Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

TEK do MZK Jastrzębie: Apelujemy do włodarzy naszych miast o naprawę komunikacji miejskiej

Osoby korzystające z komunikacji miejskiej nie są zadowolone z nowego rozkładu jazdy zaproponowanego przez MZK Jastrzębie, który wszedł w życie 1 września. Do redakcji wpływały już głosy niezadowolenia mieszkańców Rydułtów i Radlina. Teraz sprawy w swoje ręce wzięło Towarzystwo Entuzjastów Kolei (TEK) i stworzyło petycję.

TEK do MZK Jastrzębie: Apelujemy do włodarzy naszych miast o naprawę komunikacji miejskiej
Od samego początku, kiedy został opublikowany nowy rozkład jazdy, mieszkańcy apelują do MZK Jastrzębie o zmiany. Fot. MZK Jastrzębie.

Mieszkańcy powiatu wodzisławskiego skarżą się na niską jakość usług świadczonych przez MZK Jastrzębie. - Po ostatnich eksperymentach trudno nie odnieść wrażenia, że decydenci z MZK celowo i złośliwie czynią komunikację autobusową dla naszych miast jak najmniej użyteczną, przyczyniając się do dezintegracji naszego powiatu - czytamy w petycji stworzonej przez Towarzystwo Entuzjastów Kolei, które postanowiło poprzeć mieszkańców w ich działaniach na rzecz poprawy komunikacji miejskiej na terenie powiatu wodzisławskiego. 

3 postulaty 

Jak czytamy w petycji, TEK ma 3 postulaty, które argumentują tym, że w ich odczuciu MZK stale pogarsza sieć połączeń autobusowych łączących miasta powiatu wodzisławskiego. Twórcy petycji wymieniają, że likwidowane są kursy, a trasy autobusów są „coraz bardziej absurdalne”, a uwagi mieszkańców kierowane w stronę MZK Jastrzębie, są przez nich uparcie ignorowane. Czego żąda TEK? Po pierwsze, przywrócenia przystanków przy dworcu kolejowym w Wodzisławiu Śląskim dla linii 201 i 202. Po drugie, przywrócenia trasy linii 203 w Radlinie na ulicy Korfantego zamiast Mariackiej. I po trzecie, ma wrócić trasa linii 207 w Radlinie biegnąca przez ulicę Mariacką zamiast Korfantego, gdzie przejazd byłby z centrum Marklowic prosto do Wodzisławia zamiast jak wskazane jest w petycji, „przez pola”. 

Czy uda się spełnić te postulaty? MZK odpowiada 

Jak poinformował rzecznik prasowy MZK Jastrzębie Rafał Jabłoński, obecnie autobusy linii 201 i 202 przejeżdżają przez Dworzec Kolejowy w Wodzisławiu, a więc te przystanki wymienione w pierwszym postulacie petycji są cały czas obsługiwane. Natomiast o zwiększenie liczby kursów linii 203 ulicą Mariacką wnioskowali sami mieszkańcy tej ulicy. - Jak się okazało, słusznie, ponieważ linia ta jest linią bardzo popularną. Korzysta z niej bardzo duża liczba pasażerów, co wynika z analizy systemu skasowań i monitoringu zainstalowanego w autobusach - odpowiedział Jabłoński w odniesieniu do drugiego postulatu petycji. Z kolei linia 207 jest jedyną linią, która przebiega z Wodzisławia przez Marklowice do Kopalni Marcel w Radlinie (ul. Korfantego) i dalej do Rydułtów. Mieszkańcy Marklowic dojeżdżają tymi autobusami do pracy i w dużej mierze rozkład jazdy został skorelowany właśnie z godzinami ich pracy.  - Gdybyśmy z kolei pozostałe linie skierowali na kopalnie Marcel, to ul. Mariacka zostałaby pominięta - tak skomentował Jabłoński trzeci z postulatów. 

