Kolej wróci do Jastrzębia. Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł
Prace mają potrwać 6 lat i będą kosztować 475 mln zł. 9 listopada o godz. 13.00 w sali kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego podpisano umowę na uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami.
Kolej wróci do Jastrzębia. Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł
Odtworzenie linii kolejowej łączącej Katowice i Jastrzębie Zdrój było jednym z kluczowych zadań komunikacyjnych obecnej kadencji zarządu województwa. Podpisanie umowy pomiędzy województwem a PKP PLK SA jest zwieńczeniem wieloletnich konsultacji w tej sprawie i wstępem do realizacji inwestycji, na którą czekają setki mieszkańców aglomeracji, codziennie pokonujących trasę pomiędzy Katowicami a Jastrzębiem samochodami bądź autobusami, dojeżdżając na przykład do pracy - mówił w trakcie wydarzenia marszałek województwa Jakub Chełstowski.
Bez wątpienia rozwiąże to istotny problem komunikacyjny. To także krok ku dalszemu rozwojowi Kolei Śląskich, coraz popularniejszego i co najważniejsze, ekologicznego środka transportu - dodał włodarz regionu.
Na pewno nie będzie to zadanie tanie do wykonania – kwota kwalifikowana przekroczy 475 mln zł, przy czym Województwo Śląskie będzie jego liderem zabezpieczając kwotę ponad 71 mln zł." - podsumował marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski
3.12.2019 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 151/2019, wraz z późniejszymi zmianami, w sprawie ustanowienia „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku”.
O dofinansowanie w ramach Programu mogły ubiegać się projekty m.in. w zakresie liniowej infrastruktury kolejowej (modernizacja/rewitalizacja/odtworzenie/budowa nowych linii kolejowych), których celem jest uzyskanie połączenia lub usprawnienie istniejącego połączenia miasta o wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastem wojewódzkim, celem poprawy spójności komunikacyjnej regionu.
26.08.2020 r. zakończył się nabór zgłoszeń do I etapu Programu, zaś 24.11.2020 r. ogłoszona została lista projektów kwalifikujących się do II etapu, po zakończonej ocenie formalnej złożonych wniosków.
Do 24 listopada 2021 r. JST złożyły wymagane w II etapie naboru dokumenty aplikacyjne, min. wstępne studia planistyczno-prognostyczne. W dniu 20.04.2022 r. przedstawiono listę projektów zakwalifikowanych do realizacji.
Województwo Śląskie przystąpiło do tego Programu w ramach 4 (czterech) przedsięwzięć: w trzech jako partner i w jednym jako lider. Przedłożone zostały dokumenty aplikacyjne, w tym deklaracje przewozów, deklaracje współfinansowania inwestycji w wysokości 15% i wstępne studia planistyczno-prognostyczne. Pozwoliło to na wysoką ocenę projektu pn. „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami”, który znalazł się na 6-tym miejscu ogólnopolskiej listy rankingowej (wybranych zostało 34 projekty).
Inwestycja będzie sfinansowana w 85% (kosztów kwalifikowanych) ze środków Programu, a w 15% ze środków pochodzących z samorządów (VAT od wydatków kwalifikowanych podlega rozliczeniu przez PKP PLK).
Samorządy mają pokryć, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane (brutto).
Szacuje się łączną kwotę wydatków kwalifikowanych na 475 076 927,60 zł netto, z czego 71 261 539,14 zł (15%) pokrywa Województwo Śląskie jako Lider.
Kwota 71 261 539,14 zł zostanie sfinansowana przez Partnerów w częściach: Województwo Śląskie 40% (28 504 615,66 zł), Jastrzębie-Zdrój 25%, Pawłowice 10%, Żory 17,5%, Czerwionka-Leszczyny 7,5%. JST na realizację tego przedsięwzięcia przekażą środki Liderowi celem dokonania zbiorczej płatności PKP PLK.
Przedsięwzięcie pn.: „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” ujęte jest WPF WSL na lata 2022-2030 (poz. III.B.38) z okresem realizacji w latach 2023-2028, łącznymi nakładami finansowymi w kwocie 475 076 928 zł i limitem zobowiązań: 71 264 000 zł.
Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:
• długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,
• budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju
• rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami,
• odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,
• budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,
• prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,
• oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.
