Kolej wymienia tor. Od Suminy pociągi będą pędzić 120 km/h
Pewniejsze podróże koleją w województwie śląskim zapewnią prace na linii między Rydułtowami a Suminą. Wysokowydajna maszyna PUN wymieniła tor. Zmieniana jest sieć trakcyjna. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo-drogowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace, których efektem będą sprawniejsze i bardziej przewidywalne podróże na linii Rydułtowy – Sumina na trasie pociągów m.in. Rybnik – Racibórz. Roboty dobrze wpiszą się w uzyskane już w 2019 roku efekty prac na liniach od Chybia przez Żory, Rybnik, Suminę do Nędzy.
Na objętej robotami trasie między Rydułtowami, a Suminą pracował specjalny pociąg techniczny (PUN), który wymienił 6,5 km toru. Wysokowydajna maszyna do potokowej wymiany nawierzchni torowej o długości ponad pół kilometra, to „zestaw urządzeń”, m.in. suwnic do transportu starych i nowych podkładów oraz dźwignic, które zabierają stare szyny i układają nowe. Prace z udziałem maszyny wykonywane są szybciej.
Na linii poprawiają się warunki przejazdu składów elektrycznych. Stara sieć trakcyjna została zdemontowana. Zabudowano fundamenty palowe pod nowe słupy trakcyjne. Po ustawieniu konstrukcji zostanie wywieszone ok. 7 km nowej sieci trakcyjnej.
Będzie też bezpieczniej na 4 przejazdach kolejowo-drogowych między Rydułtowami a Suminą. Dwa przejazdy (przy ul. Sportowej w Suminie oraz przy ul. Pogwizdowskiej w gminie Gaszowice) zyskają dodatkowe zabezpieczenia – sygnalizację świetlną i dźwiękową. Migające czerwone światło będzie dodatkową informacją dla kierowców, że muszą się zatrzymać. Pozostałe przejazdy będą mieć nowe urządzenia – przejazd przy ul. Dworcowej w Suminie nowe rogatki, a przy ul. Kolejowej w Łukowie nową sygnalizację.
Dzięki przeprowadzonym pracom pociągi pasażerskie przyspieszą z 80 do 120 km/h. Składy towarowe będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. Pociągi sprawniej przewiozą towary.
Prace realizowane są przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno - Torowe Sp. z o.o. na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w ramach zadania: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza tor nr 1 w km 51,135 – 57,764 wraz z robotami towarzyszącymi”. Wartość prac to prawie 26 mln zł netto ze środków budżetowych. Zakończenie planowane jest w IV kwartale 2021 roku.
Świetnie, że remont pokrywa się z remontem drogi wojewódzkiej z Rybnika do Raciborza i z remontem ronda na wjeździe z tej drogi do Raciborza (przy Auchan) i z budową nowego ronda przy nowej obwodnicy. Od razu człowiek widzi, że ma alternatywę w dojeździe do pracy w postaci komunikacji zastępczej (autobusowej), która tu uwaga - jedzie tymi samymi remontowanymi drogami! no dojazd rewelacja! :) A no i nie zapomnijmy o lokalnych remontach dróg w Lubomii i w innych miejscowościach w okolicy i np. o remoncie kanalizacji w Pstrążnej gdzie poprowadzono oficjalny objazd. Czy redakcja interesuje się tematem braku odpowiedniego rozplanowania czasowego remontów?
Jedni będą pędzić pociągiem 120 km na godz. już pod koniec roku a w pseudomiescie Jastrzębie pociąg jest czymś tak samo niedostępnym jak rakieta na księżyc. Wieś Simona jest lepiej traktowana od Jastrzębia...
Nie będą z taką prędkością jeździć, bo ledwie pociąg ruszy, a za chwilę będzie hamował do następnej stacji