Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Mieszkańcy Godowa krytycznie o CPK. "Ta inwestycja nic nam nie da"

- Obawy o przyszłość naszych domów są źródłem wielu stresów i negatywnych emocji. Żyjemy w permanentnym niepokoju - mówili mieszkańcy Godowa podczas spotkania dotyczącego kolei dużych prędkości.

Mieszkańcy Godowa krytycznie o CPK. "Ta inwestycja nic nam nie da"

Od kilku dni w województwie śląskim trwają spotkania informacyjno-konsultacyjne w sprawie kolej dużych prędkości. Chodzi o linię kolejową nr 170 Katowice – granica państwa – Ostrawa. Z mieszkańcami w formie online spotykają się przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - spółki Skarbu Państwa, powołanej do budowy nowego lotniska centralnego dla Polski oraz realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej, oraz firmy Egis Poland - wykonawcy tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla planowanej linii kolejowej nr 170. Dziś (16.02) odbyło się spotkanie z mieszkańcami gminy Godów.

Wypowiedzi organizatorów

Spotkanie rozpoczęła jego moderatorka Izabela Kielusiak. Podkreśliła, że aktualne spotkania prowadzone w formie online, nie zastępują konsultacji na żywo. Mają się one odbyć na przełomie marca i kwietnia.

Następnie głos zabrał Kazimierz Peryt z CPK. Zwrócił uwagę, że proponowane obecnie warianty linii kolejowych są jedynymi możliwymi do zrealizowania, m.in. ze względu na występowanie szkód górniczych, które przekreśliły inne propozycje. - Z propozycji, które przedstawiamy, będziemy chcieli dokonać wyboru wariantu inwestorskiego, co nastąpi na przełomie lipca i sierpnia 2022 r. Następnie będziemy się starać o decyzję środowiskową. Po jej uzyskaniu co najprawdopodobniej nastąpi na przełomie 2023 i 2024 r. rozpocznie się proces składania wniosku do wojewody o ustalenie lokalizacji linii kolejowej. To wówczas zostaną bardzo precyzyjnie ustalone tereny, przez które trasy kolejowe zostaną poprowadzone. Kolejnym etapem będzie w 2026 r. projekt budowlany. Po tym terminie rozpocznie się budowa linii kolejowej, jej zakończenie planujemy w 2030 r. - tłumaczył.

Głos zabrał także Hubert Bobrowski z firmy Egis Poland. Podkreślił, że obecnie prowadzone są analizy kwestii technicznych, przebiegów linii, ich profili, ale także analizom jest poddawana przyszła oferta przewozowa oraz jej rozwój. - Identyfikujemy także uwarunkowania przyrodnicze, czy dany wariant przecina korytarze ekologiczne, czy nie wpisuje się w politykę związaną z ochroną gatunków. Planujemy przejścia dla zwierząt, dygitalizujemy mapy hydrologiczne - mówił Hubert Bobrowski. Dodał, że badane są także kolizje ze środowiskiem kulturowym oraz z zabytkami. - Efektem naszej pracy będzie zarekomendowanie najlepszego wariantu spośród czterech, które analizujemy. Aktualnie nie ma preferowanego wariantu, wszystkie na tym etapie są przez nas traktowane równorzędnie - zwrócił uwagę.

Głos mieszkańców

Po wypowiedziach organizatorów głos zabrali mieszkańcy biorący udział w internetowym spotkaniu. Wielu z nich wypowiadało się bardzo krytycznie co do planowanej inwestycji. - Jestem przeciwny tej inwestycji, ponieważ nie widzę korzyści, jakie miałyby z niej płynąć dla mieszkańców gminy Godów - mówił Marek Stabla. W podobnym tonie wypowiadali się także inni mieszkańcy. Podkreślali, że obawy o przyszłość ich domów są źródłem wielu stresów i negatywnych emocji. - Żyjemy w permanentnym niepokoju - podkreślali.

Mieszkańcy pytali także o kwestie tzw. zajętości terenu pod linię kolejową. Okazuje się, że najbliższe zabudowania będą mogły znajdować się w odległości 20 metrów od pasa kolejowego. Wszystkie położone bliżej będą musiały zostać wywłaszczone. Te mają się rozpocząć nie nie wcześniej niż uzyskanie pozwolenia na budowę. W 20-metrowym buforze lokowane będą urządzenia kolejowe. Tory będą ogrodzone, zabezpieczone przed dostępem zwierząt i ludzi, przy projektowanej prędkości (250 km na godzinę) jest to konieczne. - Wtargnięcie zwierzęcia przy tak dużej prędkości pociągu może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu lądowym - wyjaśniał Hubert Bobrowski.

Uczestnicy spotkania zwracali także uwagę na słabe zainteresowanie koleją. - Mieliśmy kiedyś linie kolejowe i dwie stacje kolejowe, ale ludzie z tego nie korzystali i zostały zlikwidowane - mówił Bartosz Maj. Jeden z przedstawicieli CPK podkreślił, że kluczowym czynnikiem zachęcającym ludzi do zmiany formy transportu ma być czas. - Przejazd najszybszego pociągu między Katowicami a Ostrawą będzie wynosił 40 min - zauważył. - Dzięki swojej szybkości ma być atrakcyjny i konkurencyjny dla innych środków transportu, np. samochodów - mówił.

