Ulga prorodzinna - nie tylko dla rodziców
Ulga na dziecko nazywana tez ulgą prorodzinną i jest jedna z najczęściej wykorzystywanych ulg w celu zmniejszenia wysokości należnego podatku. Często wydaje się, że z ulgi na dziecko korzystać mogą tylko rodzice dzieci. Jest to jednak błędne przeświadczenie – istnieją również inne inne grupy bliskich dziecku osób, które sprawując nad nim władze nabywają takie prawo.
Rodzina zastępcza, a ulga na dziecko
Rodzina zastępcza to instytucja, która ma na celu zobrazowanie dziecku tego jak faktycznie powinna wyglądać rodzina i jaką funkcję powinna pełnić. Niemniej jednak nie ma tutaj wyłączeń, jak miało to miejsce w przypadku opiekuna prawnego, rodziną zastępczą mogą zostać małżonkowie, osoba niepozostająca w związku małżeńskim, a także osoba pozostająca w konkubinacie. Umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej następuje zawsze na podstawie orzeczenia Sądu. Jednakże w przypadkach szczególnych, umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej jest możliwe na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka na podstawie umowy która zawierana jest na piśmie między rodziną zastępczą a starostą właściwym ze względu na miejsce zamieszkania rodziny. Rodzina zastępcza jeżeli sprawuje opiekę nad dzieckiem co do zasady może skorzystać z ulgi na dziecko przewidzianej przez ustawodawcę w PIT.
Opiekunowie prawni, a ulga na dziecko
Czasami zdarza się, że opiekunami prawnymi dziecka nie są wcale rodzice. W takim przypadku to oni (opiekunowie prawni dziecka), którzy faktycznie sprawują opiekę nad dzieckiem mogą skorzystać z preferencji podatkowej w postaci ulgi na dziecko. Ustawodawca zdecydował, że celem wprowadzenia ulgi na dziecko ma być pomoc dzieciom oraz rodzicom w których one się wychowują. Biologiczne pochodzenie dziecka nie ma tutaj znaczenia.
Rozliczenie ulgi na dziecko w praktyce
Ulga na dziecko zawsze rozliczana jest w zeznaniu rocznym, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci.
Obowiązkowym jest przechowywanie dokumentów dowodzących temu, iż ta ulga nam się należy, jako iż organy podatkowe lub organy kontroli mogą chcieć to skontrolować, a także ustalić faktyczne przesłanki. Dokumentami tymi są szczególnie: odpis aktu urodzenia dziecka lub dzieci, ewentualne zaświadczenia sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka, ewentualne odpisy orzeczeń sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umów zawartych między rodziną zastępczą a starostą, zaświadczenia o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Sprawdź także: ulga 4 plus
Ulga na dziecko, a 500 plus i karta dużej rodziny
Świadczenie 500 plus jest całkowicie zwolnione z podatku PIT, tak więc nie musimy martwić się zobowiązaniem podatkowym wynikającym z tego typu zapomóg. Na podobnej zasadzie działają: świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych: zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego, świadczenia opiekuńcze, zapomoga wypłacana przez gminy, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka, świadczenie rodzicielskie, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe, zasiłek macierzyński.
Warto również pamiętać także o czymś takim jak Karta Dużej Rodziny, wprowadzonym jako świadczeniu mającym pomóc rodzinom z większą ilością potomstwa. Należy jej się szczególna uwaga jako, iż Karta Dużej Rodziny uprawnia do domagania się zwrotu podatku w 30 dni. Jedyne co musi zrobić podatnik to poinformować organ podatkowy o fakcie posiadania Karty. Dużą rodziną w prawie podatkowym nazywa się rodziny w których wychowuje się co najmniej troje dzieci: w wieku maksymalnie 18 lat, lub w wieku maksymalnie 25 lat - w przypadku, gdy dziecko się uczy. Członkowie takich rodziny mogą także skorzystać z dodatkowej ulgi na wychowanie dzieci oraz zwrotu niewykorzystanej ulgi.
Materiał zewnętrzny