Rybnik planuje zakup nowych autobusów
Rybnik stawia na ekologiczny i dostosowany do potrzeb pasażerów transport zbiorowy. W planach powstanie spółki komunikacyjnej i zeroemisyjny tabor autobusowy. Będzie 20 nowych autobusów.
Komunikacyjna transformacja – utworzenie nowej spółki miejskiej
Aby rozwijać transport publiczny, Rybnik chce dokonać przekształceń organizacyjno-własnościowych, które polegać będą na utworzeniu komunikacyjnej spółki miejskiej.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta zarezerwowano środki na zakup taboru oraz stworzenie zaplecza techniczno-administracyjnego – tłumaczy prezydent Rybnika Piotr Kuczera. Środki te pozwolą na samodzielne funkcjonowanie spółki od początku kwietnia 2022 r., jako podmiotu spełniającego określone zadania, które do tej pory były wykonywane przez Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku – dodaje prezydent.
WZROST JAKOŚCI USŁUG ORAZ ELASTYCZNOŚĆ W DZIAŁANIU
– Konieczne będzie dokonanie odpowiednich zmian na bazie majątku Zarządu Transportu Zbiorowego, którego większość zadań przejmie spółka. Formalnie organizatorem transportu pozostanie niewielka komórka w urzędzie miasta. Działanie takie, będące swoistym „rozparcelowaniem” działalności ZTZ w Rybniku, inspirowane jest dokonanym w ramach przygotowań do tego projektu przeglądem dobrych praktyk, połączonym z wizytami studyjnymi w kilku miastach – wskazuje Łukasz Kosobucki, dyrektor rybnickiego Zarządu Transportu Zbiorowego.
Po swoim powstaniu spółka będzie dążyła do stopniowego przejęcia ok. 50% wolumenu przewozów na naszym rynku. Będzie również świadczyła dodatkowe usługi, jak np. dbanie o infrastrukturę przystankową. W drugim etapie funkcjonowania spółki planowane jest rozpoczęcie działalności przewozowej.
SZANSA NA DOTACJE
Powstanie miejskiej spółki komunikacyjnej pozwala ubiegać się o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe.
– Miasto w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20% taboru spółka zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planujemy eksploatację taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego – zaznacza Piotr Kuczera.
W grudniu 2021 r. Miasto złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na dotację do zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych w ramach programu priorytetowego „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny”.
LEPSZA JAKOŚĆ TRANSPORTU I EFEKTY EKOLOGICZNE
– Chodzi także o lepsze wykorzystanie potencjału transportu zbiorowego jako narzędzia wspierającego mobilność mieszkańców. Dostosowanie taboru autobusowego do realizacji wysokiej jakości przewozów pasażerskich podniesie atrakcyjność komunikacji zbiorowej w stosunku do alternatywnych form przemieszczania – podsumowuje prezydent Rybnika.
Warto dodać, że Miasto już teraz podejmuje działania, dzięki którym korzystanie z komunikacji miejskiej staje się coraz bardziej wygodne.