Rybnik kupi autobusy wodorowe od Zygmunta Solorza
TEKST AKTUALIZOWANY
20 autobusów wodorowych będzie kosztować 66,149 mln zł. Miasto pozyskało dofinansowanie do realizacji tego przedsięwzięcia.
Aktualizacja 22.02.2023 r.
Miasto Rybnik dokonało ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. I tym razem wygrała oferta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
Aktualizacja 22.02.2023 r.
Miasto Rybnik unieważnilo wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 20 autobusów wodorowych. - W związku z wnioskiem Wykonawcy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. o ujawnienie informacji zastrzeżonych w ofercie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. jako tajemnica przedsiębiorstwa, Zamawiający unieważnia czynność oceny i wyboru oferty najkorzystniejszej w celu powtórzenia czynności badania ofert Wykonawców oraz wyboru najkorzystniejszej oferty - wyjaśnia Miasto Rybnik.
Nie oznacza to konieczności powtórenia całego przetargu. Po odtajnieniu części dokumentacji procedura wyboru najkorzystniejszej oferty zostanie powtórzona.
Polski Autobus Wodorowy
Coraz bliżej do rozstrzygnięcia przetargu na zakup 20 autobusów wodorowych dla Rybnika. 3 lutego komisja przetargowa dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty. To propozycja złożona przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., która dostawę 20 autobusów wodorowych wyceniła na kwotę 66,149 mln zł.
Konkurencyjną ofertę złożył Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., który dostawę 20 autobusów wycenił na kwotę 76,9 mln zł.
Dotacja i "skok w przyszłość"
Miasto Rybnik pozyskało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 45,5 mln zł na zakup 20 autobusów wodorowych.
- Wprowadzenie autobusów wodorowych to dla Rybnika ogromny krok w przyszłość - zwłaszcza w czasach, kiedy tak istotne staje się korzystanie z pewnych i czystych źródeł energii. Jestem przekonany, że rybniczanie docenią komfort i jakość, jaką już wkrótce oferować będzie transport miejski
- powiedział prezydent Piotr Kuczera po otwarciu ofert złożonych w przetargu.
Najpierw stacja tankowania wodoru, potem autobusy
Po wyborze zwycięzcy przetargu pozostaje podpisanie umowy i... oczekiwanie na dostawę autobusów. Pierwsze wodorowce mają wyjechać na ulice Rybnika w drugim kwartale 2023 roku.
Zanim to nastąpi, przy ul. Budowlanych 6 w Rybniku powstanie ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru dla samochodów osobowych i autobusów.
Autobusy na wodór od Zygmunta Solorza to dopiero początek
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. jest spółką powiązana kapitałowo z notowanym na giełdzie Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin. Główny akcjonariuszem ZE PAK S.A. jest Zygmunt Solorz (pośrednio poprzez Argumenol Investment Company Ltd.), który posiada 65,96% akcji spółki.
Miasto Rybnik zamierza współpracować ze spółkami Zygmunta Solorza również na innych polach - w planach jest m.in. budowa instalacji termicznego przetwarzania odpadów. Włodarze Rybnika liczą, że jeden z najbogatszych Polaków zainwestuje w budowę tej instalacji w mieście. Szacunkowy koszt tego przedsięwzięcia to kilkaset milionów złotych.
- Moja Grupa, w tym ZE PAK realizuje bardzo ambitny plan transformacji w kierunku zielonej energii i zielonego wodoru. Inwestycja w Rybniku, w termiczne przekształcanie odpadów, doskonale wpisuje się w ten plan
- mówił Zygmunt Solorz wiosną 2022 roku, gdy ogłoszono plany współpracy Rybnika z miliarderem.
Ludzie
Prezydent Rybnika
To są autobusy z ogniwami paliwowymi zasilajacymi silniki elektryczne. Sprawność takiego napędu to około 40-45%. Zużywają one ok. 8kg wodoru na 100km. Cena 1kg wodoru (czarnego czyli wyprodukowanego przy pomocy węgla lub ropy naftowej) to około 10 euro. Na zielonym czyli z elektrolizy nie będa jeździć bo jest znacznie droższy i jest go mało. Tak czy owak koszt przejechania 1km w stosunku do autobusu elektrycznego, czy diesla jest znacznie wyższy, co musi sie przełożyc na ceny biletów. Dodatkowo dochodzi kwestia serwisu. N.p. co 7 tyś. godzin pracy ogniwo paliwowe musi przejść kosztowny i gruntowny remont. No ale kto bogatemu zabroni?
A w autobusach obejrzymy Polsat i będzie Wi-Fi z Plusa.....