Jak dbać o łańcuch motocyklowy?
Tak jak ważna jest pielęgnacja ciała i skóry, tak samo należy dbać o swoje pojazdy. Właściciele samochodów doskonale zdają sobie sprawę z ryzyka jakie niesienie ze sobą brak cyklicznych przeglądów. Podobnie rzecz się ma, gdy chodzi o jednoślady. Rower, ale przede wszystkim motocykl, gdy są stale eksploatowane, wymagają rutynowej pielęgnacji. Jednym z największych błędów ich właścicieli jest zaniedbanie. Prędzej czy później przełoży się to na jakość jazdy, a w konsekwencji na mniej lub bardziej poważną usterkę. Częścią motocyklu, podlegającą w znacznym stopniu zużyciu jest łańcuch. Dlatego też w licznych materiałach, poświęconych motoryzacji, duży naciska kładzie się na konserwację łańcucha motocyklowego. Dlaczego jego regularna pielęgnacja jest tak ważna dla bezpieczeństwa jazdy i jaki smar do łańcucha motocyklowego wybrać?
- Co daje regularna pielęgnacja łańcucha motocyklowego?
- Nie tylko smarowanie. Na czym polega prawidłowa pielęgnacja powierzchni łańcucha?
- Samodzielne smarowanie powierzchni łańcucha
- a) Smar suchy czy mokry? Który wybrać, aby uzyskać najlepszy efekt pracy układu napędowego?
- b) Jak wygląda proces smarowania łańcucha?
Co daje regularna pielęgnacja łańcucha motocyklowego?
Grzechem wielu motocyklistów jest brak pielęgnacji układu napędowego. By motor wykazywał 100% swoich możliwości, nie powinno się zapominać dbać o jego części szczególnie, jeśli chodzi o łańcuch. Pomijanie jego konserwacji wpływa negatywnie na jakość pracy całego pojazdu. Nieustanna eksploatacja bez odpowiedniej pielęgnacji, powoduje niszczenie zębatki. Gdy dojdzie do tego korozja, wilgoć i piach, komfort i bezpieczeństwo jazdy ulegną znacznemu pogorszeniu, co odbije się przede wszystkim na obciążonym układzie przeniesienia. Aby tego uniknąć, należy systematycznie czyścić i precyzyjnie smarować wszystkie elementy łańcucha. Dokładność w tym wypadku jest szczególnie ważna, podobnie jak dostosowanie środków pielęgnacyjnych. Do czyszczenia i smarowania łańcucha należy bowiem stosować rekomendowane preparaty, które pozytywnie wpłyną na jego żywotność.
Nie tylko smarowanie. Na czym polega prawidłowa pielęgnacja powierzchni łańcucha?
Wbrew pozorom nie tylko smarowanie jest podstawowym elementem prawidłowej konserwacji łańcucha motocyklowego. I choć jest to ważny, jeśli nawet nie najważniejszy etap jego prawidłowej pielęgnacji, to jednak zanim zastosuje się smar, należy odpowiednio przygotować jego powierzchnię. W praktyce oznacza to czyszczenie. Nie powinno się smarować łańcuchów motocyklowych bez uprzedniego ich wyczyszczenia. Może się bowiem zdarzyć, że smar zmieszany z brudem, straci swoje właściwości. Zanieczyszczenia mogą zwiększyć tarcie, co z czasem doprowadzi do zniszczenia powierzchni łańcucha i wpłynie negatywnie na trwałość układu. Przechodząc do samego etapu czyszczenia, wielu użytkowników jednośladów wykorzystuje do tego celu najprostsze dostępne specyfiki takie jak nafta, benzyna, a nawet rozpuszczalnik. Nie są to jednak najlepsze wybory. Stosowanie ich, może doprowadzić do rozpuszczenia O-ringów. Po sprawdzony środek najbezpieczniej jest się udać do profesjonalnych sklepów dla motocyklów. Bez problemu można tam kupić specjalistyczny środek do czyszczenia łańcuchów motocyklowych.
Samodzielne smarowanie powierzchni łańcucha
Dawniej, by prawidłowo nanieść smar do łańcucha na jego powierzchnię, należało go zdjąć. Obecnie, dzięki jakościowym preparatom, można to zrobić szybko, a przede wszystkim skutecznie. Systematyczne stosowanie rekomendowanych środków, ułatwia pracę poruszających się na łańcuchu elementów przez maksymalne ograniczanie tarcia. Nowoczesny smar do łańcucha motocyklowego spełnia kilka dodatkowych właściwości w tym m.in. chroni go przed korozją i wpływa na jego odporność na działanie czynników zewnętrznych.
Smar suchy czy mokry? Który wybrać, aby uzyskać najlepszy efekt pracy układu napędowego?
Istnieją dwie podstawowe kategorie smarów do łańcuchów motocyklowych. Suchy smar jest rozwiązaniem ograniczającym roznoszenie się brudu podczas smarowania. Charakteryzuje się jednak obniżoną lepkością i w dużo mniejszym stopniu, ochrania powierzchnię łańcucha. Wiąże się to natomiast z koniecznością sięgania po niego znacznie częściej. Jeśli zaś chodzi o mokry smar, to jego dużą zaletą jest wydajność. Ma lepką konsystencję, co niestety przekłada się na zbieranie się na nim zanieczyszczeń. Z drugiej zaś strony, pozytywnie wpływa na ograniczone tarcie podczas pracy napędu.
Jak wygląda proces smarowania łańcucha?
Smar do łańcuchów nanosi się na ich powierzchnię stosunkowo łatwo. W tej chwili na rynku można już także otrzymać smary w sprayu, które znacząco przyspieszają, a przede wszystkim ułatwiają pielęgnację. Wystarczy bowiem spryskać sprayem łańcuch z odległości ok 10-15 cm i pozwolić mu w niego wsiąknąć. Warto również ruszyć kilka razy kołem, by równomiernie rozprowadzić smar po powierzchni. Jeśli zaś chodzi o smary mokre, nakłada się je ręcznie z wykorzystaniem ścierki lub gąbki.
Pielęgnacja łańcucha motocyklowego ogranicza się do kilku prostych czynności, które zajmują niewiele czasy. Warto więc dbać o ten element motoru regularnie, by cieszyć się setkami, a nawet tysiącami bezawaryjnie przejechanych kilometrów.
Materiał zewnętrzny