Ludzie
Były marszałek Województwa Śląskiego
Nie, bo to nie będzie KDP, tylko KŻP
Ciekawe czy tworząc KDP z Jastrzębia przez Pawłowice, Warszowice, Żory itd. uchronimy od utworzenia drugiej linii w ramach planowanej szprychy CPK, która leciałaby z Mszany, Połomię, Świerklany itd.? Co myślicie?
~Do_POniżej (46.134. * .102)
buhahaha, mało co wiesz, syneczku
Przynajmniej nikt tu volkslisty dobrowolnie nie POdpisywał i na strychu nie trzyma w tzw. ,,w razie czego" POrtretu tego z wąsikiem. Najbardziej oportunistyczna nacja jaką znam to rdzenni mieszkańcy powiatu SWD.
to Jastrzębie ma jakąś historię? buhahaha
~Maniana-oczywiscie że przy budce udającej bar gdzie spędzasz swoj wolny czas nie dowiesz się nic o historii Jastrzębie i Żor A szkoda bo dowiedziałbyś się ciekawych rzeczy
W takich plebejskich miejscowościach jak Jastrzębie czy Żory kolej może być czymś zbyt elitarnym. Tam wystarczy byle jaka praca, mieszkanie w bloku i budka udająca bar.
Matusiak i spółka xdddd ten człowiek jeszcze nic nie załatwił dla miasta.
@aus - ciekawe spostrzeżenie. Bo w ostatnich 4 latach PiS nie kupił ani jednej jednostki taborowej, a aby uruchomić 12 par pociągów do Jastrzębia trzeba by mieć przynajmniej... 4 nowe pociągów. Liczą na to, że oni mogą wywalać pieniądze na głupoty, a nowy tabor ma kupować tylko PO? Za PO następowały ogromne zakupy - dzięki którym Koleje Śląskie obecnie dysponują nowoczesnym taborem kolejowym. PiS lubi obiecywać...
Najpierw nich pan szanowny marszałek Chełstowski przywróci pociągi KŚ do Bogumina i nie kasuje tego co jeździ dziś. Utrzymać tego co jest nie chcecie a o rozwoju piszecie?!
Urząd Marszałkowski niech przywróci połączenia Chałupki-Bogumin, oraz Wodzisław/Racibórz-Wisła. Pozatym niech nie obcina pociągów w całym rejonie Rybnika. Gdzie składy do Rzeszowa i Krakowa? Wszystko ten zarząd obcina i zwija się kolej z Raciborza, Wodzisławia i Rybnika. A oni opowieści o 12 parach do Jastrzębia! Za co? Kasujecie co jest i zbieracie już pieniądze na te 12 par?
@luxveritatis - mam stałe poglądy i ZAWSZE popieram rozwój transportu szynowego pod tym samym nickiem od lat. A od kiedy ty zmieniłeś swoje poglądy na "miejsko-nowoczesne"? Zawsze wystarczał ci żorski grajdołek z podłą komunikacją miejską pokroju BKM i marszrutkami... do Katowic? Jeszcze niedawno umierałeś za "Centrum Przesiadkowe Żory" - jedyne centrum przesiadowe w Polsce które wybudowano z dala od kolei... No ale Żory czy Jastrzębie to ośrodki które zwyczajnie muszą w pokorze uczyć się wszystkiego od innych i gonić innych. Moda na busiki forsowana najbardziej przez Żory zwyczajnie mija...
@~luxveritatis (46.204. * .52) dlatego, że PiS inwestuje przeważnie tam gdzie ma swoich posłów albo władze. Jakoś Racibórz i Jastrzębie są w ostatnich latach wyjątkowo dopieszczane, przez Państwo.
wreszcie dlatego, że linia którą jeździ 50 pociągów na dobę jest niedoinwestowana. Nie ma na remont dodatkowego toru w Wodzisławiu czy Olzie, albo na mijankę w Czyżowicach kilku milionów. Jest za to na CPK i ich prezesów, na KDP, na mierzeję gdzie nikt nie pływa i na tory tam gdzie nic nie będzie jeździło.
Może dlatego tyle złości.
do @aus @tloczek(Arteks)
Dlaczego w was tyle zawiści?
Jastrzębie płaci podatki na kolej(mimo że jej nie posiada), tak samo jak Wodzisław czy Rybnik. Czerpiecie przyjemność z tego, ze ktoś ma coś gorszego? Na tej odbudowie kolei skorzystają też Pawłowice i Zory, z czego się bardzo cieszę, bo powstaną nowe przystanki Zory-Baranowice i Zory-Aleja Zjednoczonej Europy.
