Czym jest rebranding i kiedy poleca się go przeprowadzić?
Rebranding wielu firmom kojarzy się z ostatecznością. W swojej podstawowej formie zakłada bowiem całkowitą transformację marki i jej przekształcenie w zupełnie nowy podmiot. Jest to opłacalne działanie w szczególnych sytuacjach, np. w przypadku utraty zaufania odbiorców lub niewłaściwych decyzji biznesowych, które doprowadziły firmę na skraj upadku. Istnieje jednak znacznie więcej powodów, dla których firmy decydują się na rebranding. Co istotne, wcale nie musi on oznaczać drastycznych, rewolucyjnych zmian.
Rebranding pod wieloma postaciami – ewolucja kontra rewolucja
Współczesny rebranding ma zdecydowanie więcej niż jedno imię. Może to być zarówno rewolucyjny proces, w wyniku którego znika jedna marka, a zastępuje ją zupełnie inny podmiot działający na nowych zasadach oraz od podstaw budujący swoją działalność gospodarczą i zdobywający zainteresowanie grupy docelowej. Rebranding może także przypominać bardziej ewolucję, czyli proces, w którym marka płynnie i w dłuższym okresie czasu dokonuje zmian w swoim wizerunku, sposobach komunikacji z klientami i strategii. Rebranding może opierać się także na zmianie/liftingu zaledwie jednego elementu – firmowego logo.
Wybór konkretnej formy rebrandingu zależy od wielu czynników. Z uwagi na fakt, że jest to wymagający, złożony, czasochłonny oraz bardzo trudny w realizacji proces, jego przeprowadzenie warto powierzyć specjalistom – najlepiej profesjonalnej agencji brandingowej, której jedną z głównych specjalizacji jest właśnie rebranding. Agencja zapozna się z aktualną sytuacją marki, pozna jej cele i dążenia oraz zaproponuje najlepszą możliwą opcję, która pozwoli osiągnąć sukces. Przeprowadzi także klienta przez cały proces rebrandingu dokładnie planując i analizując poszczególne działania.
Kiedy warto rozważyć rebranding? Trzy przykłady z życia wzięte
Współczesny świat biznesu zmienia się bardzo dynamicznie. Bardzo istotne dla utrzymania wysokiej pozycji na rynku jest nadążanie nad zachodzącymi w branży zmianami, podążanie za trendami oraz odpowiadanie na zmieniające się w czasie potrzeby klientów. Nie wszystkie firmy są w stanie sprostać temu zadaniu, co z czasem skutkuje utratą przewagi konkurencyjnej oraz odchodzeniem klientów do nowocześniejszych, lepiej dostosowanych do współczesnych realiów podmiotów. W takiej sytuacji przydatny może okazać się rebranding, z którego chętnie korzystają przedsiębiorstwa posiadające nieaktualny, przestarzały wizerunek.
Innym powodem, który często kieruje uwagę firm w stronę rebrandingu, są niewłaściwe decyzje. Nieprawidłowo opracowane strategie, błędne działania czy potknięcia w działalności biznesowej mogą skutkować stopniową utratą zaufania klientów oraz ich odejściem do konkurencji. Jeśli decyzje były szczególnie negatywnie odbierane przez grupę docelową, często powrót do stanu przed kryzysem i odzyskanie zaufania odbiorców jest niemożliwy. W takiej sytuacji z pomocą również może przyjść rebranding, który może uchronić markę przed całkowitym upadkiem. Po rebranding często sięgają także firmy łączące swoją działalność z innym podmiotem – fuzja wymaga bowiem ujednolicenia strategii i wizerunku obu przedsiębiorstw oraz stworzenia w rezultacie jednej, spójnej i silnej marki.
Materiał zewnętrzny