Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Sygnalizacja kolejowa - system ostrzegania i przekazu informacji

Czy wiecie na czym polega sygnalizacja kolejowa? To nie tylko semafory świetlne, ale także sygnalizatory powtarzające, semafory kształtowe, tarcze ostrzegawcze, czy tarcze ostrzegawcze przejazdowe i sygnalizatory manewrowe.

Sygnalizacja kolejowa - system ostrzegania i przekazu informacji
Sygnalizacja kolejowa to przede wszystkim system ostrzegania. Sygnalizatory i semafory przekazują sporo informacji. fot. Koleje Śląskie

Sygnalizacja kolejowa - system ostrzegania i przekazu informacji

Nie każdy sygnalizator jest semaforem oraz sama forma semafora może przybierać postać kształtową. Oznacza to semafor nie stosujący sygnałów tylko świetlnych, ale składający się ze słupa. Na nim umieszczone są ruchome ramiona koloru białego z czerwoną obwódką, dodatkowo znajdują się na nich także latarnie i przesłony z kolorowymi szkłami.

- Dzięki ustawieniu ruchomego ramiona oraz sygnałów świetlnych nadawanych latarnią przekazywane są sygnały, m.in. wjazdowe oraz sygnał zatrzymania. Dodatkowo odpowiedni układ dwóch ramion może wskazywać prędkość 40 km/h, jakiej nie może przekroczyć do końca okręgu zwrotnicowego - informują pracownicy Kolei Śląskich. 

Sygnalizator powtarzający

Dla osoby nie obeznanej z kwestią sygnalizacji kolejowej może do złudzenia przypominać zwykły semafor świetlny, jednak w tym wypadku latarnie oraz głowica semafora oparta jest na szarym słupie. Sygnały powtarzające na trzech latarniach o kolorze białym, zielonym oraz pomarańczowym służą do informowania, jaki sygnał jest na semaforze znajdującym się za sygnalizatorem powtarzającym. Oczywiście odnoszą się one do semaforów kształtowych oraz świetlnych.

Tarcze!

Wymieniliśmy tarcze ostrzegawcze oraz ostrzegawcze przejazdowe. Ich przeznaczenie jest oczywiste, ostrzegają oraz informują o wymaganym zatrzymaniu pociągu lub ograniczeniach prędkości na danym odcinku. Co ważne, tarcze te mogą mieć formę świetlną oraz mechaniczną wraz z tarczami mechanicznym nie posiadającymi elementów ruchomych.

Przykładem może być jest tarcza „On”, czyli skonstruowana w formie dysku tarcza ostrzegawcza o kolorze pomarańczowym, która informuje o odległości do najbliższego semafora. Oznacza to, że maszynista powinien dostosować drogę hamowania do odległości tak, aby zatrzymać się tuż przed semaforem.

Inne szczególne funkcje posiadają tarcze ostrzegawcze przejazdowe. Nadal jest ona informacyjna, lecz tym razem dotyczy miejsc o dużych prędkościach przejazdowych. Informuje maszynistę o sprawności sygnalizacji przejazdowej na najbliższym przejeździe kolejowo-drogowym, wyposażonym w samoczynną sygnalizację i aparaturę przejazdową.

Sygnalizatory manewrowe

Na koniec sygnalizatory, które możemy dostrzec podróżując w pobliżu dużych węzłów kolejowych. Znajdują się w szczególności na górkach rozrządowych i służą do sygnalizacji manewrów taboru kolejowego. Dzielą się na kształtowe i świetlne. Zwrócicie na nie uwagę – w szczególności w ich świetlnej formie – ze względu na ośmioboczny kształt. Sygnały, jakie przekazują dotyczą prędkości przetaczania taboru oraz kierunku jazdy w trakcie przetoku.

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].