Kandydat na wagę złota – jak dotrzeć do wysokiej klasy menedżerów?
Obsadzenie kierowniczych stanowisk wysokiego szczebla to obecnie jedno z największych wyzwań, przed którymi stoją pracodawcy w wielu branżach. Ogromne zapotrzebowanie na najwartościowszych specjalistów oraz ryzyko strat związanych z nieefektywnymi rekrutacjami sprawiają, że firmy najczęściej decydują się na zlecenie poszukiwań agencjom, specjalizującym się w metodzie executive search.
Dlaczego trudno dotrzeć do wysokiej klasy menedżerów?
Pracodawcy mają ściśle określone i naturalnie bardzo wysokie wymagania dotyczące osoby, która zajmie w ich firmie kierownicze stanowisko. Poszukują świetnie wykształconego i bardzo doświadczonego kandydata o konkretnych kompetencjach twardych oraz określonych cechach osobowości, co jest oczywiście całkowicie zrozumiałe.
Z drugiej strony na szczeblu kierowniczym od lat panuje rynek pracownika i nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja szybko miała ulec zmianie. Co za tym idzie, wysokiej klasy specjaliści i menedżerowie najczęściej nie poszukują pracy w sposób aktywny. I podobnie jak pracodawcy mają bardzo wysokie wymagania. Dotyczą one nie tylko zarobków, ale również środowiska pracy, benefitów, zakresu odpowiedzialności oraz indywidualnego traktowania.
Czy obie strony mogą dojść do porozumienia? Tak, ale wymaga to odpowiedniego podejścia i narzędzi, którymi dysponują firmy stosujące executive search.
Czym jest executive search?
Większość pracodawców, którzy kiedykolwiek próbowali zrekrutować menedżera, słyszało zapewne o headhuntingu. Jest to docieranie w sposób bezpośredni do pracowników, którzy nie szukają aktywnie pracy.
O ile sam headhunting stosuje się na różnych szczeblach, to executive search jest metodą pozyskiwania talentów i liderów, których kompetencje oraz predyspozycje niejednokrotnie będą przesądzać o sukcesach biznesowych firmy. Projekty z zakresu executive search odbywają się przy zachowaniu wysokiego stopnia poufności, która ma zapewnić komfort obu stron.
Często przypominają również wieloetapowe negocjacje handlowe. Firmy oferujące executive search delegują do tego typu projektów najbardziej doświadczonych rekruterów, którzy nie tylko dysponują własną siecią kontaktów, pozwalających na dotarcie do wysokiej klasy menedżerów, ale też wiedzą, jak z nimi rozmawiać i jak zachęcić do oferty proponowanej przez klienta.
Jak przebiega projekt typu executive search?
Pierwszym etapem jest zazwyczaj ustalenie z klientem profilu pożądanego kandydata. Dotyczy to wiedzy merytorycznej, cech osobowościowych i sposobów motywacji. Następnie określa się obszar poszukiwań i tworzy listę firm, w których mogą pracować najbardziej wartościowi pracownicy.
Rekruter wykorzystuje również własną bazę kontaktów i rekomendacji. Kolejnym etapem executive search jest kontakt z kandydatami oraz ich weryfikacja pod kątem CV, biografii czy ścieżki rozwoju. Sprawdza się referencje i kompetencje wybranych osób oraz przeprowadza testy osobowościowe. Na tej podstawie pracodawca otrzymuje szczegółowe raporty z opisem poszczególnych osób i szczegółową analizą ich umiejętności, mocnych oraz słabych stron.
Materiał zewnętrzny