Polacy wolą auta z silnikiem spalinowym od hybryd. Pojazdów w pełni elektrycznych chcieliby nieliczni [RAPORT]
Po raz 13. firma Deloitte przeprowadziła badanie 2022 Global Automotive Consumer Study. W badaniu ponad 26 tys. respondentów z 25 krajów na świecie - w tym także z Polski - wyraziło swoje opinie m.in. na temat wykorzystania zaawansowanych technologii, pojazdów elektrycznych czy zwyczajów zakupowych.
Okazuje się, że branża motoryzacyjna mocno odczuła konsekwencje pandemicznych obostrzeń i związanych z nimi gospodarczych zastojów. Zerwane łańcuchy dostaw uniemożliwiły producentom pełne sprostanie zwiększonemu popytowi na nowe pojazdy. Jak wynika z raportu 2022 Global Automotive Consumer Study, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, 42% polskich konsumentów nie chce dopłacać za zastosowane w pojazdach zaawansowane systemy informacyjno-rozrywkowe, a niemal co trzeci za rozwiązania autonomiczne.
Wyniki badań
Zadbanie o bezpieczeństwo najbliższych pozostaje priorytetem dla Polaków, którzy właśnie za innowacyjne rozwiązania mające wpływ na ochronę pasażerów i innych uczestników ruchu są najczęściej skłonni zapłacić więcej – tak deklaruje aż 89% ankietowanych. 61% pytanych w Polsce twierdzi zaś, że mogłaby udostępnić swoje dane, by wesprzeć poprawę ogólnego bezpieczeństwa i zapobiec kolizjom. Polscy konsumenci najczęściej są gotowi zaakceptować wyższe ceny (o 5 tys. zł i więcej) samochodów wyposażonych w alternatywne technologie napędu, ale w ogóle nie chcą ponosić dodatkowych kosztów za systemy informacyjno-rozrywkowe – deklaruje tak 42% ankietowanych. Niemal co trzeci pytany (31%) ocenia, że dopłaty nie są warte technologie autonomiczne, a co czwarty (26%), że rozwiązania z zakresu łączności.
Zainteresowanie pojazdami elektrycznymi wśród badanych konsumentów warunkowane jest przez bardzo przeciwstawne czynniki. Z jednej strony, argumentem przemawiającym za popularyzacją alternatywnych form napędu są niższe koszty eksploatacyjne oraz troska o pogarszający się stan środowiska naturalnego. W Polsce ponad połowa ankietowanych preferuje rozwiązanie tradycyjne (57%), hybrydy – 22%, hybrydy z możliwością ładowania – 9%, a pojazdy w pełni elektryczne – tylko 4% pytanych.
Okazuje się, że pandemia miała wpływ na motoryzacyjne decyzje zakupowe konsumentów. Odpowiedzi na pytanie o wybierany w przyszłości środek transportu uzyskane w badaniu w Polsce są zbliżone do tych udzielonych przez niemieckich konsumentów. Prywatny samochód wskazało 63% Polaków i 67% Niemców, transport publiczny po 15% badanych w obu krajach. Tym preferencjom daleko jednak do rekordowych odpowiedzi z rynku amerykańskiego, gdzie te odsetki wyniosły odpowiednio 76% i 4%.
Mimo obaw związanych z zagrożeniem pandemicznym i dostępności, wielu innowacyjnych technologii sprzedażowych, nadal to autoryzowane salony dealerów są najpopularniejszym miejscem zakupu nowego samochodu. W Polsce aż 75% respondentów chciałoby nabyć pojazd w salonie. Jednym z deklarowanych powodów jest nadzieja, że w trakcie spotkania łatwiej będzie wynegocjować atrakcyjne rabaty, co podkreśliło 39% badanych. Z kolei co czwarty konsument dopuszcza, że mógłby w przyszłości rozważyć zakup samochodu online.
Problem deficytu półprzewodników
Jak wynika z badania, w 2022 r. nadal aktualny będzie problem deficytu półprzewodników, co stanowi ogromne wyzwanie dla branży motoryzacyjnej. Próba konfiguracji bardziej wyrafinowanego wyposażenia samochodu może skończyć się informacją o niedostępności opcji lub wyjątkowo długim czasie oczekiwania na dostawę. - Prawdopodobieństwo, że w przyszłości powtórzą się jednocześnie globalna pandemia, pożar kluczowej japońskiej fabryki chipów i wypadek kontenerowca blokującego Kanał Sueski jest niewielkie. Niemniej producenci powinni wyciągnąć z tego kryzysu lekcję i zastanowić się, w jaki sposób zapobiec brakom komponentów w przyszłości. Odpowiednie dostosowanie procesów i zmiana modeli operacyjnych pozwolą lepiej przygotować się na nowe, niespodziewane zakłócenia, a tym samym zapewnić ciągłość dostaw i zaspokojenie popytu - mówi Bartosz Swatko, dyrektor w dziale konsultingu w Deloitte.