Słowa wdzięczności i podziękowania za przebudowę DW 933
- To, co jest pod spodem, będzie służyło 50 lat bez konieczności napraw - mówił o zakończonej przebudowie ul. Wodzisławskiej w Mszanie dyrektor katowickiego oddziału ZDW Zbigniew Tabor.
Podsumowanie przebudowy drogi wojewódzkiej DW 933 – ul. Wodzisławskiej w Mszanie było głównym tematem styczniowej sesji Rady Gminy Mszana. Wójt Mirosław Szymanek podziękował oficjalnie dyrekcji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Marszałkowi Województwa Śląskiego oraz przedstawicielom firmy Strabag Infrastruktura Południe, która wykonała inwestycję.
Podziękowania
Za stanowcze działania, przychylność i determinację wójt Szymanek dziękował obecnemu zdalnie na posiedzeniu dyrektorowi katowickiego ZDW Zbigniewowi Taborowi, a także marszałkowi, Jakubowi Chełstowskiego oraz dyrektorowi katowickiego oddziału Strabag Infrastruktura Południe Witoldowi Bembenkowi. Gmina przygotowała dla nich pamiątkowe tablice.
Wójt Szymanek wyraził również podziękowania za cierpliwość dla mieszkańców, najbardziej dotkniętych uciążliwościami w trakcie remontu. Radni, a także mieszkańcy, którzy oglądali transmisję sesji online, mieli okazję zobaczyć materiał filmowy prezentujący stan obecny drogi w porównaniu do stanu sprzed remontu. Jest on do obejrzenia TUTAJ (fragment od 15:05).
Droga na lata
Dyrektor Zbigniew Tabor podkreślił zaangażowanie władz gminy w realizację inwestycji. - Taka współpraca na etapie realizacji jest bardzo ważna, bo choć inwestycja była wojewódzka, to władze gminy są najbliżej mieszkańców i ich problemów, które też starano się na bieżąco rozwiązywać. Mieliśmy trudne początki budowy, związane z protestami przedsiębiorców, które udało się załagodzić dzięki działaniom gminy - podkreślił dyrektor. Dodał, że droga została przebudowana praktycznie od podstaw, za 10-15 lat trzeba będzie jedynie poprawić warstwę ścieralną, natomiast to, co jest pod spodem, będzie służyło 50 lat bez konieczności napraw.
Problemy przy inwestycji
W trakcie sesji przypomniano, jak trudna była droga do wpisania tej inwestycji do budżetu Województwa Śląskiego i że jej realizacja wisiała na włosku jeszcze zanim się rozpoczęła. Starania o wykonanie remontu DW 933 trwały intensywnie od roku 2011. Ważny dla realizacji zadania był rok 2016. Wówczas ZDW przystąpił do opracowania dokumentacji projektowej. W 2017 wydawało się, że nadzieje na remont spełzną na niczym, gdy wniosek o dofinansowanie nie znalazł się na liście kwalifikacyjnej. ZDW złożył odwołanie i 30 sierpnia 2017 r. przebudowa drogi wojewódzkiej nr 933 znalazła się na liście do dofinansowania.
Kolejny problem pojawił się po otwarciu ofert w przetargu - nawet najtańsza przekraczała o ok. 26 mln zł zabezpieczone środki, na nieco ponad 7 km odcinek przebiegający przez Mszanę i Wodzisław Śl. Przebudowa stanęła więc pod dużym znakiem zapytania. Możliwości były dwie. Dołożyć brakujące miliony i zrealizować remont albo ogłosić jeszcze jeden przetarg. Władze województwa podjęły decyzję o dołożeniu środków. 5 września 2019 r. została podpisana umowa z firmą Strabag i rozbudowa ruszyła.
Brak doświetlonych przejść dla pieszych, ktoś nie dopatrzył czy tak ma być. W Czechach nawet małe miasteczka mają doświetlone przejścia.
90% samochodów mają kiepsko ustawione światła, do tego trochę mokrej nawierzchni i człowieka na przejściu nie widać.
Droga 933 to również ulica Pszowska, a stan jej jest fatalny. Okolice przystanka jedłownik szyb, to koszmar, dziura, łata, dziura itd. Kiedy jadą tiry z naczepami żwiru, wszystko drga w domach.
Jak wczoraj jechałem to jakoś tej wytrzymałości nie było widać.... przed skrzyżowaniem jadąc od Wodzisławia A skrecajac w stronę osiedla 1maja przed stacja już jest dziura w jezdni ..... także ten.... nie wiem jak będzie za 5 lat to wyglądać.
Brak prawoskretu przy stacji Orlen to jakieś niedopatrzenie,przy takich kosztach