TEK do MZK Jastrzębie: Apelujemy do włodarzy naszych miast o naprawę komunikacji miejskiej
Osoby korzystające z komunikacji miejskiej nie są zadowolone z nowego rozkładu jazdy zaproponowanego przez MZK Jastrzębie, który wszedł w życie 1 września. Do redakcji wpływały już głosy niezadowolenia mieszkańców Rydułtów i Radlina. Teraz sprawy w swoje ręce wzięło Towarzystwo Entuzjastów Kolei (TEK) i stworzyło petycję.
Mieszkańcy powiatu wodzisławskiego skarżą się na niską jakość usług świadczonych przez MZK Jastrzębie. - Po ostatnich eksperymentach trudno nie odnieść wrażenia, że decydenci z MZK celowo i złośliwie czynią komunikację autobusową dla naszych miast jak najmniej użyteczną, przyczyniając się do dezintegracji naszego powiatu - czytamy w petycji stworzonej przez Towarzystwo Entuzjastów Kolei, które postanowiło poprzeć mieszkańców w ich działaniach na rzecz poprawy komunikacji miejskiej na terenie powiatu wodzisławskiego.
3 postulaty
Jak czytamy w petycji, TEK ma 3 postulaty, które argumentują tym, że w ich odczuciu MZK stale pogarsza sieć połączeń autobusowych łączących miasta powiatu wodzisławskiego. Twórcy petycji wymieniają, że likwidowane są kursy, a trasy autobusów są „coraz bardziej absurdalne”, a uwagi mieszkańców kierowane w stronę MZK Jastrzębie, są przez nich uparcie ignorowane. Czego żąda TEK? Po pierwsze, przywrócenia przystanków przy dworcu kolejowym w Wodzisławiu Śląskim dla linii 201 i 202. Po drugie, przywrócenia trasy linii 203 w Radlinie na ulicy Korfantego zamiast Mariackiej. I po trzecie, ma wrócić trasa linii 207 w Radlinie biegnąca przez ulicę Mariacką zamiast Korfantego, gdzie przejazd byłby z centrum Marklowic prosto do Wodzisławia zamiast jak wskazane jest w petycji, „przez pola”.
Czy uda się spełnić te postulaty? MZK odpowiada
Jak poinformował rzecznik prasowy MZK Jastrzębie Rafał Jabłoński, obecnie autobusy linii 201 i 202 przejeżdżają przez Dworzec Kolejowy w Wodzisławiu, a więc te przystanki wymienione w pierwszym postulacie petycji są cały czas obsługiwane. Natomiast o zwiększenie liczby kursów linii 203 ulicą Mariacką wnioskowali sami mieszkańcy tej ulicy. - Jak się okazało, słusznie, ponieważ linia ta jest linią bardzo popularną. Korzysta z niej bardzo duża liczba pasażerów, co wynika z analizy systemu skasowań i monitoringu zainstalowanego w autobusach - odpowiedział Jabłoński w odniesieniu do drugiego postulatu petycji. Z kolei linia 207 jest jedyną linią, która przebiega z Wodzisławia przez Marklowice do Kopalni Marcel w Radlinie (ul. Korfantego) i dalej do Rydułtów. Mieszkańcy Marklowic dojeżdżają tymi autobusami do pracy i w dużej mierze rozkład jazdy został skorelowany właśnie z godzinami ich pracy. - Gdybyśmy z kolei pozostałe linie skierowali na kopalnie Marcel, to ul. Mariacka zostałaby pominięta - tak skomentował Jabłoński trzeci z postulatów.
Poinformował również o tym, że wcześniej, na etapie konsultacji rozkładu jazdy z pasażerami, Towarzystwo Entuzjastów Kolej proponowało, aby autobusy linii 207 nie przejeżdżały przez os. Przyjaźni, ale przez Dworzec PKP w Wodzisławiu i przystanek „Wodzisław Szkoła nr 6” i że taka zmiana została zaakceptowana i wprowadzona.
Warto zaznaczyć, że za komunikację autobusową na terenie miasta Wodzisław Śląski odpowiadają władze tego miasta, które nie jest członkiem Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju i nie finansuje komunikacji MZK, czego od lat domaga się MZK (inne gminy poza Rybnikiem, które korzystają z komunikacji MZK pokrywają jej koszty w ramach porozumienia). Roczny koszt komunikacji na terenie Wodzisławia Śląskiego to około 2,5 mln zł. Podobnie sprawa wygląda w przypadku miasta Rybnik. Miasto nie partycypuje w kosztach komunikacji realizowanej przez MZK. W tym przypadku mówimy o kwocie ok. 1 mln zł - tymi słowami Rafał Jabłoński podsumował stanowisko MZK Jastrzębie wobec petycji i niezadowolenia mieszkańców dotyczącego nowego rozkładu jazdy autobusów na terenie powiatu wodzisławskiego.
Gdzie można podpisać petycję?
Petycję można podpisać na stronie: https://www.petycjeonline.com/mzk2021. Do tej pory podpisały ją 32 osoby.
