Home office – jak ułatwić sobie pracę z domu? Poznaj odpowiedź!
Ostatnie lata odcisnęły swoje piętno na dotychczasowym stylu pracy. W celu szybkiego przystosowania się do sytuacji, wielu z nas spakowało swój sprzęt i z biura przeniosło się do własnego domu, czyniąc z jednego z pokojów własną stację do pracy. Trudne czasy dokonały podziału pomiędzy zwolennikami pracy zdalnej, a jej zadeklarowanymi przeciwnikami. W istocie głównym problemem z home office jest fakt, że zmiana trybu nie jest dla wszystkich. Często pracę w domu uznaje się potocznie za zwykłą prowizorkę – trudno o skupienie, gdy stół w kuchni służy za biurko, a praca z salonu okazuje się za bardzo rozpraszająca. Na szczęście powstały już rozwiązania, dzięki którym możemy sprawić, że będzie pracowało nam się lepiej.
Trzy wskazówki ku efektywnej pracy zdalnej
Jeżeli pracujemy większość czasu w domu, zaś w biurze bywamy rzadko lub wcale, powinniśmy przede wszystkim zmienić swoje nawyki. Home office jest w stanie przynieść porównywalne a nawet lepsze efekty od pracy w biurze tylko, jeżeli podejdziemy do tematu profesjonalnie i z motywacją. Od czego zacząć?
Zadbaj o swoje miejsce pracy. Niestety, stacja bazowa w kuchni nie sprawdzi się u wszystkich; zwłaszcza, jeżeli na co dzień wykonujesz zadania wymagające skupienia i spokoju. Posiadasz osobne pomieszczenie? Jesteś na dobrej drodze do zorganizowania sobie przyjaznego domowego biura. Kiedy jednak nie masz takich możliwości, spróbuj znaleźć swój własny kąt w miejscu, które uwolni cię od licznych rozpraszaczy w postaci stale otwieranych drzwi lodówki, najbliższych kręcących się po salonie czy dźwięku radia płynącego z kuchni.
Dostosuj meble do stricte biurowych wymagań. Gdy już znajdziesz swój własny kąt (czy cztery ściany wolnego pomieszczenia), zadbaj o jego profesjonalne wyposażenie. Zrób listę rzeczy, których potrzebujesz, oraz wymierz dokładnie ilość dostępnego miejsca – w ten sposób zyskasz jasny obraz tego, co i gdzie możesz zastosować. Podczas wyboru mebli należy postawić przede wszystkim na ich funkcjonalność. Podstawą każdego stanowiska jest biurko – obecnie ogromną popularnością cieszą się modele na metalowych nogach, które można konfigurować wedle własnych preferencji. Oferuje je między innymi polski sprzedawca Cezas Glob, współpracujący z topowymi przedstawicielami produktów i gadżetów związanych z branżą mebli biurowych. Oferta biurek na metalowych nogach znajduje się w zakładce cezasglob.pl/biurka-na-nogach-metalowych/. Oprócz wspomnianego przez nas mebla, konieczne będzie zaopatrzenie się w ergonomiczne krzesło, regały czy szafki na dokumenty. Ich ilość i wielkość zależy od możliwości, jakimi dysponujemy.
Zadbaj o widok za swoimi plecami. Choć rada ta może wydawać się dziwna, początki pracy zdalnej zasiliły Internet w nagrania czy zdjęcia profesorów, pracowników bądź szefów udzielających wywiadów, gdy za ich plecami rozgrywały się batalie pomiędzy dziećmi, w telewizorze leciał ulubiony serial, a ukochany pies postanowił uciąć sobie drzemkę na kanapie, wystawiając przy tym język. Jeżeli należysz do grona osób, które biorą udział w spotkaniach online, koniecznie zadbaj o to, by przestrzeń za twoimi plecami nie była dla nas lub innych powodem do skrępowania.
Jak nie oszaleć w trybie home office?
Praca z domu w pewnym momencie może zacząć zacierać granicę między życiem prywatnym a zawodowym. Aby tego uniknąć, naucz się konstruować plany dnia. Lista zakupów i rzeczy do zrobienia w pracy nie może być wspólna – zakup osobny kalendarz, który będziesz stosować tylko i wyłącznie w celach zawodowych, zapisując na jego kartkach najważniejsze zadania. Poproś domowników, by w miarę możliwości nie przerywali ci w pracy, a także na jej czas wyłącz powiadomienia z mediów społecznościowych. Z wszystkich tych rad, musisz pamiętać także o jednej ważnej zasadzie, jaką powinni stosować wszyscy pracownicy, niezależnie od tego, gdzie i jak pracują: rób sobie przerwy. Krótki odpoczynek ma korzystny wpływ na zdrowie i skupienie, dzięki czemu będziesz w stanie wykonywać swoje obowiązki w efektywny sposób.
Materiał zewnętrzny