Tokai COBEX z tytułem „Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR” oraz „Friendly Workplace”
Rozwój i dobrostan pracowników, ale również działanie z poszanowaniem środowiska naturalnego i społeczności lokalnych – to priorytety, które stawia sobie i realizuje firma Tokai COBEX Polska. O kolejnych wyróżnieniach, działaniach realizujących strategię ESG i o ludziach, których organizacja stawia na pierwszym miejscu rozmawiamy z Dyrektorem Personalnym, Beatą Rembierz.
Firma Tokai COBEX została w tym roku wyróżniona tytułem „Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR” oraz „Friendly Workplace”. Gratulujemy! Czego dotyczą te nagrody i co one dla Państwa oznaczają?
Oba wspomniane konkursy mają na celu wyróżnić firmy, które charakteryzują się wysokim standardem etyki oraz propagują dobre praktyki wśród pracodawców w kontekście strategii firmy wobec pracowników. Cieszymy się, że nasze działania postrzegane są jako wartościowe również przez zewnętrzne organizacje, które mając dużą skale porównawczą mogą odnieść je do najnowszych trendów oraz standardów dla pakietów pracowniczych u innych pracodawców.
Jakie obszary działania zostały szczególnie docenione?
To, co spotkało się z największym uznaniem to min. rozbudowany system motywacyjny dla pracowników, programy rozwojowe oraz strategia ESG, która nadaje kierunek dla rozwoju biznesu. Zostaliśmy też docenieni za duże zaangażowanie w życie lokalnej społeczności oraz wsparcie dla lokalnych inicjatyw.
Proszę opowiedzieć cos więcej o strategii ESG, jakie są jej kluczowe założenia?
Strategia ESG to koncepcja długookresowych działań, które mają wpływ na wartość naszej firmy. Wywodzi się z naszych wartości (uczciwość, orientacja na przyszłość, zobowiązanie, kreatywność, excellence) i obejmuje cele i zobowiązania z zakresu wszystkich aspektów działań związanych ze środowiskiem, społeczną odpowiedzialnością oraz ładem korporacyjnym. Główne filary naszej strategii opierają się na założeniu, że ludzie są u nas na pierwszym miejscu, na wprowadzaniu proekologicznych zmian, postępowaniu zgodnym z naszymi wartościami oraz zrównoważonym rozwoju. Wszystko to opiera się na stałym dialogu z naszymi interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Mimo, iż w ramach każdego filaru postawiliśmy sobie jasne cele, wszystkie podejmowane w naszej organizacji działania każdorazowo uwzględniają założenia strategii ESG i klarownie się w nią wpisują.
Czy może Pani opisać w jakie działania z obszaru ESG są Państwo obecnie zaangażowani?
Obecnie toczy się w naszej organizacji wiele działań związanych m.in. z redukcją negatywnych wpływów na środowisko, społeczną odpowiedzialnością biznesu, obszarem Compliance czy Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. W dziale HR skupiamy się przede wszystkim na tym co kryje się pod literą „S”, czyli „Social” – na współpracy z lokalną społecznością, w co angażujemy również naszych pracowników czy działaniach na rzecz wspierania i promowania różnorodności. W tym roku intensywnie współdziałamy z lokalnymi hospicjami, na rzecz których przekazaliśmy łączną kwotę 50 000,00zł, a nasi pracownicy, w ramach godzin wolontariatu, które oferujemy mają możliwości zaangażowania się w wybrane przez siebie akcje charytatywne. Od wielu lat sponsorujemy lokalne organizacje oraz wydarzenia kulturalne czy sportowe. Dodatkowo, opublikowaliśmy tzw. Kartę Różnorodności, Równości, Inkluzywności i Przynależności (DEI&B) Tokai COBEX, a naszym hasłem przewodnim jest „We are one for EVERYONE” (Razem tworzymy JEDNOŚĆ). Publikując tę kartę chcemy podkreślić jeszcze bardziej to, co od lat u nas funkcjonuje – szanujemy różnorodność naszych pracowników, każdy może być u nas sobą, a żadne przejawy dyskryminacji nie są tolerowane. Wierzymy w efekt synergii, nasi pracownicy przez swoją różnorodność, różne perspektywy, poglądy i punkty widzenia tworzą niepowtarzalną jakość. Stworzenie karty jest też podstawą dla kolejnych inicjatyw związanych z obszarem DEI&B. Żeby zaznaczyć jak ważny jest dla nas ten obszar we wszystkich lokalizacjach (Polska, Francja, Niemcy) zostaliśmy Sygnatariuszami Europejskiej Karty Różnorodności.
