Uczniowie Tygla praktykują w Hiszpanii oraz w Niemczech
Przełom marca i kwietnia oraz kwietnia i maja 2022 r. upłynął w Zespole Szkół Technicznych w Rybniku pod hasłem „zagraniczne praktyki zawodowe w I roku Akredytacji Erasmusa”. Przyznanie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji Zespołowi Szkół Technicznych w Rybniku Akredytacji Erasmusa w sektorze „Kształcenie i szkolenia zawodowe” zagwarantowało regularne otrzymywanie wsparcia finansowego na organizację praktyk zagranicznych dla uczniów i obserwacji pracy dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w okresie od 31.03.2021 r. do 31.12.2027 r.
W pierwszym roku Akredytacji Erasmusa w dwóch mobilnościach wzięło udział 14 uczniów kształcących się w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej wraz z dwoma opiekunami oraz 7 przyszłych techników mechatroników i 2 techników automatyków wraz z jednym opiekunem, natomiast jeden nauczyciel przedmiotów zawodowych pojechał do Niemiec na dwutygodniową obserwację pracy.
Praktyki grupy 14 uczniów klasy 3oG o specjalności technik systemów energii odnawialnej odbyły się w terminie 14.03-8.04.2022 w Niemczech, w ośrodku szkoleniowym firmy Vitalis Gut Wehlitz w Schkeuditz, niedaleko Lipska. Realizując miesięczną praktykę zawodową w ramach projektu Erasmus+, uczniowie ZST zdobywali i pogłębiali umiejętności zawodowe, doskonalili zdolność komunikowania się w języku angielskim i niemieckim oraz rozwijali kompetencje interpersonalne i społeczne poprzez pracę w zespole.
Codzienne zajęcia warsztatowe przebiegały w sposób zaplanowany i uporządkowany. Odbywały się pod okiem wykwalifikowanych specjalistów firmy Vitalis. Zajęcia poprzedzone były zapoznaniem uczestników z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadami pobytu w ośrodku szkoleniowym w Schkeuditz. Pierwszy etap praktyk koncentrował się głównie na pracach projektowych, które zakładały zapoznanie się z określonymi programami komputerowymi, nabycie umiejętności projektowania wybranych elementów oraz ich wydruku w systemie 3D. Kolejną fazą była wspólna praca nad projektem inteligentnego domu. Uczniowie montowali instalację elektryczną oraz konfigurowali ją z panelami dotykowymi umożliwiającymi sterowanie domem na odległość. Wreszcie nastąpiło przejście do działań praktycznych, które zostały uwieńczone wykonaniem fontanny zasilanej panelem solarnym oraz samodzielnie zaprojektowaną turbiną wiatrową.
Program rozwoju zawodowego został uzupełniony poprzez spotkania z kulturą regionu Saksonii i Niemiec Wschodnich. Kilkukrotne wycieczki do Lipska pozwoliły bliżej poznać to historyczne miasto z wielkimi tradycjami muzycznymi, dziś tetniący życiem ośrodek działań studenckich i artystycznych. Uczniowie pochylili się nad grobem Jana Sebastiana Bacha, wieloletniego organisty w kościele św. Tomasza, wkroczyli w szklaną przestrzeń Muzeum Sztuk Pięknych (jeden z największych zbiorów arcydzieł w całych Niemczech), zwiedzili monumentalny Pomnik Bitwy Narodów, upamiętniający zwycięstwo nad Napoleonem oraz inne ciekawe miejsca starego i nowego Lipska. Wycieczka do Drezna przybliżyła z kolei stolicę Saksonii, związaną z Polską osobami elekcyjnych królów z dynastii Sasów. Spacer po urokliwych uliczkach drezdeńskiej Starówki zaprowadził uczniów pod Zwinger, barokowy kompleks pałacowy Augusta II. W sąsiedztwie pałacu znajduje się katolicka Katedra Świętej Trójcy, w której podobno Adam Mickiewicz poczuł wenę do napisania III części „Dziadów” (zwanych drezdeńskimi). Nieopodal można również zobaczyć niezwykłą ścianę „Orszaku książęcego”, wykonaną z kafli miśnieńskiej porcelany, jeden z nielicznych zabytków miasta ocalałych po wojnie w stanie nienaruszonym.
Z kolei wycieczka do Berlina pozwoliła poznać wschodnią część miasta, w której łączą się ślady historii przed i powojennej. Jednym z ważniejszych punktów, które uczniowie zobaczyli była Brama Brandenburska, symbol historii i zjednoczenia Niemiec. Reichstag, siedziba niemieckiego parlamentu, to prawdziwe serce Berlina, a pomnik Holocaust Manhmal – Pomnik Pomordowanych Żydów Europy – skłania do refleksji i zadumy nad grozą systemów totalitarnych. Całości obrazu dopełnił spacer po pełnych artystycznego zgiełku ulicach i parkach Berlina.
Druga mobilność na staże zagraniczne została zaplanowana w hiszpańskiej Maladze. Tutaj grupa dziewięciu chłopaków – 2 automatyków i 7 mechatroników, w dniach 25.04.2022 r. – 20.05.2022 r. odbywała praktyki w firmach zajmujących się wypożyczaniem i naprawą rowerów elektrycznych, skuterów i samochodów. Uczniowie wykorzystywali podczas praktyki swoją wiedzę z zakresu automatyki i mechatroniki, diagnozując elektroniczne kontrolery sterujące pracą całego roweru i ładując baterie litowo-jonowe, sprawdzali układy napędowe skuterów i samochodów elektrycznych. Zajmowali się także obsługą klientów, doskonaląc język hiszpański i angielski, rozwijając kompetencje kluczowe.
Podsumowując, można stwierdzić, że zagraniczne praktyki zawodowe były dla młodzieży niezwykle kształcącym doświadczeniem. Bez wątpienia wartością dodaną są zdobyte kompetencje związane bezpośrednio z zawodem technika urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technika mechatronik czy technika automatyka, ale całości dopełniają doświadczenia przebywania w grupie, dzielenie się kreatywnością, radzenie sobie ze stresem, umiejętność współpracy w zespole. Zapewne nabyte umiejętności językowe, w tym posługiwanie się językiem obcym zawodowym, w zakresie co najmniej komunikatywnym, przyniesie efekty w przyszłości. Całości dopełnia ogólnorozwojowa edukacja kulturowa, która przybliża Europę i sprawia, że młody Polak jeszcze bardziej czuje się jej częścią.
źródło: ZST w Rybniku