Liczby aktywnej turystyki w regionie robią wrażenie - wywiad z Adamem Wawocznym
Z prezesem Śląskiej Organizacji Turystycznej Adamem Wawocznym rozmawiamy o rozwoju Krainy Górnej Odry, zbliżającym się festiwalu, a także możliwościach, jakie stoją przed nowymi atrakcjami w regionie.
Liczby aktywnej turystyki w regionie robią wrażenie - wywiad z Adamem Wawocznym
Szymon Kamczyk. Powiedzmy trochę o liczbach. Czy w zeszłym roku nasz region odwiedziło więcej osób niż rok wcześniej?
Adam Wawoczny. Jako Śląska Organizacja Turystyczna co roku zlecamy badania ruchu turystycznego, których celem jest oszacowanie wielkości ruchu turystycznego w województwie, wydatków na cele turystyczne turystów odwiedzających nas oraz przedstawienie profilu turysty.
W 2021 roku województwo śląskie odwiedziło niemal 4,5 mln turystów, którzy średnio spędzali u nas 7 dni. Na ten moment nie mamy jeszcze pełnych danych za 2022 rok, jednak pierwsze informacje wskazują na to, że są to wciąż ogromne liczby. Na początku czerwca opublikujemy najnowsze dane. Ciągle liczymy na więcej! Zauważmy, że to także czas odbudowy turystyki po pandemii.
W naszym Subregionie powstają nowe inwestycje, które mają potencjał turystyczny. Mam tu na myśli np. Pałac Dietrichsteinów w Wodzisławiu, wyremontowany Pałac w Baranowicach (Żory) czy Łaźnię Moszczenica, która ma w tym roku uruchomić pierwszą wystawę stałą. Czego potrzebują/będą potrzebować te miejsca, aby stać się ciekawym produktem turystycznym?
Wolałbym mówić o Krainie Górnej Odry jak chodzi o turystykę, ponieważ Subregion Zachodni to obszar administracyjny. Kluczem do sukcesu zdecydowanie jest zaangażowanie, ale też jeden kierunek i wizja. Doskonałym przykładem jest Zabytkowa Kopalnia Ignacy w Rybniku, która przez cały rok nie zwalnia tempa i zapewnia odwiedzającym mnóstwo atrakcji, wystawy stałe i czasowe oraz przede wszystkim ciekawe wydarzenia, które zrzeszają osoby w każdym wieku, a co najważniejsze – miejsce to nigdy nie traci swojego unikatowego klimatu.
Tegoroczny Festiwal Górnej Odry znów kusi atrakcjami. W tym roku trzy plenerowe sceny festiwalu w Rybniku, Żorach i Jastrzębiu-Zdroju, a czy będą do zobaczenia nowe miejsca Krainy Górnej Odry?
Program naszego święta dzieli się na część aktywną i kulturalną. W tym roku dołączamy do oferty zwiedzanie atrakcji w niecodziennej odsłonie, takie jak np. Przygody z Sherlockiem Holmesem na terenie Zabytkowej Kolei Wąskotorowej w Rudach, czy nocne zwiedzanie Starego Opactwa w Rudach. Nowością na festiwalowej mapie jest również Gamów (gm. Rudnik) gdzie postaramy się ukazać prawdziwy charakter pięknej śląskiej wsi.
Udział w wydarzeniach jest darmowy, a zapisy na niektóre limitowane atrakcje prowadzimy na stronie internetowej www.festiwalgornejodry.pl. Pragnę serdecznie zaprosić wszystkich Czytelników do udziału w III edycji Festiwalu Górnej Odry, która pod hasłem „Cała naprzód!”, startujemy już 23 czerwca.
Festiwal Górnej Odry otrzymał dwie najważniejsze polskie nagrody turystyczne - Najlepszy Produkt Turystyczny 2022 decyzją kapituły Polskiej Organizacji Turystycznej oraz analogiczny tytuł - decyzją internautów. Ale nie osiadacie na laurach?
Absolutnie nie! Cały rok kalendarzowy pracujemy nad ulepszeniem formuły naszego festiwalu, opracowywaniem strategii promocyjnej oraz jego komercjalizacji. Naszym marzeniem jest rozpoznawalność w całym kraju - jesteśmy gotowi przyjmować turystów z całej Polski i nie tylko. Święto naszej marki turystycznej ma swój jedyny, niepowtarzalny klimat, co wyróżnia nas na tle innych wielkich imprez. W 2 lata osiągnęliśmy bardzo dużo na rynku polskim, ale mam nadzieję, że jeszcze wiele przed nami!
