Migająca "zebra". Pokaz możliwości systemu Safepass na ulicy Katowickiej
Ten projekt wywodzi się z Opolszczyzny. Dzięki monitoringowi otoczenia system powiadamia, że do pasów zbliża się pieszy, a następnie miga na czerwono, gdy ten przechodzi przez jezdnię.
Materiał wideo:
Ankieta
W Raciborzu system podnoszący bezpieczeństwo pieszego na tzw. zebrze ustawiono na przejściu przy ul. Katowickiej. To odcinek pomiędzy osiedlami wieżowców. Przechodzący traktują drogę często niczym deptak, przechodząc po terenie osiedlowym. Droga łączy jednak dwie ruchliwe trasy - ulicę Opawską i Ocicką, charakteryzuje ją spore natężenie ruchu.
Mrugało na okrągło
Słupki ustawione na chodnikach po obu stronach jezdni, migały światłem pomarańczowym i czerwonym. Były w użyciu dosyć intensywnie, gdy pojawiliśmy się tam obejrzeć działanie Safepass, ok. godz. 15.00. Wciąż ktoś przechodził na drugą stronę ulicy. System działał w Raciborzu już nieco od ponad godziny. Niektórzy z przechodniów fotografowali urządzenie jako ciekawostkę.
Firma zapowiedziała, że przeprowadzi ankiety wśród korzystających z przejścia. System pokazywano przy Katowickiej do godz. 18.00.
Media poinformował o tym pokazie raciborski magistrat, ale urzędnicy nie organizowali spotkania dla dziennikarzy w tej sprawie. Rzecznik prasowy Rafał Krzyżok rozesłał tylko notkę z charakterystyką Safepass.
Inni już stosują
Jak można wyczytać w mediach urządzenie działa m.in. w Ujeździe oraz podwarszawskim Żyrardowie. Serwis naszemiasto podał, że koszt oznakowania jednego przejścia szacowany jest na ok. 35 tys. zł, ale np. w NTO pojawia się kwota 10 tys. zł.
W raciborskim magistracie dowiedzieliśmy się od wiceprezydenta Dominika Koniecznego (odpowiada za stan dróg w mieście), że testy odbyły się z inicjatywy producenta systemu. Włodarz stwierdził, że ze strony urzędu na razie nie ma zainteresowania współpracą z firmą Safepass.
- Aktualnie skupiamy się na doświetlaniu przejść na naszych drogach. Jak widać, to się sprawdza - przekazał nam drugi zastępca prezydenta Raciborza.
Chcą pokazać system w powiecie
Konieczny dodał, że na poziomie prezydenckim nie doszło do kontaktu z producentem, a sprawą testu zajęli się urzędnicy z wydziału dróg w raciborskim magistracie. Twórcy Safepass sondowali możliwość pośrednictwa urzędu w dotarciu do zarządców dróg biegnących przez gminy - krajowych i powiatowych.
Z włodarzem mówiliśmy m.in. o ewentualnych aktach wandalizmu, których celem mogłyby być słupki ustawione przy "zebrach". W Raciborzu dochodzi, zwłaszcza w okresie letnim do niszczenia znaków drogowych i wiat przystankowych. Samorząd ubezpiecza się od takich zdarzeń.
INFORMACJA PRASOWA Z URZĘDU MIASTA
System ostrzegawczy safepass ma za zadanie poprawę bezpieczeństwa pieszego na przejściu dla pieszych.
Podstawowym elementem systemu są 2 słupki, w których umieszczone są czujniki oraz moduły LED o bardzo dużej mocy. Słupki te montowane są przed przejściem dla pieszych.
Dodatkowo, w celu usprawnienia działania systemu w odległości od 3 do 5 metrów od przejścia dla pieszych zainstalowanie są mniejsze słupki, w których znajdują się czujniki.
Dzięki zastosowanym czujnikom system jest w stanie precyzyjnie wyznaczyć dwie strefy:
- ostrzeżenia
- zagrożenia.
Strefa ostrzeżenia znajduje się od 3 do 5 metrów przed przejściem. Strefa zagrożenia bezpośrednio przed przejściem oraz już na przejściu dla pieszych. W momencie gdy pieszy znajdzie się w strefie ostrzeżenia, to system pulsującym światłem pomarańczowym ostrzega kierowcę, że ktoś znajduje się w pobliżu przejścia. Gdy pieszy znajdzie się bezpośrednio przed przejściem lub już na przejściu, system pulsacyjnym światłem czerwonym informuje kierowcę o pieszym na przejściu dla pieszych.
W sprawie artykułu otrzymaliśmy 26 października 2022 roku poniższą korespondencję dotyczącą autorstwa systemu. Publikujemy jej pełną treść dla zainteresowanych. Do pobrania poniżej.
Pobierz safepass.docx (format docx, rozmiar ~2.19 M)