Transport roweru w uchwycie na dachu samochodu – wskazówki i porady
Przewożenie rowerów w uchwycie rowerowym na dachu samochodu to popularny sposób transportu jednośladów. Bagażniki rowerowe są stale udoskonalane, a ich producenci proponują różne sposoby montażu sprzętu.
Ze wszystkich sposobów przewożenia rowerów samochodem polecamy bagażnik rowerowy na hak holowniczy jako najwygodniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Jednak nie każdy kierowca chce i może korzystać z takiej platformy. W takiej sytuacji użycie bagażnika na rower na dach jest optymalnym rozwiązaniem. W niniejszym artykule omówimy zalety transportu rowerów na dachu auta oraz opiszemy wskazówki jak bezpiecznie i ekonomicznie przewozić jednoślady w uchwycie.
Przewożenie roweru na dachu auta – wymagania techniczne i ceny.
Dobrej jakości bagażnik dachowy do transportu jednego roweru kupisz już za ok. 270 zł (Taurus BikeUp), natomiast droższe opcje to wydatek nawet ok. 1300 zł za sztukę (np. Thule UpRide czy Yakima HighRoad). Przyjmując wersję budżetową, nawet gdy chcesz zamontować na dachu maksymalną ilość rowerów (czyli 4), wydasz łącznie ok. 1100 zł. Wystarczy, że dysponujesz bagażnikiem bazowym i nic nie stoi na przeszkodzie, by załadować rowery i ruszać w drogę.
Zalety transportu rowerów na dachu pojazdu:
- niska cena,
- nie ogranicza widoczności,
- swobodny dostęp do bagażnika pojazdu,
- nie wymaga dodatkowego wyposażenia (np. hak holowniczy, tablica rejestracyjna), oprócz bagażnika bazowego.
Wady transportu rowerów na dachu:
- załadunek rowerów wymaga wysiłku,
- ograniczenie przestrzeni bagażowej i ładowności.
Jeśli umieścisz na dachu więcej niż 1 rower może się zdarzyć, że nie będziesz mógł użyć boxa dachowego, ponieważ całość bagażu będzie zbyt ciężka. Sprawdź maksymalną ładowność dachu swojego auta w instrukcji obsługi pojazdu.
- Zwiększone koszty podróży.
Z uwagi na zmienioną aerodynamikę zużycie paliwa w trakcie podróży jest większe, niż w przypadku jazdy bez rowerów na dachu. Przed umieszczeniem roweru w uchwycie koniecznie zdemontuj wszelkie akcesoria typu dziecięcy fotelik rowerowy, kosz na zakupy lub sakwy.
Zalecenia dotyczące transportu rowerów na dachu.
Jedź uważnie, a prędkość dopasuj do warunków panujących na drodze, nie przekraczaj 130 km/h. Przed umieszczeniem rowerów w uchwycie na dachu sprawdź jego wytrzymałość w instrukcji pojazdu, która zazwyczaj oscyluje między 50 a 75 kg.
Warto zaznaczyć, że obliczając maksymalną wagę przewożonego bagażu należy zsumować: wagę bagażnika dachowego (bazowego) + wagę uchwytów rowerowych + wagę rowerów.
Maksymalna ilość uchwytów rowerowych, jakie możesz zamontować na dachu auta to 4 szt. Każdy z nich może przewieźć rower o masie do 15 kg lub do 20 kg – upewnij się przed zakupem wybranego uchwytu co do jego ładowności, zweryfikuj również, ile waży Twój jednoślad.
Jak jeździć z rowerem na dachu?
Należy pamiętać, że samochód obciążony rowerami zachowuje się na drodze inaczej, niż bez ładunku.
Obecność rowerów porównać można do rozpiętego żagla – powodują znaczne opory powietrza, przekładające się na zużycie paliwa oraz poziom hałasu wewnątrz pojazdu. Rowery na dachu sprawiają, że środek ciężkości jest wyżej, co ma znaczenie przy silnych podmuchach wiatru. Z rowerowym ładunkiem na dachu warto ostrożnie pokonywać zakręty oraz być czujnym podczas mijania ekranów akustycznych. Szczególnie, jeśli ustawione są na otwartej przestrzeni np. łąki, pola.
