Sygnalizacja kolejowa - system ostrzegania i przekazu informacji
Czy wiecie na czym polega sygnalizacja kolejowa? To nie tylko semafory świetlne, ale także sygnalizatory powtarzające, semafory kształtowe, tarcze ostrzegawcze, czy tarcze ostrzegawcze przejazdowe i sygnalizatory manewrowe.
Sygnalizacja kolejowa - system ostrzegania i przekazu informacji
Nie każdy sygnalizator jest semaforem oraz sama forma semafora może przybierać postać kształtową. Oznacza to semafor nie stosujący sygnałów tylko świetlnych, ale składający się ze słupa. Na nim umieszczone są ruchome ramiona koloru białego z czerwoną obwódką, dodatkowo znajdują się na nich także latarnie i przesłony z kolorowymi szkłami.
- Dzięki ustawieniu ruchomego ramiona oraz sygnałów świetlnych nadawanych latarnią przekazywane są sygnały, m.in. wjazdowe oraz sygnał zatrzymania. Dodatkowo odpowiedni układ dwóch ramion może wskazywać prędkość 40 km/h, jakiej nie może przekroczyć do końca okręgu zwrotnicowego - informują pracownicy Kolei Śląskich.
Sygnalizator powtarzający
Dla osoby nie obeznanej z kwestią sygnalizacji kolejowej może do złudzenia przypominać zwykły semafor świetlny, jednak w tym wypadku latarnie oraz głowica semafora oparta jest na szarym słupie. Sygnały powtarzające na trzech latarniach o kolorze białym, zielonym oraz pomarańczowym służą do informowania, jaki sygnał jest na semaforze znajdującym się za sygnalizatorem powtarzającym. Oczywiście odnoszą się one do semaforów kształtowych oraz świetlnych.
Tarcze!
Wymieniliśmy tarcze ostrzegawcze oraz ostrzegawcze przejazdowe. Ich przeznaczenie jest oczywiste, ostrzegają oraz informują o wymaganym zatrzymaniu pociągu lub ograniczeniach prędkości na danym odcinku. Co ważne, tarcze te mogą mieć formę świetlną oraz mechaniczną wraz z tarczami mechanicznym nie posiadającymi elementów ruchomych.
Przykładem może być jest tarcza „On”, czyli skonstruowana w formie dysku tarcza ostrzegawcza o kolorze pomarańczowym, która informuje o odległości do najbliższego semafora. Oznacza to, że maszynista powinien dostosować drogę hamowania do odległości tak, aby zatrzymać się tuż przed semaforem.
Inne szczególne funkcje posiadają tarcze ostrzegawcze przejazdowe. Nadal jest ona informacyjna, lecz tym razem dotyczy miejsc o dużych prędkościach przejazdowych. Informuje maszynistę o sprawności sygnalizacji przejazdowej na najbliższym przejeździe kolejowo-drogowym, wyposażonym w samoczynną sygnalizację i aparaturę przejazdową.
Sygnalizatory manewrowe
Na koniec sygnalizatory, które możemy dostrzec podróżując w pobliżu dużych węzłów kolejowych. Znajdują się w szczególności na górkach rozrządowych i służą do sygnalizacji manewrów taboru kolejowego. Dzielą się na kształtowe i świetlne. Zwrócicie na nie uwagę – w szczególności w ich świetlnej formie – ze względu na ośmioboczny kształt. Sygnały, jakie przekazują dotyczą prędkości przetaczania taboru oraz kierunku jazdy w trakcie przetoku.