Mieszkańcy Radlina zapłacą aż 7 zł więcej za wywóz odpadów
Więcej za śmieci w Radlinie. Od nowego roku mieszkańcy zapłacą 33 złote, a nie jak do tej pory, 26 złotych. Jak twierdzą włodarze miasta, podwyżka opłat za wywóz odpadów jest konieczna.
Nowa stawka wynosić będzie w 2022 roku 33,00 zł od osoby (poprzednia wynosiła 26,00 zł). W przypadku gdy mieszkaniec nie segreguje odpadów, może zostać wszczęte wobec niego postępowanie, w wyniku którego może zostać nałożona stawka 100,00 zł.
Dlaczego Radlinian czeka podwyżka?
Jak informuje radliński magistrat, podwyższenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi związane jest z ogólnym wzrostem ceny za odbiór i zagospodarowanie odpadów, wynikającej z oferty złożonej w wyniku postępowania przetargowego na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Miasta Radlin na lata 2022 – 2023. Natomiast oprócz kosztów związanych z odbiorem, transportem, zbieraniem, odzyskiem i unieszkodliwianiem na wysokość stawki składają się również inne czynniki, które uwzględniane są w kalkulacji stawki opłaty: koszty utworzenia i utrzymania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu, edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi. Niebagatelny wpływ na wzrost kosztów ma również tzw. „opłata marszałkowska”, która wzrosła kilkukrotnie na przestrzeni ostatnich lat tj. od 140 zł/Mg w roku 2018 aż do 270,00 zł/Mg w roku 2020. Opłata ta dotyczy składowania odpadów na składowisku, którą to opłatę przedsiębiorca zobowiązany jest uiszczać.
Czy nie można było zostawić starej opłaty?
Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miasta, w przypadku obserwowanego wzrostu czynników cenotwórczych (towary, usługi, energia, paliwo, płace itd.) nie ma możliwości utrzymania stałej stawki. Wśród radnych podczas listopadowej sesji rady miejskiej pojawiło się pytanie, czy miasto nie może dołożyć do tej kwoty, żeby mieszkaniec mógł płacić mniej. W odpowiedzi na te pytania na sesji została podjęta uchwała o dofinansowaniu części kosztów. Stawka 33 zł jest już wyliczona na mieszkańca po tej „dopłacie”. Gdyby nie dofinansowanie ze środków miasta kwota na mieszkańca mogłaby wynosić około 35,00 zł.
Co obejmuje opłata?
W funkcjonującym systemie mieszkańcy mogą oddać całą wytworzoną na terenie nieruchomości masę odpadów komunalnych. W zależności od potrzeb wyposażają nieruchomość w potrzebną liczbę pojemników na odpady niesegregowane (zmieszane), czyli frakcję której nie da się wysegregować oraz ewentualnie pojemnik na popiół, jeżeli jest wytwarzany. Miasto wyposaża mieszkańców zabudowy jednorodzinnej w worki niezbędne do selektywnej zbiórki odpadów a mieszkańców zabudowy wielolokalowej w pojemniki, które usytuowane są w punktach gromadzenia odpadów komunalnych w zabudowie wielolokalowej. Jedynym workiem czy pojemnikiem który mieszkaniec lub zarządca musi nabyć we własnym zakresie, jest ten na bioodpady (brązowy). Dwa razy w roku mieszkańcy zabudowy jednorodzinnej mogą wystawić przed nieruchomość odpady wielkogabarytowe, zgodnie z terminami zaznaczonymi w harmonogramie, a na osiedlach 1 raz w miesiącu. Wszyscy zadeklarowani mieszkańcy Radlina mogą dostarczać odpady do PSZOK dwa razy w tygodniu, a od stycznia 2022 aż 4 razy w tygodniu.
Czy można nie segregować śmieci?
Zgodnie z ustawą, każdy mieszkaniec ma obowiązek segregacji śmieci. Brak segregacji może być podstawą do wszczęcia postępowania i nałożenia opłaty śmieciowej w wysokości 100 zł. Rzecznik Urzędu Miasta Radlina Marek Gajda tłumaczy, że im więcej odpadów z Radlina będzie mogło zostać poddanych recyklingowi, tym mniejsza może być opłata śmieciowa. Odpady muszą być jednak segregowane w sposób prawidłowy – na poszczególne frakcje
"Gdyby nie dofinansowanie ze środków miasta" ale kity wciskacie ! Miasto to niby skąd ma pieniądze ?
Ważne że w urzędzie jada na wypasie z podwyżkami sobie pensji a reszcie podatków
Władza i radni Radlina też zafundowali sobie podwyżki i to niemałe. Będą mieli z czego pokryć podwyżki opłat i podatków. Ale jakoś redaktorzy Nowin o tym milczą.
Jaką literą piszemy nazwy mieszkańców miast, szanowna redakcjo...?
Nawet jakby i 100 zł podwyższyli to nikogo to nie wzruszy
,,podwyżka opłat za wywóz odpadów jest konieczna " , podwyżka diet radnych .była bardzo konieczna - polski ład nic dodać nic ująć.
nie no PSZOK winien być czynny 24/7 a miasto powinno jeszcze więcej dopłacać. Od dawna wiadomo, że najskuteczniejsza edukacja i egzekucja jest przez portfel...a tu ... 18.000x2 x12 x czyli blisko 450.000 zamiast np. na dodatkowe zajęcia dla dzieci, na więcej autobusów, na bezpłatny basen dla dzieci, wymiane kopciuchów, wyrzucamy na śmieci. Z lenistwa i braku odwagi i odpowiedzialności
Im głupsze społeczeństwo, tym lepiej nim sterować ,wciskać KIT, wszystko "Łykną" ,zapłacą i jeszcze podziękują, no i oczywiście w wyborach ponownie wybiorą "Cwaniaków"
POPIERAM !!! szkoda tylko, że nie odważyli się na podwyżki np. o 20 zł więcej ? przy tak małej podwyżce, większość mieszkańców tej wioski i tak będzie stać na zapłacenie za śmieci, może by tak podwyższyć np. podatki, albo zakazać palić węglem, peletem i gazem ? zlikwidować wszystkie sklepy z mięsem i nabiałem we wsi, mieszkańcy byliby zdrowsi, bardziej posłuszni i byłoby przynajmniej czym oddychać !!!
Gdyby babcia miała kółka, to by był autobus. Wyluzuj ekonomie, Święta idą! Wesołego!
Gdyby miasto miało środki to by mogło doplacic wiecej, ale jak kasa pusta to tak to wyglada. Czego chcieć więcej.