Trwają wyburzenia pod drogę Racibórz - Pszczyna
Do końca sierpnia trwać będą wyburzenia budynków pod rozpoczętą budowę odcinka Drogi Regionalnej Racibórz - Pszczyna pomiędzy ulicą Wodzisławską a ulicą Sportową w Rybniku.
23 obiekty do wyburzenia
Wyburzeniu w Rybniku podlega 9 budynków mieszkalnych oraz 14 obiektów towarzyszących - garaży, budynków gospodarczych czy też wiat.
- Materiał z wyburzeń w postaci złomu stalowego czy też gruzu betonowego i ceglanego jest na bieżąco utylizowany lub też składowany w obrębie placu budowy (w zależności o jego jakości), by wykorzystać go jako tymczasowe wzmocnienie np. dróg technologicznych - mówi Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji UM. - Wykonawca zakończył też rozpoznanie saperskie, które potwierdziło brak niewybuchów w obszarze placu budowy - dodaje.
Prace archeologiczne równolegle do prac ziemnych i karczowania lasu
Aktualnie na etapie procedowania pozwolenia wydawanego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków jest też kwestia prac archeologicznych. Po jego otrzymaniu wykonawca przystąpi do prac archeologicznych, które będą prowadzone równolegle z pracami ziemnymi i karczowaniem terenów leśnych. Ten moment będzie traktowany jako "wbicie pierwszej łopaty" na budowie.
4 kilometry za 268 milionów złotych
Inwestycję realizuje wybrana w przetargu firma Budimex S.A. z Warszawy za kwotę nieco ponad 268 mln zł. Budowa brakujących 4 km Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na terenie miasta Rybnika od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej uzyskała dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł.
Budowa obejmuje:
- bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego
- skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową
- 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła,
- 5 przepustów dla zwierząt.
Koszt dokończenia budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni.
10 kilometrów wybudowano już wcześniej
Przypomnijmy, że większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnym i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała przeszło 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE).
Droga Regionalna Racibórz - Pszczyna. Co jeszcze jest do zrobienia?
W marcu 2022 r. oddano fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. 7-kilometrowy odcinek trasy kosztował niespełna 300 mln zł. O otwarciu drogi pisaliśmy tutaj: Droga Racibórz - Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu.
Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostaną kluczowe fragmenty łączący Racibórz z Rybnikiem. W Raciborzu inwestycja napotyka jednak na problem nieczynnej linii kolejowej. PKP PLK nie zgadzają się na jej likwidację. Tymczasem wymogi projektowe dla drogi tej klasy przechodzącej nad linią kolejową znacząco zwiększają koszt realizacji inwestycji. Zobacz również: Kilkuletnie opóźnienie w budowie drogi Racibórz - Pszczyna, bo PKP chce wyższego wiaduktu nad trasą. Ruch należy do prezydenta Raciborza.
Brawo. Tu budują.