Coraz większe szanse na rewitalizację linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Ogłoszono ważny przetarg
Samorząd województwa opolskiego ogłosił przetarg na wykonanie studium planistycznego rewitalizacji linii kolejowych. W oparciu o tę dokumentację Ministerstwo Infrastruktury przygotuje listę projektów zakwalifikowanych do kolejnego etapu Programu Kolej+.
Przetarg na studium planistyczne
Województwo Opolskie jest liderem projektu rewitalizacji linii kolejowych nr 177 oraz 294 na trasie Racibórz - Racławice Śląskie. Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do rządowego programu Kolej+. Wniosek został pozytywnie zweryfikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Kolejny krok to wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji. W tym celu województwo opolskie ogłosiło przetarg. Czas składania ofert mija 12 sierpnia.
Na wyborze wykonawcy dokumentacji zaważy cena (60 proc.) oraz doświadczenie oferenta (40 proc.). Zwycięzca przetargu będzie miał czas do połowy listopada na wykonanie przedmiotu zamówienia. W oparciu o tę dokumentację Ministerstwo Infrastruktury zdecyduje, czy całe przedsięwzięcie kwalifikuje się do realizacji.
Szacunkowy koszt rewitalizacji linii kolejowych z Raciborza do Racławic Śląskich to 375 mln zł.
Pociągu pasażerskiego nie widziano tu od ponad dwudziestu lat
Pociągi pasażerskie nie jeżdżą tą trasą od 2000 r., a szlak popada w ruinę. W czasach świetności z Raciborza do Racławic Śl. jeździło dziesięć pociągów dziennie. Zatrzymywały się m.in. na stacjach: Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Głubczyce.
O rewitalizację linii zabiegają samorządowcy z województw śląskiego i opolskiego, a także parlamentarzyści, m.in. pochodzący z Opolszczyzny wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski oraz pochodzący z Raciborza wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.
Potrzeby pięciokrotnie większe niż możliwości
Przypomnijmy, do II etapu Programu Kolej+ zakwalifikowano 79 projektów w całej Polsce (pisaliśmy o tym TUTAJ). Łączny koszt realizacji wszystkich przedsięwzięć opiewa na kwotę 30,5 mld zł. Tymczasem budżet Kolei+ jest szacowany na 6,6 mld zł. 85% środków ma pochodzić z budżetu państwa (5,6 mld zł), natomiast 15% od samorządów (1 mld zł). Oznacza to, że nie wszystkie projekty doczekają się realizacji.
Linia potrzebna jak nigdy
Wydaje się, że linia kolejowa z Raciborza w kierunku Racławic Śląskich jest dziś potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. W jej bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się Eko-Okna, które nieustannie zmagają się z brakiem pracowników. Kolejowe zbliżenie z Opolszczyzną pozwoliłoby największemu pracodawcy w regionie rozwinąć działalność.
Ludzie
Poseł na Sejm RP