Rowery na dachu zwiększają wysokość pojazdu – należy wziąć to pod uwagę, gdy chcesz skorzystać z garażu podziemnego, wjeżdżasz do niskiej bramy lub wybierasz się w podróż promem – tu wysokość samochodu ma znaczący wpływ na koszty transportu. Przypadki zniszczenia rowerów, bagażnika i uszkodzenia samochodu przez kierowców, którzy zapomnieli o swoim ładunku na dachu, nie należą do rzadkich sytuacji.
Ile rowerów można przewieźć na dachu auta?
Teoretycznie na dachu samochodu można zmieścić maksymalnie cztery uchwyty rowerowe, wymaga to jednak mocowania rowerów „na zakładkę”, czyli zamiennie przodem i tyłem do kierunku jazdy. Jeśli chcesz trzymać się zaleceń i przewozić wszystkie rowery przodem, nie załadujesz ich więcej niż trzy. Ważne, aby równomiernie rozłożyć ciężar np. większe rowery po zewnętrznych stronach lub naprzemiennie z mniejszymi.
To, ile zmieścisz na dachu rowerów, zależy oczywiście od szerokości naszego samochodu, rodzaju bagażnika bazowego i typu belek bazowych, ale również od konkretnego modelu uchwytu rowerowego. Średnia szerokość uchwytu na rowery to 21-26 cm, choć przykładowo Thule UpRide, służący do mocowania roweru za przednie koło ma 31,5 cm szerokości.
Uchwyt rowerowy na dach czy na hak samochodu? Porównanie bagażników rowerowych.
Platforma rowerowa na hak to bardzo wygodne i bezpieczne rozwiązanie na transport rowerów. Zakup samej platformy dobrej jakości to koszt rzędu 2 – 5 tys. zł. Z jej wykorzystaniem przewieziesz maksymalnie 4 rowery, oczywiście pod warunkiem, że Twój samochód wyposażony jest w hak holowniczy. Jego montaż wymaga dodatkowych nakładów finansowych i nie w każdym przypadku jest możliwy.
Uchwyty rowerowe montowane na dachu nie zajmują miejsca w środku samochodu i, w przeciwieństwie do bagażnika montowanego na haku, rowery w ten sposób przewożone nie ograniczają widoczności przez tylną szybę. Nie mają też wpływu na dostępność do bagażnika pojazdu podczas postoju. Platformę na haku można odchylić z zamocowanymi na niej rowerami, jednak przy pełnym załadunku stanowi ona dość spory ciężar. W przypadku montażu rowerów na dachu nie występuje kwestia posiadania trzeciej tablicy rejestracyjnej – oszczędzasz więc na jej kosztach i czasie niezbędnym do załatwienia formalności.
Sposoby montażu rowerów na dachu auta – 3 możliwości.
Jeśli już zdecydujesz się na transport rowerów na dachu, powinieneś rozważnie podejść do wyboru uchwytów dachowych. Należy wziąć pod uwagę specyfikę rowerów – m.in. wielkość, wagę, kształt ramy oraz materiał z jakiego została wykonana (np. karbon), wysokość opony z uwzględnieniem felgi (czasem paski mocujące koło w uchwycie mogą okazać się za krótkie).
Ze względu na sposób mocowania rowerów, można wyróżnić trzy typy uchwytów mocowanych na dachu:
- montaż za ramę roweru (np. Taurus BikeUp Pro, Thule ProRide),
- montaż za widelec (np. Yakima HighSpeed, Thule TopRide),
- montaż za przednie koło (np. Yakima FrontLoader, Yakima HighRoad, Thule UpRide).
Montaż roweru w uchwycie za ramę.
To najpopularniejszy rodzaj bagażnika rowerowego montowanego na dachu samochodu. Na rynku znajdziemy szeroki wybór modeli – zarówno produkty polskiego producenta, firmy Taurus (cieszące się od lat popularnością BikeUp i BikeUp Pro), jak i bagażniki firm zachodnich – np. Thule We wszystkich uchwytach zasada montażu jest podobna – rama roweru przytrzymywana jest przez ramię mocujące, a koła przymocowane taśmami/paskami.