Kraina Górnej Odry coraz bardziej zarysowuje się na turystycznej mapie Polski, ale co jeszcze u nas kuleje? Czy nie jest tak, że niektórym samorządom brakuje pewnej wizji, planowania pod kątem turystyki, mimo posiadanych walorów?
Tak, to prawda, w ostatnim czasie rozwijamy się w zawrotnym tempie, ale myślę, że nie do końca o to chodzi. Jako Związek Subregionu Zachodniego z siedzibą w Rybniku powołaliśmy Grupę roboczą ds. promocji marki turystycznej Kraina Górnej Odry zrzeszającą przedstawicieli każdej jednostki samorządu terytorialnego. Pracujemy nad ustaleniem wspólnego dla nas wszystkich kierunku i wizji, ale jak wiemy, w subregionie mamy również gminy o bardzo zrównoważonej charakterystyce – jedna gmina posiada dziesiątki atrakcji turystycznych, kolejna niesamowite dziedzictwo naturalne, a jeszcze następna szybko rozwijające się zakłady produkcyjne i dobrze rozwiniętą gospodarkę i wtedy dla niej turystyka spada na dalszy plan i dla nas jest to zrozumiałe.
Uważam, że największym problemem związanym z rozwojem turystyki w regionie jest brak funduszy na funkcjonowanie atrakcji, promocję miejsc, organizację wydarzeń, jak również braki kadrowe w tej branży.
Akcja Nowin RowerON wpisuje się w turystykę rowerową w regionie, rozszerzając z roku na rok zasięg tras. W tym roku Śląska Organizacja Turystyczna jest partnerem głównym, a Kraina Górnej Odry partnerem honorowym akcji, której celem jest promocja zarówno aktywności, jak i naszych tras rowerowych. Ile osób uprawia w naszym regionie turystykę rowerową, czy istnieją odpowiednie badania tego nurtu?
Dokładnie tak. Swoją drogą wszystkim czytelnikom chciałbym polecić trasy RowerOn’u – są kapitalne! Jeśli chodzi o liczby, na ten moment nie zlecaliśmy takich badań, ale może już czas? W 2021 roku turystyka aktywna była głównym celem dla 9% wszystkich turystów odwiedzających województwo śląskie. Natomiast w samym Rybniku od października 2017 roku liczniki rowerzystów zliczyły ponad 2,1 mln rowerzystów, zaś łączna liczba rowerzystów na Żelaznym Szlaku Rowerowym (wrzesień 2020- maj 2023) przekroczyła liczbę 1 mln osób. Mogę śmiało powiedzieć, że te liczby naprawdę robią wrażenie.
Gdyby miał Pan wskazać TOP 10 miejsc "must see" Krainy Górnej Odry, co by to było?
Nie ukrywam, że jest to dla mnie bardzo trudne pytanie, bo takich atrakcji jest co najmniej 3 razy więcej, ale spróbujmy skupić się na piętnastu:
1. Pocysterski Zespół Klasztorno-Pałacowy w Rudach
2. Rezerwat Przyrody Łężczok
3. Graniczne Meandry Odry
4. Zabytkowa Kopalnia Ignacy w Rybniku
5. Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach
6. Zamek Piastowski w Raciborzu i Browar Zamkowy Racibórz
7. Ruiny Pałacu w Tworkowie
8. Żorska Starówka
9. Park Zdrojowy w Jastrzębiu-Zdroju
10. Pałac Dietrichsteinów w Wodzisławiu Śląskim
11. Rzeka Ruda
12. Ruiny Pałacu w Sławikowie
13. Pojezierze Palowickie
14. Zalew Rybnicki
15. Pętla Rowerowa „Lasy Rudzkie”.
Juz do lazni te miliony przychodza.
W ogole turysci w Jastrzebiu sie o siebie potykaja.
Najlepsze sa jastrzebskie ruiny i dziko zalesione centrum.
Ponoc w przyszlym biurze obslugi ruchu turystycznego, bedzie mozna dostac ksero wizualizacji centrum.
Anulka Hetman pan nie "wymienić" Szlaku Rowerowego i szlapnyty ?
Co jest nie tak z naszym miastem i jego kilku kilometrowym odcinkiem?