Budimex dokończy budowę drogi Racibórz - Pszczyna w Rybniku
Rozstrzygnięcie przetargu trwało dwa miesiące. Problemem były pieniądze. Oferty potencjalnych wykonawców znacznie przekraczały szacunki.
Przetarg ogłoszono w grudniu, rozstrzygnięto pod koniec kwietnia
Ponad cztery miesiące po ogłoszeniu przetargu, Miasto Rybnik wybrało wykonawcę 4-kilometrowego odcinka drogi od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej.
Tak długi czas wyboru wykonawcy miał bezpośredni związek z wartością ofert zgłoszonych w przetargu. Strabag był gotów wykonać inwestycję w zamian za niespełna 352 mln zł, natomiast Budimex był gotów podjąć się realizacji zadania za prawie 268 mln zł.
Tymczasem szacunkowy koszt realizacji przedsięwzięcia opiewał na kwotę 200 mln zł. Miasto pozyskało na ten cel 165 mln zł z budżetu państwa (Polski Ład i Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg). Brakujące 35 mln zł wkładu własnego uwzględniono w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
Jako że najtańsza oferta z przetargu była droższa o prawie 68 mln zł, Miasto Rybnik mogło unieważnić przetarg lub znaleźć pieniądze w budżecie by go rozstrzygnąć. Ostatecznie władze miasta wybrały to drugie.
Decyzje budżetowe zapadły 27 kwietnia podczas Sesji Rady Miasta Rybnik.
Wybrano Budimex
28 kwietnia rozstrzygnięto przetarg. Zdecydowano, że drogę wybuduje Budimex.
Po podpisaniu umowy gigant branży budowlanej będzie mieć 21 miesięcy na realizację przedsięwzięcia.
Zakres inwestycji to m.in.:
- budowa 4,1-kilometrowego odcinka drogi dwujezdniowej,
- budowa jednego węzła drogowego, trzech przejazdów drogowych i jednego ronda,
- budowa dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych na drogach poprzecznych,
- budowa 4 wiaduktów, zbiorników wód deszczowych, ekranów akustycznych oraz przejść dla zwierząt i płazów.
Nie można mieć wszystkiego
Dodatkowe 68 mln zł na Drogę Racibórz - Pszczyna z budżetu miasta oznacza cięcia w miejskich inwestycjach. Nakłady na 2023 rok oraz wydłużenie terminu realizacji dotyczy m.in.:
- budowy łącznika ulic Górnośląskiej,
- rozbudowy ulicy Sportowej,
- budowy układu drogowego w strefie przemysłowej w rejonie ulicy Sportowej,
- rozbudowy zbiornika retencyjnego przy ul. Świerklańskiej,
- termomodernizacji i wymiany źródeł ogrzewania w miejskich obiektach,
- adaptacji zabytkowego kompleksu dawnego Szpitala Miejskiego nr 1 oraz modernizacji Juliusza,
- budowy drogi na ul. Wilczej.
Droga Regionalna Racibórz - Pszczyna. Co już zostało zrobione, co jeszcze jest do zrobienia?
Przypomnijmy, większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE). Pozostał do wybudowania 4-kilometrowy odcinek drogi od węzła wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej w Rybniku.
W marcu 2022 r. oddano fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. 7-kilometrowy odcinek trasy kosztował niespełna 300 mln zł. O otwarciu drogi pisaliśmy tutaj: Droga Racibórz - Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu.
Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostanie kluczowy fragment łączący Racibórz z Rybnikiem.