Bezpłatna pomoc prawna i obywatelska - na czym polega i komu przysługuje?
Trudne sytuacje życiowe i problemy prawne mogą spotkać każdego. Nie wszystkich jednak stać na skorzystanie z płatnej porady prawnej. Dlatego warto wiedzieć, gdzie uzyskać pomoc w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i mediacji.
Powiat Wodzisławski prowadzi punkty bezpłatnych porad prawnych i obywatelskich. Porady obywatelskie polegają na pomocy w rozwiązaniu problemów nie tylko typowo prawnych, ale również dotyczących życia codziennego, na przykład pomocy dla osób zadłużonych, posiadających kłopoty mieszkaniowe, będących w trudnej sytuacji życiowej. W punktach porad prawnych i obywatelskich udzielana jest również nieodpłatna mediacja, czyli pozasądowa, dobrowolna, poufna i polubowna metoda rozwiązywania sporu.
Kto może skorzystać z nieodpłatnej pomocy i gdzie udać się po poradę?
Z bezpłatnych porad prawnych i obywatelskich może skorzystać każdy, kto oświadczy, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej porady, w tym osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku. Wzór takiego oświadczenia wydaje prawnik lub doradca obywatelski podczas wizyty. Poradę można uzyskać stacjonarnie w punktach czynnych codziennie od poniedziałku do piątku.
Punkty bezpłatnych porad prawnych znajdują się w:
- Wodzisławiu Śląskim (Zespół Poradni Specjalistycznych, ul. 26 Marca 164, II piętro, pokój 225),
- Rydułtowach (Rydułtowskie Centrum Kultury, ul. Strzelców Bytomskich 9a),
- Pszowie (Urząd Miasta Pszów, ul. Pszowska 534).
Punkty nieodpłatnych porad obywatelskich zlokalizowane są w:
- Wodzisławiu Śląskim („Oaza Aktywności” przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, ul. Wałowa 30),
- Radlinie (Centrum Usług Społecznych, ul. Korfantego 87),
- Gorzycach (Gminne Centrum Kultury, ul. Mikołaja Kopernika 8).
Jak umówić się na wizytę?
Co ważne, na wizyty do prawników oraz doradców obywatelskich trzeba się umówić:
- telefonicznie pod numerem telefonu 32 412 09 51 w godzinach obsługi klientów Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim (od poniedziałku do środy: 8:00 -15:00, czwartek: 8:00 - 17:00, piątek: 8:00 - 13:00),
- e-mailem: pomocprawna@powiatwodzislawski.pl ,
- poprzez stronę internetową zapisy-np.ms.gov.pl.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana pomoc prawna, poza punktem lub za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. Wówczas należy złożyć do Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim (przed umówieniem wizyty) wniosek uzasadniający konieczność udzielenia porady na odległość wraz z oświadczeniem o braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Jednostki nieodpłatnego poradnictwa
W przypadku stwierdzenia, że problem nie może być rozwiązany w całości lub w części w punkcie porad, stosowną pomoc można uzyskać również w specjalistycznych jednostkach nieodpłatnego poradnictwa, wskazanych na liście zamieszczonej poniżej. Instytucje te obejmują w szczególności: poradnictwo rodzinne, psychologiczne, pedagogiczne, pomoc społeczną, rozwiązywanie problemów alkoholowych i innych uzależnień, przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, a także porady z zakresu praw konsumentów, praw dziecka, praw pacjenta, ubezpieczeń społecznych i innych.
Szczegółowe informacje, w tym harmonogram działania punktów oraz wzory dokumentów do pobrania, można znaleźć na stronie Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim: PRZEJDŹ NA STRONĘ NIEODPŁATNYCH PORAD PRAWNYCH I OBYWATELSKICH
Poniżej można zapoznać się ze zbiorczą listą jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dzięki której osoby poszukujące wsparcia z różnego zakresu mogą odnaleźć właściwą instytucję.
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa (OTWÓRZ W NOWYM OKNIE)
Tekst sponsorowany