Niebezpieczny transport z Czech zatrzymany w Cieszynie
Niewyróżniający się na drodze zespół pojazdów transportował 25 ton saletry amonowej. Taki przewóz wymaga właściwego oznakowania. Kontrola wodzisławskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego wykazała sporo nieprawidłowości w transporcie towarów niebezpiecznych. Skończyło się nie tylko naliczeniem kaucji na poczet przyszłej kary, natychmiastowym usunięciem nieprawidłowości, ale i wymianą kierowcy.
Niebezpieczny transport z Czech zatrzymany w Cieszynie
Na przejściu granicznym w Cieszynie 20 stycznia patrol śląskiej ITD zatrzymał zespół pojazdów z Czech. Przewożono nim 25 ton saletry amonowej, czyli materiału niebezpiecznego.
Transport nie spełniał wymogów
Pojazd powinien być odpowiednio wyposażony i oznakowany z przodu i z tyłu pomarańczowymi tablicami. Ładunek nie był też odpowiednio zabezpieczony przed możliwością przemieszczania się, a na wyposażeniu była jedynie 2-kilogramowa gaśnica. Poza tym kierowca nie posiadał międzynarodowego listu przewozowego CMR i dokumentu wymaganego przepisami ADR, czyli określającego nazwę i ilość przewożonego materiału niebezpiecznego, czy miejsca załadunku i przeznaczenia. Kierowca posiadał tylko zdjęcie faktury zakupu towaru. Nie miał też dokumentów potwierdzających przeszkolenie w zakresie wykonywania przewozów towarów niebezpiecznych.
Czeski przewoźnik wpłacił kaucję na poczet przyszłej kary, usunął stwierdzone nieprawidłowości oraz wyznaczył kierowcę, który posiadał wymagane szkolenie ADR. Za stwierdzone naruszenia przewoźnikowi i osobie zarządzającej transportem grozi kara w wysokości ponad 7,5 tys. zł. Osobne postępowanie odnośnie obowiązków załadowcy towaru, będzie prowadzone wobec polskiego podmiotu, czyli sprzedawcy.
Saletra amonowa to składnik nawozu
Saletrę amonową wykorzystuje się zarówno w uprawach przydomowych, jak i w profesjonalnych. Saletra amonowa jest zasilaczem uniwersalnym - a przy tym źródłem azotu dla wielu roślin ozdobnych oraz jadalnych. Najprościej rzecz ujmując: saletra amonowa jest używana jako skuteczny nawóz lub składnik w mieszance nawozów.
Nawozy mineralne na bazie azotanu amonu o zawartości azotu powyżej 28% N, np. SALETRA transportowane są jako „Materiały utleniające” klasy 5.1. Numer UN: 2067 co wymaga zastosowania określonych warunków przewozu wynikających z przepisów o transporcie towarów niebezpiecznych.