Samorządowcy apelują: "Węzeł autostradowy musi zostać przebudowany i udrożniony"
W ostatnim czasie w rejonie węzła autostrady A1 na granicy Gorzyczek i Łazisk coraz częściej tworzą się zatory drogowe, co znacznie pogarsza warunki ruchowe i zwiększa zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Utrudnienia wynikają z gwałtownie wzrastającego natężenia ruchu, zwłaszcza pojazdów ciężkich. Czy przebudowa ronda przy autostradzie będzie lekiem na korki?
Starosta Leszek Bizoń wraz z wójtami dwóch najbardziej zainteresowanych gmin, czyli Godowa - Mariuszem Adamczykiem oraz Gorzyc - Danielem Jakubczykiem - wystosowali wspólny apel do parlamentarzystów z naszego regionu w sprawie wsparcia działań, których celem jest przebudowa węzła autostradowego Gorzyce. Celem jest udrożnienie ruchu oraz zapewnienie możliwości obsługi dużych inwestorów.
Apel samorządowców
Już teraz dochodzi do zatorów w ciągu ul. Raciborskiej w okolicach węzła autostrady A1 na granicy Gorzyczek i Łazisk. Dodatkowo w tym rejonie planowane są duże inwestycje, które będą miały wpływ na wzmożony ruch samochodów ciężarowych. Samorządowcy podkreślają, że tak duży wzrost natężenia ruchu spowoduje paraliż węzła. "Mała średnica ronda oraz brak odpowiedniego układu dróg obsługujących przyległe tereny spowodują zablokowanie łącznic oraz znacząco utrudnią przejazd w ruchu lokalnym relacji Łaziska – Gorzyczki. Jest to o tyle prawdopodobne, że już obecnie okresowo dochodzi do blokady łącznicy autostradowej, a przejazd drogą powiatową relacji Łaziska – Gorzyczki znacznie się wydłuża. W krytycznym stanie istnieje ryzyko blokady zjazdów z autostrady A1, co może spowodować tworzenie się zatorów na autostradzie" - można przeczytać w piśmie podpisanym przez starostę wodzisławskiego Leszka Bizonia, wójt Gorzyc Daniela Jakubczyka oraz wójta Godowa Mariusza Adamczyka.
Jest koncepcja
Włodarze, przewidując przyszłe zagrożenia, podjęli rozmowy z inwestorami oraz z zarządcami dróg, mające na celu poszukiwanie sposobu maksymalnego ograniczenia niedogodności. W efekcie powstała koncepcja budowy czwartego wlotu do ronda na zjeździe z autostrady A1 oraz drogi gminnej do obsługi stacji paliw, lokalu gastronomicznego oraz pobliskich terenów inwestycyjnych. Koncepcja uzyskała wstępną akceptację Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach. - Biorąc jednak pod uwagę zakres problemu, jego realizacja wymaga zainteresowania się i podjęcia szerszych działań ze strony zarządcy autostrady. Natomiast droga dojazdowa do stacji paliw powinna być współfinansowana przez zainteresowanych przedsiębiorców. Jej budowa jest o tyle istotna, że pozwoli na odciążenie drogi relacji Łaziska – Gorzyczki i sprawną obsługę terenów przyległych - zwraca uwagę Wojciech Raczkowski, kierownik Biura Komunikacji Społecznej i Informacji w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śl.
Prośba o pomoc parlamentarzystów
Starosta Leszek Bizoń 11 lutego zwrócił się do dyrektora katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o podjęcie działań zmierzających do rozbudowy ronda przy zjeździe z autostrady w Łaziskach oraz wyposażenie go w czwarty wlot. Umożliwi to zaprojektowanie i wybudowanie wspomnianej drogi serwisowej. - Powiat prowadzi też działania mające na celu zapewnienie jak najlepszych warunków ruchu na drodze powiatowej w Gorzyczkach, stanowiącej łącznik pomiędzy autostradą A1 i drogą krajową nr 78. Obecnie trwają prace projektowe dotyczące przebudowy dwóch skrzyżowań: ulic Raciborskiej i Wilkowiec w Gorzyczkach na rondo średnie oraz zabudowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Raciborskiej, Kopalnianej i Wiejskiej - informuje Wojciech Raczkowski. Zauważa jednak, by doprowadzić do przebudowy węzła autostradowego, potrzebna jest pomoc ze strony parlamentarzystów. Z tego powodu samorządowcy zwrócili się z apelem o wsparcie tej ważnej dla rozwoju powiatu inwestycji do posłów: Krzysztofa Gadowskiego, Adama Gawędy i Teresy Glenc oraz senator Ewy Gawędy.
