Czy w Rybniku powstanie nowa stacja kolejowa?
Miasto rozważa budowę nowej stacji kolejowej w pobliżu osiedla Chabrowa. Planowana stacja kolejowa ma zwiększyć wachlarz możliwości przemieszczania się pomiędzy dzielnicą Maroko-Nowiny i Dzielnicą Śródmieście.
Lepsze skomunikowanie dzielnic
Chodzi o kładkę łączącą dzielnicę Smolna i Zamysłów oraz przystanek kolei, który w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej zlokalizowany jest w okolicach osiedla Chabrowa w dzielnicy Maroko-Nowiny. - Kładka jest istotną częścią infrastruktury, która zwiększy dostępność terenów zielonych mieszkańcom dzielnicy Smolna. Planowana stacja kolejowa zwiększy wachlarz możliwości przemieszczania się pomiędzy dzielnicą Maroko-Nowiny i Dzielnicą Śródmieście co zostało szerzej opisane w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej w Rybniku - wylicza zalety inwestycji rybnicki radny Radosław Knesz.
PKP PLK i Koleje Śląskie muszą się dogadać
Magistrat wyjaśnia, że obie inwestycje - przystanek i kładkę należy traktować jako niezależne inwestycje. Postulowany w obecnie obowiązującym Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej przystanek kolejowy w dzielnicy Maroko-Nowiny jest obiektem, którego powstanie jest ściśle uwarunkowane działaniami podmiotów zewnętrznych.
- Kluczowym interesariuszem w tym zakresie pozostaje Marszałek Województwa Śląskiego, jako organizator przewozów pasażerskich szczebla wojewódzkiego, a także realizujące przewozy Koleje Śląskie - tłumaczy prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Budowę przystanku kolejowego można rozpatrywać wyłącznie wówczas, gdy zagwarantowane będzie regularne obsługiwanie danej relacji - to zaś leży poza kompetencjami miasta. - Chcemy uniknąć sytuacji, znanej choćby z linii Lubliniec - Fosowskie, gdzie wyremontowane przystanki kolejowe pozostawały bez obsługi w związku z tym, że inwestor - PKP PLK SA - zrealizował modernizację, nie bacząc na to, czy właściwy miejscowo organizator przewozów ma zamiar zamawiać pociągi zatrzymujące się na modernizowanych przystankach - dodaje.
Zabezpieczą pieniądze na kładkę
Już wcześniej miasto próbowało uzyskać deklarację Urzędu Marszałkowskiego w tej sprawie - działo się to na etapie rozważań nad złożeniem wniosku o dofinansowanie do tzw. programu przystankowego PKP PLK SA. Niestety, nie uzyskawszy wiążącej odpowiedzi miasto odstąpiło od składania wniosku, bowiem warunkiem aplikacyjnym było zapewnienie określonej minimalnej obsługi tworzonych przystanków.
- Obecnie trwa proces aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, w ramach którego weryfikacji poddana zostanie także lista zamierzeń inwestycyjnych. Odnosząc się natomiast do kwestii przerzucenia kładki pieszej nad torami linii kolejowej nr 173 między Smolną a Zamysłowem chcę poinformować, że miasto jest żywotnie zainteresowane tego rodzaju inwestycją. Czynnikiem warunkującym możliwość realizacji jest w tym przypadku budżet miasta - planując przyszłoroczny budżet będę się starał zabezpieczyć odpowiednie środki - zapewnia Kuczera.
Ludzie
Prezydent Rybnika
Radny Miasta Rybnika.