O tym, że mieszkańcy powiatu wodzisławskiego nie są zadowoleni z nowego rozkładu jazdy MZK obowiązującego od 1 września 2021 roku pisaliśmy już tutaj:
Akurat TEK walczy o dobrą komunikację publiczną. Pomógł ostatnio zbierając ponad 1000 podpisów w petycji o utrzymanie linii 194 ZTM w Czerwionce-Leszczynach, która jest najważniejszą linią autobusową w Czerwionce. A próba wprowadzenie przez burmistrza dziadowizny MZK Jastrzębie z przesiadką w Szczygłowicach i dodatkowym biletem na szczęście spełzła na niczym.
Rzeczywiście mają talent do skłócania ludzi. Na grupie kolej dla Jastrzębia skutecznie zniechęcili do siebie, nawet tych co wcześniej z nimi współpracowali. Poziom ich wypowiedzi, argumentacja skierowana na wzbudzanie konfliktu nikomu nie służy. Wpierw akcja nie dla kolei w Jastrzębiu, potem zarzutu że MZK finansowa w dużej mierze przez jastrzębian ma obsługiwać dworzec kolejowy w Wodzisławiu. Pomysły by zrobić centrum komunikacyjne w Wodzisławiu, zupełnie ignorujące fakt że z Wodzisławia głównie się niestety wyjeżdża do pracy a nie przyjeżdża. Żale do Regio że pomija Wodzisław. Takie podejście nikomu nie służy a zwłaszcza miastu Wodzisław, które jest najsłabsze gospodarczo w regionie. Megalomania i słabość, tyle z tego jest.
Już samo hasło TEK, nikomu nie kojarzy się z rozumem, czy rozsądkiem. Dziwni ludzie, dziwne pomysły.
Tek ma rację
Ci fascynaci z TEKu, to nadają się jedynie do tarcia chrzanu, albo pchania karuzeli.
Skłócili wszystkich ze wszystkimi.
Patrzcie co MZK Jastrzębie namieszał w komunikacji miejskiej w Czerwionce-Leszczyny, tak że ludzie mają go już dość, a jeszcze nie zaczął jeździć. Po prostu MZK to dno w porównaniu do ZTM.
@TEK skończcie już mieszać bo od mieszania nic się nie poprawi. Psujecie atmosferę wokół transportu zamiast w jakiś pozytywny sposób go popularyzować. Zajmijcie się... modelarstwem albo drezynami. Wszyscy odetchną.
Kolejka piko się zająć , a nie mieszać się do poważnych spraw
Powtórzmy po raz nie wiadomo który: 201 i 202 jadą koło dworca tylko na kursach z/do Pszowa, ale od strony Radlina NIE - i to należy zmienić. Zaś popularność linii 203 na pewno nie wynika z tego że jedzie ulicą Mariacką. Tamtejszy przystanek zamiast 203 może spokojnie obsługiwać 207, jeśli zostanie przywrócona na swoją normalną trasę, więc nic nie zostanie pominięte, a rejon Marcela odzyska jako-taką komunikację. Do pracy z Marklowic potrzebne są 3 pary kursów i można dostosować do tego celu linię 209, która teraz też kursuje 3 razy, ale o jakichś przypadkowych godzinach dla nikogo.
Przestańcie wreszcie zasłaniać się tym, że Wodzisław nie płaci haraczu MZK, bo to mieszkańcy naszych nieszczęsnych miast pozostających w MZK domagają się dojazdu do dworca w stolicy powiatu, zapewniającego dziś dostęp do wielu pociągów ekspresowych i międzynarodowych. Wy też nie płacicie miastu Wodzisław za jego autobusy do Pszowa czy powiatowi za PKS-y obsługujące także Jastrzębie, jedynie Rybnikowi płacicie za linie do naszych miast (bez wzajemności), bo boicie się mu podskoczyć ;)
@TEKaSprawa - braliśmy udział w obu turach konsultacji, a i wcześniej wielokrotnie je zgłaszaliśmy. Zobacz, że nawet pan rzecznik o tym wspomina, że wprowadzili jedną (niestety najmniej istotną) z proponowanych przez nas zmian.
Ten TEK jest tak śmieszny, ze nawet nikt nie przeczyta ich pisma.
Kółeczko się zamyka bo Jastrzębie nie płaci za komunikację PKS na swoim terenie.
Koncsultacje w sprawie rozkladu trwaly przez caly miesiąc. Gdzie byli wtedy entuzjaści transportu zbiorowego z TEK? Teraz sie obudzili, jak om autobus nie przyjechal na czas? To średnio z Wadzą znajomością tematu transportu...
Wodzisław nie płaci a TEK domaga się obsługi dworca w Wodzisławiu. Cóż najlepiej za pieniądze jastrzębian bo to my płacimy najwięcej. Nie ma takiej opcji, najlepiej niech wszystkie gminy z powiatu odejdą z MZK , będzie spokój.
ja proponuje żeby mieszkańcy wodzisławia się w końcu zebrali i wywieżli tego pa..a na taczkach do bielska za rozwalenie komunikacji w mieście i płacenie 6baniek za nic