Problemy są i mogą się nasilić
Zwróćmy uwagę, że obecnie problemy komunikacyjne wiążą się przede wszystkim z wjazdem do stacji Uniwar i do zlokalizowanego obok parkingu dla pojazdów ciężarowych. Dlaczego? Ponieważ wlot do stacji jest wlotem nieukierunkowanym, nie ma tam wyznaczonych lewoskrętów, więc każdy pojazd, który skręca w lewo, blokuje przejazd na wprost. Drugi problem polega na tym, że dystrybutory z paliwem są na tyle blisko ul. Raciborskiej, że na terenie stacji na paliwo oczekiwać może tylko jedna ciężarówka, a następne niezgodnie z przepisami stoją na drodze, blokując ruch.
Tymczasem w Gorzyczkach planowana jest budowa co najmniej dwóch dużych hal magazynowych. Jedną przy ul. Raciborskiej obok stacji Moya chce budować deweloper przemysłowy 7R. Drugą większą halę planuje wybudować deweloper przemysłowy Panattoni Europe przy ul. Wilkowiec, na terenie strefy przemysłowej. Inwestorzy szacują, że po uruchomieniu ich działalności natężenie ruchu wzrośnie o około 600 ciągników samochodowych z naczepami na dobę. Dodatkowo znacznie wzrośnie natężenie ruchu pojazdów osobowych, gdyż szacuje się, że zatrudnienie w nowopowstałych zakładach znajdzie 3-4 tys. pracowników. Ponadto planowana jest także budowa stacji paliw Shell na terenie Łazisk. Już teraz w tamtych okolicach powstają problemy komunikacyjne i dochodzi do tamowania ruchu. Można przypuszczać, że po zrealizowaniu planowanych inwestycji, a bez modernizacji układu komunikacyjnego te problemy się nasilą.
Ludzie
Starosta Wodzisławski
Jaaa! Jak ci trzej się spiknęli to na pewno będzie klapa! Bizoń a jakaś robota- widział ktoś to? Teraz wielce apele do parlamentarzystów, ciekawe których tych co z nimi się tylko fotografowali czy z tymi co teraz są na stołkach i nic nie zrobią. Brak słów!
Aus w swej mądrości nie skumał do tej pory że w powiecie jeszcze nie było wyborów starosty. Brawo mistrzu krytykanctwa...
Nie będzie niczego
Do @zxc z tymi nieudacznikami w gminach i powiecie wodzisławskim NIC.
No i co dalej z tym tematem?
Projektanci A1 nie wiedzieli, że w strefie każdego węzła, gminy będą chciały skorzystać z możliwości zarabiania, na podatkach od nieruchomości i że przy każdym umożliwią powstanie centrów logistycznych, wyznaczając do tego odpowiednie rezerwy terenowe? Naprawdę takich "projektantów" zaangażowano do wielkiego projektu Euro 2012? Tylko tranzyt Rosja - Niemcy był w planach?
Nowe objawienie ,,fachofca" z TEK-u. Mnietek Kononowicz blokuje POciągi do SWD, to się Cocolino vel maziizam przerzucił, na ,,projektowanie" węzłów autostradowych. Człowieku zajmij się swoim życiem prywatnym, na spacer jakiś wyjdź, a nie non-stop spamujesz swoimi ,,genialnymi pomysłami to forum.
Bardzo dobre rozwiązanie do tego granicznego zjazdy na A1.
tiny.pl/wbxlz
To nie chodzi o porządek z ciężarówkami, błąd jest w tym że nie ma pasów przelotowych przy wjeździe na stację paliw by omijać te kolejki. Tir trochę ma tej długości więc zajmuje dużo miejsca
Należy zrobić porządek z ciężarówkami. Kierowcy tych pojazdów robią co chcą! NIECH policja robi z nimi porządek !!
Kto w ogóle wymyślili budowę tego przybytku zwanego Uniwarem tak blisko drogi głównej. Tam nie ma żadnej organizacji ruchu. Na co liczył właściciel, sam się reklamuje że jest to ostatnia stacja w Polsce więc wiadomym było że ruch będzie duży. Przejechać tam między godz. 14-16 graniczy z cudem aby nie stać bo jakiś tir blokuje wjazd i całą drogę. Do tego blokujące busy które wysadzają pracowników z Czech. Samorządowcy róbcie cos z tym!!!
Ja mam pytanie. Czemu nie zaraz? Tylko jakiś bardzo tępy projektant mógł mieć taki pomysł aby postawić stację praktycznie za rondem bez zabezpieczenia zjazdu.