Problematyczny może być montaż rowerów dziecięcych czy jednośladów z nietypową geometrią ramy. Pomimo tego, że producenci przykładają dużą wagę do odpowiedniego zabezpieczenia uchwytu ramienia mocującego miękkimi wyściółkami, istnieje również ryzyko uszkodzenia (zarysowania, wgniecenia lub pęknięcia) ramy, zwłaszcza w przypadku rowerów karbonowych.
Warto zwrócić uwagę na kwestię bezpieczeństwa – bagażnik powinien mieć możliwość zamknięcia zamkami rowerów oraz przypięcia samego uchwytu do bagażnika bazowego. Zamki zabezpieczające w uchwycie Taurus BikeUp Pro kupimy w zestawie z bagażnikiem, niektórzy producenci oferują je jednak jako opcję, za którą trzeba dodatkowo zapłacić.
Montaż roweru w uchwycie za widelec.
Bagażnik mocujący rower za widelec zapewnia znacznie lepszą stabilność roweru. Do jego zamontowania konieczne jest zdjęcie przedniego koła. Z jednej strony sam demontaż to dodatkowa czynność, a zdjęte koło trzeba gdzieś schować, najczęściej w bagażniku. Z drugiej strony – uchwyt rowerowy tego typu nie ściska ramy, a co za tym idzie, nie ma ryzyka, że ją uszkodzi. To bardzo ważny aspekt, szczególnie dla właścicieli rowerów karbonowych. Według niektórych użytkowników, bagażniki tego typu mają nad tradycyjnymi również przewagę estetyczną, ze względu na brak odstającego ramienia. Ich atutem jest również lepsza aerodynamika dzięki obniżonej pozycji kierownicy.
Obecnie najbardziej wszechstronnym w ofercie Taurus bagażnikiem do mocowania za widelec, dostępnym na naszym rynku, jest Yakima Highspeed – przewieziesz nim zarówno rowery o standardowej osi 9 mm, jak i rowery z osią thru axle (12 mm, 15 mm, 20 mm). Uchwyt ten pasuje również do wszystkich rodzajów opon (również fatbike’ów). Wyposażony jest w zintegrowane pokrętło TorqueRightTM, ułatwiające szybki i precyzyjny montaż sprzętu.
Montaż roweru w uchwycie za przednie koło.
To najmniej popularny na naszym rynku typ bagażników montowanych na dachu, które w swojej ofercie mają m.in. amerykańska Yakima i szwedzkie Thule. Stosowany w nich sposób montażu za pomocą ramion mocujących przednie koło eliminuje całkowicie kontakt uchwytu z ramą roweru podczas transportu, dzięki czemu bezpiecznie mogą z niego korzystać właściciele rowerów szosowych o delikatniejszych, karbonowych ramach. Tu ani kształt ramy, ani szerokość sztywnej osi nie ma znaczenia dla zamontowania roweru, co czyni ten rodzaj uchwytu najbardziej uniwersalnym. Nie trzeba też demontować przedniego koła jak w przypadku uchwytów mocujących za widelec. Ramiona utrzymujące przednie koło zapewniają doskonałą stabilność i bezpieczeństwo.
Na co należy zwrócić uwagę kupując bagażnik rowerowy na dach auta?
Wybór konkretnego typu uchwytu rowerowego montowanego na dachu samochodu jest wypadkową wielu zmiennych – rodzaju roweru, jego ciężaru, kształtu i średnicy ramy, materiału, z którego jest skonstruowana, grubości opon, szerokości sztywnej osi, rodzaju bagażnika bazowego. Przed zakupem warto sprawdzić, czy upatrzony przez nas bagażnik pasuje do naszego roweru. Skorzystaj z profesjonalnego doradztwa, którym służą wszystkie salony firmy Taurus na terenie Polski.
Niezależnie od tego, na jaki konkretny model się zdecydujesz, zawsze zwracaj uwagę na jakość jego wykonania – bezpieczeństwo, które gwarantują dobrej jakości uchwyty, warte jest wyższej ceny.
Tekst sponsorowany