Arteks, tobie juz całkiem bije.
Jastrzębie to sztuczny komunistyczny twór, osiedle bez tradycji miejskich i żaden tego nie zmieni. Matusiak też nie. Mam nadzieję, że jak się zmieni władza w Polsce to te durne pomysły do kosza wyrzucą.
@astronom cieszyć się to jeszcze nic złego. W XXI wieku brak kolei w Europie to trochę jak brak prądu w jakieś wiosce w Afryce. Gorsze jednak jest to, że po 30 latach niebycia na mapie kolejowej Polski Jastrzębie musi sobie samo do odbudowy tej kolei dopłacić i to niebagatelną kwotę 100 milionów zł. Jastrzębie jest zawsze traktowane gorzej od innych.
najpierw pozwolili by kolej zlikwidować w Jastrzębiu teraz się cieszą że przywracają heh
74 minuty z Jastrzębia do Katowic to niewiele lepiej niż w 2001 roku a była szansa zrobić to lepiej i krótszą trasą.
~KMario i w Orzeszu jak za strych czasów
...I jak za starych czasów z przesiadką w Pawłowicach
nooooo, same sukcesy, jakie to szczęście, że mamy takich supermenów od inwestycji, tylko kurdeee, niech teraz przypadkiem nie "dają w szyję" bo z tego kolei nie będzie ! ***** ***
Miasta bez kolei nie rozwijają się ,to stwierdzone już dawno.
Tak,chcemy kolei. Mam dość dojazdów na stację w Wodzisławiu.
Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł... 0,5 miliarda na 20 km torów mają rozmach .
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Brak przelotu przez miasto pociągów towarowych wskazuje całą inwestycję na porażkę !
zajęliby się tym co istnieje i kuleje. Ale takie to państwo jest. Linii Katowice-Rybnik-Wodzisław-Bogumin nie potrafią do porządku zrobić to marzą im się projekty, które zniszczą szkody górnicze. Wstyd.
Wyborcy pisu lubią jednak słuchać głupot.
Za PO było krótko „pieniędzy nie ma i nie będzie” i gospodarka była na najwyższym poziomie nie było inflacji,benzyna po 4 złote,Tusk załatwił kasę z unii i nawet dzieci się rodziły!
Teraz pis obiecuje wszystko, porty komunikacyjne,auta elektryczne,mieszkania i tysiąc innych bzdur.Jedyne co im wyszło to koryto plus.
Jeszcze będziecie płakać za Tuskiem!
Opozycja powinna obiecywać 2 razy więc bzdur ale jest za uczciwa żeby oszukiwać łudź jak pis w tvp.
Ktoś w to wierzy? Do wyborów jeszcze z 10 elektrowni atomowych obiecają . Pociągi na szkodach górniczych .Przyjdzie inna władza i do śmieci te plany.
Nie chce sie już pastwić nad nimi ale na koniec jeszcze jedna rzecz.
Widząc rozmach pisu przy budowie np. przekopu dla żaglówek to być może powstanie tam kiedyś wąskotorówka z jastrzębia do bzia :)))
A ciemny lud już bilety kupuje :)))))))
Mam jedno WAŻNE pytanie „za co?”
Chyba za reparacje w 2098 roku :))))))))
No jak to pis obiecał to już się nie ma czym martwić
:)))))))))))))))))))))))))))))
@SJZ jeszcze niedawno pisaliście komentarze w stylu "po co nam kolej, wystarczą nam auta". Okazuje się, że świadomość bycia grajdołem tego kraju jednak musiała strasznie boleć wielu jastrzębian. Tak bardzo, że z własnych środków będziecie musieli wydać prawie po 100 milionów zł na coś co inni mają nieprzerwanie i w dodatku gratisowo od państwa. Można powiedzieć, że Jastrzębie zostało wyrolowane po raz kolejny albo... postawione przez decydentów pod ścianą: "dajcie kasę to będziecie mieli kolej"...
W TEKu dzisiaj stypa. Przez pieruńsko-gorolskie jastrzymbie jednak pojedzie cug i to nie przez Wodzisław. Na nic trzyletnia nagonka. Pozostała zabawa kolejką PIKO, a od święta tico.
Narzekacze, czas marudzenia 1,2,3 czas zacząć.ze PiS zły itp