SEO Copywriter – jak zacząć?
Kto z nas nie spotkał się z terminem copywriter? Ta profesja nie jest niczym nowym, a w ciągu ostatnich lat bardzo zyskała na popularności. Wiąże się to zapotrzebowaniem na wszelkiej maści treści, hasła reklamowe, teksty internetowe, slogany, nazwy firm itp. To praca marzeń wielu osób – zdalna, kreatywna, dla osób z doświadczeniem również dobrze płata. Copywriting to popularne zajęcie wśród freelancerów i wiele osób chcących zmienić swoją ścieżkę zawodową zastanawia się jakie kroki należy podjąć, aby móc pracować jako copywriter i zarabiać. Razem z nami poznajcie różnicę między copywriterem a copywriterem SEO oraz jasne i ciemne strony tej niewątpliwie ciekawej pracy. Zapraszamy do lektury!
Copywriter- czym się zajmuje?
Dla wielu osób zawód copywritera sprowadza się do pisania tekstów. Jest to brzydka generalizacja, choć część osób w taki sposób próbuje wytłumaczyć laikom, czym się zajmuje zawodowo. Brzmi jak niezbyt ciężka praca, prawda? Jeśli jednak nieco zagłębimy się w temat, to dowiemy się, że copywriting obejmuje niezwykle szerokie spektrum działalności, gdzie lekkie pióro może nie wystarczyć. Spróbujmy samodzielnie wymyślić chwytliwe hasło reklamowe, slogan, napisać tekst specjalistyczny z dziedziny, o której mamy bardzo nikłe pojęcie, opiewający na narzuconą odgórnie ilość słów. Nie brzmi już tak prosto, prawda? Trzeba jednak przyznać, że wiele osób ma zadatki na to, aby pisać fajne, ciekawe teksty i łatwo odnalazłyby się w tym zawodzie. Branża jest naprawdę szeroka i nieco specyficzna, a do bycia copywriterem niepotrzebne są ukończone studia. Wiele osób po ukończonych studiach dziennikarskich czy polonistycznych wybiera ten zawód, spełniając się w tym „pisarskim” zawodzie, z drugiej strony mając szeroką techniczną czy biologiczną wiedzę i umiejętność przelewania tej wiedzy na „papier”, bez problemu znajdziemy zlecenia dotyczące wąskiej, specjalistycznej dziedziny.
SEO Copywriter z kolei wykonuje tę samą pracę co copywriter, ale w ścisłej współpracy z osobami zajmującymi się pozycjonowaniem stron. Oprócz talentu musi mieć wiedzę oraz umiejętności dotyczące pozycjonowania stron www, fraz kluczowych, optymalizacji treści itp. Niekiedy trzeba się bardzo nagimnastykować, aby tekst zawierający frazy kluczowe był klarowny, interesujący, lekki – po prostu dobry do czytania. SEO copywriter dodatkowo musi znać podstawowe narzędzia/programy analityczne, które docelowo mają pomóc mu napisać dobry, wysoko spozycjonowany tekst.
Teksty pisane pod SEO – czy to trudne?
Zanim odpowiemy sobie na pytanie, czy pisanie tekstów pod SEO jest trudne, musimy nakreślić, czym jest to całe „SEO”. SEO — rozwijając skrót, jest to Search Engine Optimization, czyli działania, które mają na celu podniesienie pozycji w rankingu naturalnych wyników wyszukiwarki. Oczywiście najczęściej mowa o Google.
Takimi działaniami zajmują się specjalistyczne agencje, które potrzebują oczywiście copywriterów piszących treści dyktowane wymogami algorytmów Google. Jeśli chcemy pracować w tym zawodzie, musimy sobie na początku przyswoić zasady tworzenia takich tekstów. Od czego zacząć? Osobiście polecam szeroko dostępne kursy internetowe, bez problemu znajdziemy bezpłatne ebooki, jak i płatne oferty. Czytaj, pisz i wyciągaj samodzielnie wnioski. Współcześnie większość treści, z jakimi się spotykamy w internecie, czy to poradniki, recenzje, blogi to teksty pisane pod kątem SEO. Jeśli wcześniej nie zwracaliśmy na to uwagi, przeczytajmy dany tekst, zapisując, ilokrotnie pojawia się dana fraza – wynik może być zaskakujący! Z tego powodu szyk zdań czy stosowane synonimy mogą wydawać się nieco dziwne, ale tak wyglądają realia pracy SEO copy. Jeszcze kilka lat temu takich tekstów wręcz nie dało się czytać, były przeładowane frazami kluczowymi, na całe szczęście jest to już niestosowana praktyka, a kreatywne pisanie wróciło na właściwe tory.
