Kto odpowiada za przydzielanie gwiazdek hotelowych w Polsce?
Historia gwiazdki jako oznaczenia jakości ma swoje początki nie w branży hotelarskiej, a...produkcji brandy. Współcześnie jednak oznaczenie kojarzone jest typowo z hotelami, nawet mimo faktu, że nie wszystkie kraje stosują ten system wartościowania obiektów – idealny przykład stanowi Grecja, w której zamiast gwiazdek hotele odznaczane są literami (L, A, B, C). Również w Szwecji czy Norwegii dla oznaczenia standardu danych hoteli w ogóle nie stosuje się gwiazdek. W Polsce taki pięciogwiazdkowy system kategoryzacji za pomocą gwiazdek wprowadziła Ustawa o Usługach Turystycznych z 1997 roku, która doczekała się nowelizacji we wrześniu 2010 r. Wymagania dotyczące poszczególnych gwiazdek można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 2011 roku. Na podstawie przepisów zawartych w Ustawie możemy wywnioskować, że gwiazdki przydziela Marszałek Województwa przy pomocy specjalnej komisji, w skład której wchodzą: specjaliści z branży hotelarskiej, przedstawiciele Sanepidu i straży pożarnej, a także nadzór budowlany. Komisja zwraca uwagę zarówno na rzeczy takie jak wystrój pokoi czy dodatkowe usługi, a także sam wygląd obiektu hotelowego z zewnątrz.
Wysoki standard i szeroka oferta usług – jak prezentują się hotele czterogwiazdkowe?
Hotele czterogwiazdkowe stanowią obiekty o bardzo wysokim standardzie i znacznie szerszej ofercie usług. W każdym kraju obowiązują różne standardy, dlatego też nie należy porównywać czterogwiazdkowych hoteli w Polsce z obiektami o tej samej ocenie, jakie znajdują się poza granicami naszego kraju. Branża hotelarska wciąż wprowadza kolejne unowocześnienia, dzięki czemu goście mogą cieszyć się wysokim standardem polskich hoteli ocenionych na cztery gwiazdki. Pokój w tego rodzaju hotelach musi posiadać podstawowe wyposażenie, a także prywatną łazienkę wyposażoną w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową. Minimalna powierzchnia pokoi w czterogwiazdkowych obiektach wynosi kolejno 12m2 (pokój jednoosobowy), 16m2 (pokój dwuosobowy), 25m2 (apartament z salonem). Oprócz tego, we wszystkich pokojach i w części ogólnodostępnej musi działać klimatyzacja, natomiast w całym obiekcie przez całą dobę powinna być dostępna zarówno ciepła, jak i zimna woda. Budynek hotelu musi być oświetlony z zewnątrz oraz posiadać wyodrębnione wejście dla gości, nad którym powinna być zamontowana specjalna osłona przed deszczem – takie detale mają na celu zapewnić przyjezdnym komfort już od pierwszej styczności z obiektem. Ważne, by w czterogwiazdkowym hotelu znajdowała się również restauracja. Świetny przykład takiego obiektu stanowi Hotel Crocus, dysponujący własną gastronomią, w której góralska tradycja łączy się wraz z kuchnią fusion.
Hotel hotelowi nierówny, czyli o dodatkowych usługach w obiektach
Warto mieć świadomość tego, że nie każdy obiekt oferujący wynajem pokoi gościnnych może nazywać się hotelem. Pierwszym warunkiem, który musi być spełniony przez obiekt to minimalna liczba pokoi, których musi być co najmniej dziesięć. Kolejnym warunkiem jest spełnienie określonych standardów obsługi i wyposażenia, o których wspominaliśmy na samym początku. Wbrew pozorom, na popularność obiektu wpływa również jego lokalizacja – obecnie najbardziej doceniane są obiekty usytuowane przy lesie, zwłaszcza przez gości z miasta. Dodatkowe usługi hotelowe obejmują również bezpłatne połączenie WiFi dla wszystkich gości, darmowy parking na terenie ośrodka, a także SPA. Przed zarezerwowaniem terminu w danym obiekcie, warto dokładnie sprawdzić ofertę hotelu i zestawić ją ze swoimi własnymi oczekiwaniami. Dzięki temu z pewnością wybór będzie o wiele bardziej udany.
Materiał zewnętrzny