Poinformował również o tym, że wcześniej, na etapie konsultacji rozkładu jazdy z pasażerami, Towarzystwo Entuzjastów Kolej proponowało, aby autobusy linii 207 nie przejeżdżały przez os. Przyjaźni, ale przez Dworzec PKP w Wodzisławiu i przystanek „Wodzisław Szkoła nr 6” i że taka zmiana została zaakceptowana i wprowadzona.

Warto zaznaczyć, że za komunikację autobusową na terenie miasta Wodzisław Śląski odpowiadają władze tego miasta, które nie jest członkiem Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju i nie finansuje komunikacji MZK, czego od lat domaga się MZK (inne gminy poza Rybnikiem, które korzystają z komunikacji MZK pokrywają jej koszty w ramach porozumienia). Roczny koszt komunikacji na terenie Wodzisławia Śląskiego to około 2,5 mln zł. Podobnie sprawa wygląda w przypadku miasta Rybnik. Miasto nie partycypuje w kosztach komunikacji realizowanej przez MZK. W tym przypadku mówimy o kwocie ok. 1 mln zł - tymi słowami Rafał Jabłoński podsumował stanowisko MZK Jastrzębie wobec petycji i niezadowolenia mieszkańców dotyczącego nowego rozkładu jazdy autobusów na terenie powiatu wodzisławskiego.    

Gdzie można podpisać petycję? 

Petycję można podpisać na stronie: https://www.petycjeonline.com/mzk2021. Do tej pory podpisały ją 32 osoby. 

O tym, że mieszkańcy powiatu wodzisławskiego nie są zadowoleni z nowego rozkładu jazdy MZK obowiązującego od 1 września 2021 roku pisaliśmy już tutaj:

15 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Mieszkaniec_Czerwionki (109.70. * .28) 20.11.2021 13:36
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

Akurat TEK walczy o dobrą komunikację publiczną. Pomógł ostatnio zbierając ponad 1000 podpisów w petycji o utrzymanie linii 194 ZTM w Czerwionce-Leszczynach, która jest najważniejszą linią autobusową w Czerwionce. A próba wprowadzenie przez burmistrza dziadowizny MZK Jastrzębie z przesiadką w Szczygłowicach i dodatkowym biletem na szczęście spełzła na niczym.

~Ja11 (84.234. * .121) 11.11.2021 12:45
oceniono 6 razy
-4
Zgłoś

Rzeczywiście mają talent do skłócania ludzi. Na grupie kolej dla Jastrzębia skutecznie zniechęcili do siebie, nawet tych co wcześniej z nimi współpracowali. Poziom ich wypowiedzi, argumentacja skierowana na wzbudzanie konfliktu nikomu nie służy. Wpierw akcja nie dla kolei w Jastrzębiu, potem zarzutu że MZK finansowa w dużej mierze przez jastrzębian ma obsługiwać dworzec kolejowy w Wodzisławiu. Pomysły by zrobić centrum komunikacyjne w Wodzisławiu, zupełnie ignorujące fakt że z Wodzisławia głównie się niestety wyjeżdża do pracy a nie przyjeżdża. Żale do Regio że pomija Wodzisław. Takie podejście nikomu nie służy a zwłaszcza miastu Wodzisław, które jest najsłabsze gospodarczo w regionie. Megalomania i słabość, tyle z tego jest.

~Kangór (196.132. * .241) 11.11.2021 12:15
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

Już samo hasło TEK, nikomu nie kojarzy się z rozumem, czy rozsądkiem. Dziwni ludzie, dziwne pomysły.

~Holl (188.137. * .8) 11.11.2021 07:57
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

Tek ma rację

~Vinetou (41.33. * .83) 11.11.2021 07:55
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

Ci fascynaci z TEKu, to nadają się jedynie do tarcia chrzanu, albo pchania karuzeli.
Skłócili wszystkich ze wszystkimi.

cocolino 11.11.2021 02:37
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Patrzcie co MZK Jastrzębie namieszał w komunikacji miejskiej w Czerwionce-Leszczyny, tak że ludzie mają go już dość, a jeszcze nie zaczął jeździć. Po prostu MZK to dno w porównaniu do ZTM.

