Szef ZDW o remontach dróg w Raciborzu: żeby było szybko, trzeba zamykać je dla ruchu
Zbigniew Tabor dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich mówi o remontach, które trwają na DW 935 (Racibórz- Kornowac) jak i tych, które są w najbliższych planach - na DW 919 (dojazd z Raciborza do autostrady A4) i ul. Rybnickiej w Raciborzu.
Samorząd województwa przekazuje Miastu Racibórz realizację „Przebudowy drogi wojewódzkiej nr DW 935 na odcinku od ul. Jana do mostu na Uldze w Raciborzu”. Miasto będzie pełniło funkcję inwestora. Na razie jest dużo formalności w tej sprawie. Czy remont przebiegnie sprawie i szybko?
Nie technika i pieniądze są tu problemem, a forma, w jakiej nastąpi przekazanie przez ZDW dokumentacji samorządowi. Nie chodzi o sam papier, a o pozwolenie, tzw. ZRID. Chodzi o przeniesienie realizację inwestycji drogowej między zarządcami drogi. Tego dotąd nie praktykowano, tu jest największy problem jak to zrobić. Po przeniesieniu pozwolenia na budowę i samo wykonanie nie będzie wielkim problemem. Czy pójdzie sprawnie i szybko? Przebudowa połówkami trwa trzy razy dłużej niż robienie przebudowy całą szerokością. Robiliśmy tak z Bosacką. Są możliwości objazdów. Można ruch puścić Piaskową, a teraz mamy obwodnicę i jadąc Armii Krajowej i Rudzką można ten odcinek Rybnickiej ominąć.
Kierowcy, w tym miejscowi radni (krytyczne wystąpienie w radzie powiatu miał ostatnio Ryszard Frączek - przyp. red.) narzekają, że dojazd do autostrady przez Rudy jest coraz gorszy z uwagi na stan DW 919. Co na to ZDW jako zarządca tej drogi?
Dobrze wiemy, że stan DW 919 wymaga pilnej przebudowy, ale obecnie nie mamy takich pieniędzy. Wciąż tam pracujemy i patrząc od strony Sośnicowic, to duże kawałki tej trasy zostały już wyremontowane, a najgorsze obecnie odcinki to Bargłówka i Szymocice. Czekamy na pieniądze z nadwyżki budżetowej Województwa. Na tę chwilę nie deklaruję ile konkretnie, ale na pewno jakiś odcinek zrobimy. Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia tej drogi i stanu, w jakim ona się znajduje, a utrzymywanie tej drogi i uzupełnianie jej ubytków też nas sporo kosztuje. Przebudowa jest tu koniecznością, tylko zależy, jak się finanse poukładają.
Prace na DW 935 wydłużają się. Kiedy należy spodziewać się oddania tej drogi w całości?
Tu mogę spokojnie zapewnić, że nastąpi to w pierwszym półroczu 2022 i to skończymy, najpóźniej do końca czerwca. Opóźnienia wynikły z powodów związanych z pracami przy przejeździe kolejowym i z koniecznością doprojektowania sygnalizacji świetlnej na drodze na Brzezie. Troszeczkę tam utknęliśmy, ale jak popatrzymy na cały odcinek, to ten, kto go widział, wie, że tam jest już niemal gotowe. Zakres prac był bardzo duży, bo pojawił się trzeci pas ruchu i ścieżki rowerowe. Proszę o troszkę cierpliwości. Na tym odcinku jest newralgiczne rondo, są skrzyżowania i tworzą się wąskie gardła, ale nie ma jak inaczej ruchu puścić.