Czy oprócz wolontariatu w godzinach pracy, pracownicy mają możliwość przyłączenia się do ekologicznych działań?
Tak, od lipca tego roku uruchomiliśmy program „Zielona droga do pracy”, którego celem jest zmotywowanie pracowników do zmiany nawyków i przejścia na bardziej ekologiczną formę dojazdów do pracy. W ramach programu zwracamy pracownikom wydatki poniesione na komunikację publiczną oraz nagradzamy każdy ekologicznie przebyty kilometr w drodze do i z pracy wypłaconą symboliczną złotówką. Po tygodniu odkąd uruchomiliśmy program dołączyło do niego 12% pracowników, a wielu podzieliło się bardzo pozytywnymi opiniami o programie. Obecnie pracujemy nad rozszerzeniem go dla pracowników, którzy wspólnie dojeżdżają do pracy jednym samochodem. Nasi pracownicy lubią sport, dlatego też jesteśmy wieloletnim sponsorem inicjatywy RowerON, a w tym roku po raz trzeci dołączyliśmy do ogólnopolskiego biegu Poland Business Run. Z naszej organizacji pobiegnie w tym charytatywnym biegu aż 80 osób, i co nas cieszy najbardziej, udało się nam zaangażować w niego również naszych kolegów z Francji i Niemiec.
Wspomniała Pani wcześniej o programach rozwojowych dla pracowników. W jaki sposób podchodzicie do tego tematu i jakie kompetencje są dla Was kluczowe?
Kompetencje, na których rozwój stawiamy u naszych pracowników w dużej mierze zależą od stanowisk, które pełnią. Inne potrzebne są pracownikom, którzy wykonują pracę bezpośrednio przy procesie produkcyjnym, inne pracownikom biurowym czy kierownikom średniego i wyższego szczebla. Wierzymy jednak, że każdy kto chce się rozwijać ma u nas ku temu możliwości - finansujemy i dofinansowujemy specjalistyczne kursy i szkolenia, ale także edukację na poziomie inżynierskim, magisterskim, studiach podyplomowych czy MBA. Nasi pracownicy co roku planują wraz ze swoim przełożonym ścieżkę rozwoju na kolejny rok a w ramach tej aktywności ustalają obszary, nad którymi chcą pracować. Dajemy im duże poczucie sprawczości i możliwości decydowania o swoim rozwoju. W 2021 roku uruchomiliśmy program dla naszych Talentów – „Leaders of the Future” (Liderzy Przyszłości), w ramach którego badamy, a następnie doskonalimy ich kompetencje. W ramach programu mają oni również możliwość uczestniczenia w sesjach mentoringowych z najwyższą kadrą kierowniczą. Co ciekawe, na spotkaniu podsumowującym ostatni projekt mentorzy przyznali, że również dla nich takie sesje są ciekawym i motywującym wyzwaniem. Działa u nas również program Leadership@TokaiCOBEX oraz Leadership@Refresher, w ramach którego pracownicy i managerowie doskonalą umiejętności związane z zarządzania zespołem. W wyniku ostatniej ankiety zaangażowania okazało się, że dla naszych pracowników bardzo ważny jest konstruktywny feedback uzyskiwany regularnie od przełożonego, dlatego też zorganizowaliśmy takie szkolenie dla managerów całej grupy.
Czy widzi Pani jeszcze jakieś obszary do działań w zakresie HR?
Oczywiście, widzimy potrzeby wprowadzenia wielu nowych rozwiązań, ale też ulepszenia niektórych z obecnie działających procesów. To, co dla nas bardzo ważne, to głos pracowników – bezcenne są dla nas informacje zwrotne uzyskiwane nt. naszych działań. Obserwujemy trendy na rynku HR, ale to pracownicy finalnie weryfikują, które działania w naszej organizacji najlepiej się sprawdzą.
Materiał zewnętrzny