To będzie zupełnie nowa droga. Przebudowa DW 925 Rybnik-Ruda Śląska pochłonie ponad 300 mln zł
Szacowana wartość robót budowlanych remontu DW 925 wyniesie 321,2 mln zł i będzie w całości pokryta z budżetu województwa śląskiego.
Droga wojewódzka nr 925 jest jedną z najważniejszych dróg dla mieszkańców Rybnika, Czerwionki-Leszczyn i Orzesza. Trasa, która jest w kiepskim stanie technicznym, doczeka się w końcu remontu. Dziś (17.07) Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach miało miejsce podpisanie umowy na przebudowę od granicy Rudy Śląskiej - A1 - do granicy Rybnika.
- W tej kadencji samorządu regionalnego zdecydowanie inwestycje drogowe są historyczne. Podejmujemy się przebudowy kluczowych dróg, a skalę najlepiej obrazuje wysokość nakładów. 2,5 mld zł to łączna kwota, której w przeszłości nikt na drogi nie przekazywał. Dzisiaj została podpisana umowa na przebudowę drogi wojewódzkiej 925 z Rudy Śląskiej do Rybnika. To ważny, 24 km odcinek, który przebiega przez kilka gmin. Przekazujemy na tę inwestycję 321 mln zł w całości z budżetu województwa. Stawiamy na nowoczesne technologie, trwałość, a przede wszystkim bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników dróg – mówił marszałek Jakub Chełstowski.
W artykule pn. Przebudowa drogi Rybnik - Ruda Śląska będzie kosztować kilkaset milionów złotych pisaliśmy, że Zarząd Dróg Wojewódzkich wkrótce rozstrzygnie przetarg na "Przebudowę drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawa powiatu Ruda Śląska - A1 - do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik". Przypomnijmy, że w postępowaniu przetargowym wpłynęło pięć oferta. Najtańsza na kwotę 298,1 mln zł została złożona przez Mosty Łódź - Drogomex z Pruszkowa, a najdroższą złożył warszawski Budimex na kwotę 417,5 mln zł.
Jak czytamy we wpisie opublikowanym dziś (17.07) przez katowicki urząd w mediach społecznościowych, szacowana wartość robót budowlanych wyniesie 321,2 mln zł i będzie w całości pokryta z budżetu województwa śląskiego. Która więc firma wykona zadanie i dlaczego wartość zadania jest inna od oferty złożonej w przetargu? Oczekujemy na informacje w tej sprawie od urzędu marszałkowskiego.
Zgodnie z przekazami katowickiego oddziału ZDW, cała DW 925 od granicy Rudy Śląskiej do granicy Rybnika będzie rozebrana i wybudowana od nowa. Dotyczy to także infrastruktury technicznej: odwodnienia, instalacji teletechnicznych, instalacji doprowadzenia gazu, wody itp. Zakres robót obejmuje również kompleksową przebudowę systemu odwodnienia, który z uwagi na budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych ulegnie modyfikacji. Konstrukcja jezdni zostanie dostosowana do wymagań nośności 115 kN/oś.
Jak podkreśla Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, droga 925 posiada zdegradowaną nawierzchnię, niesprawny system odwodnienia, a ruch pieszych, rowerów i pojazdów mechanicznych nie jest właściwie odseparowany. - Wielkie inwestycje wymagają czasu, te terminy mogą wydawać się długie, ale to skomplikowany proces. W tej kadencji samorządu realizujemy wszystkie projekty, ten układ komunikacyjny się zmienia i dokonaliśmy wielkiego skoku w kwestii jakości dróg. To będzie trudna operacja na żywym organizmie, ale wierzę, że uda nam się te utrudnienia zminimalizować – przekonywał Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach.
Zgodnie z warunkami przetargu wykonawca będzie miał na wykonanie wszystkich robót 33 miesiące od podpisania umowy. Oznacza to, że przewidywany termin zakończenia robót budowlanych to wiosna 2026 r. W czasie przebudowy cały ponad 24-kilometrowy odcinek ma zostać podzielony na kilka fragmentów.
W wydarzeniu uczestniczyli m.in.: wicemarszałek Anna Jedynak, wicemarszałek Łukasz Czopik, poseł Wojciech Saługa, burmistrz Orzesza Mirosław Blaski oraz starosta rybnicki Damian Mrowiec.
Ludzie
Były marszałek Województwa Śląskiego