~tłoczek (188.137. * .64) 10.11.2021 18:53
oceniono 6 razy
-4
Zgłoś

@TEK skończcie już mieszać bo od mieszania nic się nie poprawi. Psujecie atmosferę wokół transportu zamiast w jakiś pozytywny sposób go popularyzować. Zajmijcie się... modelarstwem albo drezynami. Wszyscy odetchną.

~SJZ (46.134. * .12) 10.11.2021 16:11
oceniono 7 razy
-5
Zgłoś

Kolejka piko się zająć , a nie mieszać się do poważnych spraw

TEK 10.11.2021 15:19
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

Powtórzmy po raz nie wiadomo który: 201 i 202 jadą koło dworca tylko na kursach z/do Pszowa, ale od strony Radlina NIE - i to należy zmienić. Zaś popularność linii 203 na pewno nie wynika z tego że jedzie ulicą Mariacką. Tamtejszy przystanek zamiast 203 może spokojnie obsługiwać 207, jeśli zostanie przywrócona na swoją normalną trasę, więc nic nie zostanie pominięte, a rejon Marcela odzyska jako-taką komunikację. Do pracy z Marklowic potrzebne są 3 pary kursów i można dostosować do tego celu linię 209, która teraz też kursuje 3 razy, ale o jakichś przypadkowych godzinach dla nikogo.

TEK 10.11.2021 15:16
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

Przestańcie wreszcie zasłaniać się tym, że Wodzisław nie płaci haraczu MZK, bo to mieszkańcy naszych nieszczęsnych miast pozostających w MZK domagają się dojazdu do dworca w stolicy powiatu, zapewniającego dziś dostęp do wielu pociągów ekspresowych i międzynarodowych. Wy też nie płacicie miastu Wodzisław za jego autobusy do Pszowa czy powiatowi za PKS-y obsługujące także Jastrzębie, jedynie Rybnikowi płacicie za linie do naszych miast (bez wzajemności), bo boicie się mu podskoczyć ;)
@TEKaSprawa - braliśmy udział w obu turach konsultacji, a i wcześniej wielokrotnie je zgłaszaliśmy. Zobacz, że nawet pan rzecznik o tym wspomina, że wprowadzili jedną (niestety najmniej istotną) z proponowanych przez nas zmian.

~cokolino (196.149. * .184) 10.11.2021 14:36
oceniono 7 razy
-5
Zgłoś

Ten TEK jest tak śmieszny, ze nawet nikt nie przeczyta ich pisma.

~Doker (188.146. * .215) 10.11.2021 11:58
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

Kółeczko się zamyka bo Jastrzębie nie płaci za komunikację PKS na swoim terenie.

~TEKaSprawa (94.254. * .134) 10.11.2021 07:37
oceniono 5 razy
-5
Zgłoś

Koncsultacje w sprawie rozkladu trwaly przez caly miesiąc. Gdzie byli wtedy entuzjaści transportu zbiorowego z TEK? Teraz sie obudzili, jak om autobus nie przyjechal na czas? To średnio z Wadzą znajomością tematu transportu...

~Ja11 (31.0. * .116) 10.11.2021 07:37
oceniono 6 razy
-4
Zgłoś

Wodzisław nie płaci a TEK domaga się obsługi dworca w Wodzisławiu. Cóż najlepiej za pieniądze jastrzębian bo to my płacimy najwięcej. Nie ma takiej opcji, najlepiej niech wszystkie gminy z powiatu odejdą z MZK , będzie spokój.

~PeOwiec (155.133. * .231) 10.11.2021 07:08
oceniono 7 razy
1
Zgłoś

ja proponuje żeby mieszkańcy wodzisławia się w końcu zebrali i wywieżli tego pa..a na taczkach do bielska za rozwalenie komunikacji w mieście i płacenie 6baniek za nic