Pomysł na wycieczkę śladem dawnych linii kolejowych
Podróżowaliście kiedyś śladem dawnych linii kolejowych? Ich pozostałości znajdziecie w niemal każdym miejscu naszego województwa począwszy od okolic Woźnik, aż po Zebrzydowice!
![Pomysł na wycieczkę śladem dawnych linii kolejowych](https://cdn2.nowiny.pl/im/v1/news-900-widen-wm/2022/08/12/193420_1660300303_53625700.webp)
Pomysł na wycieczkę śladem dawnych linii kolejowych
Linia numer 197
Czy znacie linię kolejową numer 197? Jeżeli nie, to nic dziwnego, ponieważ od 1993 jest ona zamknięta dla ruchu pasażerskiego, a od 1994 roku także dla ruchu towarowego. To jednak nie przeszkadza w podróży szlakiem modernistycznych dworców kolejowych oraz śladów linii kolejowej, jakie nadal zachowały się w krajobrazie Ziemi Woźnickiej.
Polecamy Wam wysiąść na stacji Kalety, gdzie rozpoczynała swój bieg linia 197, a następnie wyruszyć na północ w stronę Strzebinia, o którym wspomina wycinek z ówczesnej gazety: „Dnia 1 sierpnia br. o godz. 10.50 nastąpi uroczyste poświęcenie i otwarcie linii kolejowej Strzebiń — Woźniki. Uroczystości rozpoczną się na stacji Strzebiń. Wyjazd pociągu specjalnego z Katowic do Strzebinia nastąpi 1 sierpnia 1932 roku o godz. 9.30. Budowa linii Strzebin — Woźniki na przestrzeni 13,5 km kosztowała 5 milionów złotych, i trwała dwa lata. Uroczystego otwarcia dokona Pan Wojewoda dr Grażyński”.
Zobaczycie pierwszy przykład dużego budynku dworcowego wzniesionego w stylu modernistycznym. Kolejny gmach znajdziecie podróżując w kierunku Psar. Tym razem linia przebiegała nasypem widocznym do dziś pomiędzy wsiami Strzebiń i Psary. Na jednym z dawnych przejazdów kolejowo-drogowych za Strzebiniem znajdziecie nawet fragmenty torowiska! Dworce kolejowe w Psarach oraz w Woźnikach również zachowały się do dziś. Charakteryzuje je podobnie jak dworzec w Strzebiniu, architektura modernistyczna okresu międzywojennego. W szczególności w Psarach dostrzeżecie jeszcze infrastrukturę kolejową, w tym perony pasażerskie i towarowe oraz napis „Psary Śl.”.
Dworzec kolejowy w Woźnikach, niegdysiejsza końcowa stacja linii kolejowej 197 to również przykład architektury modernistycznej. Również tutaj zobaczycie resztki infrastruktury kolejowej wraz z pierwszym peronem, choć w Woźnikach linia kolejowa stała się częścią obwodnicy miasta.
Linia numer 159 i 170
Oto rowerowa petarda, czyli „Żelazny Szlak Rowerowy”! Na tej trasie oprócz fenomenalnych widoków Beskidu Śląskiego zwiedzicie zabytkową Karwinę, pałac w Zebrzydowicach, zabudowania zdrojowe w Jastrzębiu, zabytkowy drewniany kościół św. Anny w Gołkowicach, czy Dwór Olszyny w Starym Mieście.
Żelazny Szlak Rowerowy to imponująca inicjatywa nagrodzona tytułem „Rowerowej inwestycja roku 2019-2020” przyznanej w ramach konkursu RowerPower, czy wyróżnieniem specjalnym Marszałka Województwa Śląskiego w konkursie Najlepsza Przestrzeń Publiczna Województwa Śląskiego w 2021 roku!