Nie możemy zapomnieć oczywiście o podstawach, czyli o poprawnej pisowni. Mimo tego, że teksty często sprawdzane są przez korektorów, copywriter musi znać zasady poprawnej pisowni, wyłapywać jak najwięcej błędów interpunkcyjnych, ortograficznych, składniowych i gramatycznych. Dodajmy do tego jeszcze konieczność formułowania poprawnych, logicznych zdań zawierających frazy kluczowe. Nasz „talent” skutecznie zweryfikuje algorytm Google.
Możemy narzekać na Google, na pracę ich robotów/ niejasne / wykluczające algorytmy czy politykę, jednocześnie jest to wspaniałe miejsce do czerpania wiedzy. Google oferuje między innymi darmowe narzędzie: Google Keyword Planner. Praca copywritera to zajęcie na cały etat wie to nawet freelancer, jeśli chcesz być na bieżąco z aktualizacjami Google oraz światem SEO czytaj oficjalne komunikaty wydawane przez to amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne.
Jak widzicie, praca SEO Copywritera łączy w sobie wiele elementów, bez wiedzy z działu pozycjonowania i marketingu internetowego ciężko nam będzie znaleźć ciekawe, dobrze płatne zlecenia.
Gdzie znaleźć pracę w zawodzie SEO Copywriter?
No dobrze, rozwinęliśmy swój warsztat w pisaniu tekstów, przygotowaliśmy portfolio, ćwiczyliśmy swoje umiejętności pisząc bloga, czy przyjmując niewielkie zlecenia od znajomych np. pisząc treści na social media. Gdzie więc szukać pracy w tym zawodzie ? Tutaj należy zaznaczyć, że konkurencja jest naprawdę duża, zwłaszcza wśród studentów, freelancerów ze względu na możliwość pracy zdalnej oraz nienormowane godziny pracy.
- Zacznijmy od założenia konta na serwisach internetowych typu LinkedIn, Useme.eu czy Goldenline. Na tych portalach możemy samodzielnie znaleźć interesujące nas oferty z działu copy bądź SEO copy. Grunt to dobrze przygotowane CV oraz ciekawe, dopracowane portfolio.
- Social Media mają ogromną moc. Grupy FB to doskonały sposób na znalezienie ofert z działu copywritingu. Najczęściej są to zlecenia od prywatnych osób, które niewątpliwie poszerzają nasze umiejętności.
- Wiele stron internetowych nie jest aktualizowanych. To twoja szansa! Firmy, które zaniedbują swoją witrynę, z chęcią przyjmą ofertę poprawy starych tekstów oraz propozycję napisania nowych treści pod kątem SEO.
- Jeśli czujesz się wystarczająco dobrze, Twoje teksty są ciekawe i dobrze zbudowane, zaznacz swoją obecność za pomocą własnej strony internetowej. Potencjalni klienci znajdą cię poprzez wyszukiwarkę Google, a ty prowadząc własną stronę, dasz świadectwo swoim umiejętnościom.
- Stała współpraca z agencją to marzenie wielu copywriterów. Daje ona stabilne zatrudnienie oraz dobre zarobki. Jeżeli czujesz się pewnie, nie masz problemu z pisaniem kilku tekstów naraz dobrym pomysłem może być praca dla kilku agencji. Nie musisz się ograniczać tylko do jednego miejsca pracy. Dla jednego zleceniodawcy możesz tworzyć treści, hasła marketingowe, posty na social media jednocześnie rozwijając swoje umiejętności w SEO copywritingu, pracując dla agencji, która zajmuje się usługą tj. pozycjonowanie Rzeszów.
Podsumowując – czy praca SEO Copywritera jest trudna? Na to pytanie nie ma łatwej odpowiedzi ;). Dla jednej osoby będzie to praca marzeń, w której będzie mogła wykazać się zmysłem, wiedzą oraz kreatywnością dla innej żmudnym i nudnym zajęciem. Niewątpliwie chcąc zacząć pracę w tym zawodzie, musimy przygotować się na intensywną naukę, samodzielne wyszukiwanie zleceń a stawiając pierwsze kroki w copywritingu – również na niewielkie zarobki. Jeśli chcesz zostać dobrze opłacalnym copywriterem, SEO copy musisz nieustannie ćwiczyć swój warsztat, aby Twoje treści były jak najlepsze. Powodzenia!
Materiał zewnętrzny