Pora na podsumowanie projektu „Konwersja cyfrowa domów kultury”
Wodzisławskie Centrum Kultury od października 2022 roku realizuje założenia projektu „Do zobaczenia w sieci”, który miał na celu przede wszystkim podniesienie atrakcyjności oferty placówki dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Wyposażenie placówki w wysokiej jakości sprzęt i oprogramowanie pozwoli na poszerzenie dotychczasowych działań edukacyjnych i animacyjnych o nowe formy aktywności realizowanej w przestrzeni internetowej.
Nowoczesny sprzęt wykorzystany zostanie m.in. do utworzenia cyfrowego archiwum społeczności lokalnej, tworzenia podcastów, mobilnych gier terenowych, streamowania wydarzeń na żywo czy realizacji filmów promocyjnych, co przełoży się na wzrost dostępności oferty WCK z uwzględnieniem osób o szczególnych potrzebach.
Na potrzeby rejestracji filmów promujących ofertę WCK, materiałów instruktażowych, a także prowadzenia wydarzeń na żywo, zakupione zostały kamery wideo z akcesoriami i oprogramowaniem do montażu materiału wideo. Placówka doposażyła się także w sprzęt do rejestracji dźwięku. Zakupiono komputery przenośne, dyski zewnętrzne, akcesoria instalacyjne, słuchawki studyjne, mikrofony, rzutnik i ekran. Warto wspomnieć o programach do edycji zdjęć, rejestracji i postprodukcji audio, a także o licencji pozwalającej na tworzenie gier mobilnych.
Oprócz zakupu elementów nowoczesnego wyposażenia projekt zakładał szereg działań szkoleniowych, zarówno stacjonarnych, jak i tych online, przekładających się na podniesienie kompetencji cyfrowych osób, które na co dzień opracowują i realizują działania kulturalne na rzecz wodzisławskiej społeczności. Pracownicy WCK wzięli udział w szkoleniu z tworzenia gier w aplikacji mobilnej, tworzenia podcastów oraz obsługi i montażu programu do edycji wideo. Uczyli się także projektowania oferty kulturowej w sieci. Szkolenia online poświęcone były m.in. takim tematom jak: wirtualne narzędzia w edukacji kulturalnej, projektowanie działań międzypokoleniowych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, czy budowanie świadomej marki instytucji kultury i promocja instytucji. Placówki biorące udział w projekcie miały także do dyspozycji określoną ilość godzin na szkolenia i konsultacje z tutorem cyfrowym, z którym WCK poruszało istotne kwestie dotyczące prawa autorskiego czy zarządzania czasem. Ciekawym doświadczeniem okazała się również wizyta studyjna w Nadbałtyckim Centrum Kultury poświęcona zagadnieniu digitalizacji i dziedzictwa kulturowego.
- Dzięki projektowi nie tylko doposażyliśmy się w wysokiej jakości sprzęt, ale także podnieśliśmy kompetencje w zakresie projektowania oferty i obsługi różnych programów. To był niezwykle intensywny i ważny dla rozwoju placówki czas - mówi Katarzyna Rokowska-Szyroki, dyrektor WCK.
Przypominamy, że na realizację projektu „Do zobaczenia w sieci” WCK pozyskało ponad 160 tys. zł.
Projekt Konwersja Cyfrowa Domów Kultury finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 3.2. „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej” III Osi Priorytetowej „Cyfrowe kompetencje społeczeństwa” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.