Spotkanie trwało od 16.00 do 19.30, czyli 3,5 godziny. Jego zapis wideo jest dostępny TUTAJ. Poprzez rejestrację wzięło w nim udział około 100 osób. Wśród nich był także wójt gminy Godów Mariusz Adamczyk. Jak tłumaczył, ze względów na inne obowiązki zawodowe, nie mogl uczestniczyć w części przeznaczonej na dysusję. 

Zobacz także:

8 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~SJZ (46.134. * .71) 17.02.2022 14:36
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Najważniejsze , że nie będzie centrum logistyczno-biznesowo-przesiadkowego w Wilchwach ,,zaprojektowanego" przez Towarzystwo psychicznych entuzjastów kolejki Piko. Pozostało im tylko rzazanie patyków Tico-drezyną.

~mazizam (188.147. * .14) 17.02.2022 14:34
oceniono 2 razy
-2

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

cocolino 17.02.2022 13:09
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Tłoczek słabo słuchałeś tego np w Skrzyszowie tuż przy Jastrzębiu Szotkowicach w jednym miejscu 5 nowych domów idzie do rozburzenia, do tego Godów Olszyny podobnie same nowe domy jedne nawet w budowie, na Połomi Dworska i Szybowa i Świerklany Kucharzówka, Jagiełly, Warnieńczyka, Kazimierza, Pobożnego, Szkolna, Górnośląska, Boryńska ) idzie również przez bardzo dużo nowo wybudowanych domów lub w trakcie budowy do tego firmy rozwalone I wszystko dla naciągnięcia na siłę przez szkody kolei KDP do Jastrzębia przez szkody górnicze. A Egis to kompletne głąby mało że poprawiają kogoś w nazwie SRK (Spółka Restrukturyzacji Kopalń) na ZRK to jeszcze mówią ze rozmawiali ze wszystkimi PGG i JSW ale dalej do nich nie dociera, że mają jeszcze coś takiego ja SRK - kopalnie w likwidacji lub zlikwidowane 5 które również mają szkody górnicze około 15 lat po fedrunku ostatnim a i potem występują nagłe szkody jak obudowa chodnikowa przekopów które są zatamowane i zalane wodą się rozpadnie i nagłe siednięcie jest gdzieś przykład ostatnio A1 od znaku Mszana od MOP Maszana do zjazdu na dw933 ( szkody po KWK Moszczenica szyby zachodnie zlikwidowane całkowicie w 2000 roku jak się nie mylę)

~tłoczek (188.137. * .64) 17.02.2022 11:19
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Najbardziej zabawna wypowiedź, że mieli kiedyś kolej i ludzie nie korzystali... A to ciekawe bo kawałek dalej w Bełsznicy czy Olzie masowo korzystają z kolei i sobie chwalą... Wy w swoich grajdołkach nie musicie ALE WIELU NOWOCZESNYCH ludzie z miast chcą w tym z Jastrzębia. @op ładne, drogie wille to na Śląsku rzadkość, przeważają albo stare chałupy z hasioków albo masówka wybudowana w ostatnich 30 latach. Prawie wszystkie ogrzewane przez piece... Ludzie się powinni cieszyć, że pod pretekstem jakieś wielkiej państwowej inwestycji jest szansa na całkowitą poprawę wyglądu wsi i nowe domy zbudowane według nowych standardów. Kto nie wierzy niech się zapyta mieszkańców Nowych Nieboczów czy wróciliby na stare śmieci?

~DoRedakcji (83.16. * .9) 17.02.2022 10:51
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Dlaczego Nowiny nie napisały o wypowiedzi Pana Jarosława Poloka, który słusznie zauważył, że
1) w powiecie wodzisławskim pod strefą i węzłem A1 na terenie Łazisk (węzeł Gorzyce) brak jest zaprojektowanego tunelu?

2) W wariancie zielonym i jasnozielonym brak jest łącznicy Wodzisław-Katowice

3) Wariant przez Połomię i Mszanę pod KWK Jas-Mos może przebiegać przez szkody górnicze.

~op (91.192. * .86) 17.02.2022 08:48
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Kibelwwiadrze-zdarza mi się przejeżdzać przez Godów ale nie widzę tam ruder raczej domy warte po kilkaset tysięcy Twoim komentarzem leczysz jakieś kompleksy ?

~Ja11 (185.228. * .163) 17.02.2022 08:34

Idąc tym tokiem myślenia, to mieszkańcy Godowa powinni pracować tylko w Godowie. Jeżdżą do zakładów pracy w innych miejscowościach i niszczą drogi, smrodzą samochodami, generują korki. Ich obecność jest zbędna i nic nie daję.

~Kibelwwiadrze (87.101. * .96) 17.02.2022 00:14
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ale dzbany. Wypłaca wam miliony za wasze rudery i jeszcze szlochanie?