Na czym polega outsourcing pracowniczy? Wyjaśniamy!
Outsourcing pracowniczy to jedno z nowatorskich rozwiązań pozwalających na znaczne usprawnienie działalności oraz podniesienie jakości usług świadczonych przez dane przedsiębiorstwo. Najczęściej obejmuje takie działy firmy jak IT, księgowość, kadry i płace, czy logistyka. Zobaczmy, czym dokładnie jest outsourcing pracowników.
Co to jest outsourcing pracowniczy?
Outsourcing personalny następuje w momencie, kiedy przedsiębiorstwo wyodrębnia określone funkcje i zadania ze swojej struktury organizacyjnej, a następnie zleca ich realizację firmie zewnętrznej. Taka forma współpracy stwarza możliwość wykorzystania wysokich kompetencji, umiejętności oraz doświadczenia firmy outsourcingowej (zleceniobiorcy).
Dzięki temu duże, średnie, a nawet małe przedsiębiorstwa mogą skupiać się na głównym profilu działalności, poszerzać zakres usług oraz podnosić swoją konkurencyjność na rynku. Obecnie outsourcingować można niemal wszystkie działy firmy, zaczynając od zaopatrzenia, produkcji, ochrony i sprzątania a kończąc na obsłudze kadrowej i zarządzaniu finansami.
Wspomniany wcześniej outsourcing personalny to przekazanie zadań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi innej firmie. Najczęściej takie obowiązki przejmuje profesjonalna agencja pracy. Przykładowo specjalizująca się w outsourcingu KONO, pomaga w takich dziedzinach jak: księgowość i rachunkowość, HR, wsparcie prawne oraz rekrutacja i outplacement. Więcej informacji odnośnie outsourcingu pracowniczego znajdziesz tutaj: https://kono.jobs/outsourcing-pracowniczy/.
Umowa o outsourcing pracowniczy – jakie elementy powinna zawierać?
Umowy outsourcingu pracowniczego nie są regulowane przez polskie przepisy prawa pracy. W praktyce przejawiają cechy charakterystyczne dla umów wyszczególnionych w Kodeksie Cywilnym, czyli umowy o dzieło, czy umowy zlecenia. Strony mogą dowolnie kształtować poszczególne zapisy pod warunkiem, że żaden z nich nie będzie naruszał obowiązującego prawa.
Umowa o outsourcing powinna zawierać takie elementy jak:
- określenie zakresu współpracy oraz rodzaju świadczonych usług,
- okres obowiązywania umowy,
- wynagrodzenia za wykonaną pracę,
- zasady zarządzania personelem,
- zasady składania raportów i przepływu informacji (np. konieczność zachowania poufności),
- zasady rozwiązywania ewentualnych sporów,
- warunki przedterminowego rozwiązania umowy.
Outsourcing pracowniczy a ZUS
Firma outsourcingowa (najczęściej agencja pracy) musi pełnić wszystkie obowiązki, które zgodnie z prawem ciążą na pracodawcy. Zaliczymy do nich m.in. rekrutację i nadzór nad pracownikiem, wypłacanie wynagrodzenia oraz regulowanie składek ZUS i podatków. Dalej wymienimy dbanie o wykonanie i aktualność badań lekarskich, przeprowadzanie szkolenia BHP czy zapewnienie odzieży roboczej.
Leasing a outsourcing pracowniczy – czym się różnią?
Leasing pracowniczy – inaczej „wynajem pracowników” – to oddelegowanie pracownika do pracy u innego pracodawcy. Jeśli taką usługę wynajmu oferuje agencja pośrednictwa pracy, mamy do czynienia z pracą tymczasową. Konieczne jest zawarcie trójstronnego stosunku pracy, uwzględniającego pracownika, agencję pracy oraz klienta (pracodawcę-użytkownika). Pracownik tymczasowy w pełni podlega kierownictwu nowego pracodawcy i jest traktowany na równi z pozostałymi pracownikami na tym samym lub podobnym stanowisku.
W przypadku outsourcingu nie istnieje żaden stosunek pracy między pracownikiem a zleceniodawcą. Agencja pracy bierze na siebie całą odpowiedzialność za wykonanie powierzonych zadań. Szkoli i nadzoruje pracowników oraz ustala ich grafik pracy.
Materiał zewnętrzny