rośnie.
Ekspansja do Rumunii oferuje sklepom internetowym możliwość zdobycia dobrej pozycji na zagranicznym rynku i pełne wykorzystanie jego ukrytego potencjału. Rozwój środowiska e-commerce usuwa wszystkie przeszkody, które kiedyś hamowały ekspansję na rynek rumuński. Rumunia ma ponad 19 milionów mieszkańców i należy do najliczniejszych krajów w ramach regionu CEE z obrotem w e-commerce wynoszącym ponad 4 miliardy euro. Ilość użytkowników internetu, podobnie jak w innych krajach europejskich, również w Rumunii rośnie a razem z nimi również ilość aktywnych sklepów internetowych. W ciągu następnych czterech lat spodziewany jest wzrot o 13%.
Jakie są preferencje rumuńskich klientów?
Wraz z rozwojem środowiska internetowego, zwiększają się również oczekiwania klientów (darmowa dostawa, szybkie doręczenie), którzy szybko przyzwyczaili się do wygodnych zakupów online z dostawą na drugi dzień. Rumuni chętnie doceniają również wysokiej jakości produkty, które często wkładają do koszyków podczas zakupów online.
Również podczas ekspansji do Rumunii oczywistością jest przetłumaczenie tekstów na język rumuński. Nie należy jednak lekceważyć ogólnej lokalizacji e-sklepu, w tym sprawdzonych dostawców, którym miejscowi klienci już ufają. Od dystrybucji paczek, przez metody płatności, lokalne konto bankowe, po infolinię w języku rumuńskim. Jednak wchodząc na rynek, pamiętaj też o dostępności nadal ulubionej formy płatności za pobraniem i wsparcia klienta w języku rumuńskim. Rumuni uwielbiają zakupy online, głównie dlatego, że sklepy internetowe umożliwiają im zakupienie towarów, które nie są powszechnie dostępne w rumuńskich sklepach stacjonarnych. Popularnymi narzędziami marketingowymi są, podobnie jak u nas, Facebook, Youtube i WhatsApp.
Dostawa i zwrot towaru
Udział przychodów z rumuńskiego e-commerce wynosi tylko 5%. W porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej odnotowano aż 3-krotność tego udziału, dlatego potencjał rozwoju wciąż rośnie powyżej średniej.
Rumuńscy klienci uważają transport lub bezpłatne zwroty za dużą zaletę. Jakość usług kurierskich ma znaczący wpływ na szybkość dostawy. Firma Expandeco pomogła już dziesiątkom sklepów w ekspansji na rumuński rynek.
Rynek e-commerce i zainteresowanie zakupami online w Rumunii, ale również w całym okolicznym regionie Europy rozwija się tak szybko, jak nigdy przedtem. Stwarza to idealną okazję do ekspansji, zwłaszcza dla tych sklepów internetowych, dla których ich ojczyste rynki są już za małe. Czy ekspansja na zagraniczny rynek jest nowym wyzwaniem w twojej firmie?
Source of the image: Expandeco
Materiał zewnętrzny