Zygmunt Solorz i Piotr Kuczera otworzyli w Rybniku stację wodorową, Krzysztof Ibisz zatankował toyotę [ZDJĘCIA]
Stacja do tankowania wodoru działa przy ul. Budowlanych 6 w Rybniku. Otwarto ją 30 października 2023 r. Inwestycję zrealizowała spółka PAK-PCE Stacje H2 na terenie dzierżawionym od miasta, nieopodal dworca autobusowego.
Prezydent Rybnika, jeden z najbogatszych Polaków i... "Oda do młodości"
W otwarciu stacji wzięli udział m.in.:
- Piotr Kuczera - Prezydent Miasta Rybnika
- Zygmunt Solorz - Przewodniczący Rad Nadzorczych Grupy Polsat Plus i ZE PAK
- Łukasz Kosobucki - Prezes Zarządu Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o.
- Maciej Stec - Wiceprezes Zarządu Grupy Polsat Plus
- Maciej Koński - Członek Zarządu PGE PAK Energia Jądrowa
- Ewelina Włoch - Naczelnik Wydziału Cyfryzacji i Nowych Technologii Urzędu Miasta Rybnika
- Tak tworzy się historia. To historyczny dzień dla Rybnika, dla Górnego Śląska, dla całej Polski - powiedział wiceminister klimatu Ireneusz Zyska podczas otwarcia stacji tankowania wodoru w Rybniku. Wiceminister podkreślił, że pierwsza stacja tankowania wodoru została otwarta niedawno w Warszawie, natomiast stacja w Rybniku jest drugą w kraju.
Prezydent Piotr Kuczera powiedział o "wizjonerskiej" rozmowie, którą dwa lata temu przeprowadził z Zygmuntem Solorzem. Jeden z najbogatszych Polaków spytał Piotra Kuczerę, co może być podstawą rozwoju Rybnika po węglu.
- Weszliśmy w tematy wodorowe. Wydawało się to wręcz nierealne, ale wiedziałem, że trzeba odważnych decyzji. Pan Zygmunt Solorz jest dla mnie dzisiaj ojcem transformacji naszego regionu. Myślę, że te inwestycje będą zmieniały nasz kraj, będą zmieniały Polskę, a dzisiaj wiem, że na pewno zmieniają oblicze Rybnika - powiedział Piotr Kuczera.
Prezydent Rybnika dodał, że do niedawna o Rybniku mówiło się w kontekście smogu, jednak w ostatnich latach doszło do "potężnej zmiany" na plus w tym zakresie, do czego przyczynili się również mieszkańcy. Piotr Kuczera podczas krótkiego przemówienia nawiązał jeszcze do hasła przemiany Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy.
Następnie orkiestra KWK Jankowice zagrała "Odę do młodości". Symbolicznego otwarcia stacji i przecięcia wstęgi dokonali wiceprezes Grupy Polsat Maciej Stec, Zygmunt Solorz oraz prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
W wydarzeniu wzięli udział również m.in.: senator-elekt Piotr Masłowski, poseł Marek Krząkała, przewodniczący rady miasta Wojciech Kiljańczyk, radni Tadeusz Białous, Marek Florczyk, Radosław Knesz.
Dlaczego Rybnik?
Wybór Rybnika jako miejsca powstania stacji tankowania wodoru nie jest przypadkowy, bowiem właśnie w tym mieście jeżdżą już pierwsze autobusy na wodór. Ogółem spółka PAK-PCE Autobus Wodorowy dostarczy dla Komunikacji Miejskiej Rybnik 20 takich autobusów. Wartość zamówienia to 66,150 mln zł, przy czym Miasto Rybnik pozyskało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotację na zakup autobusów w wysokości 45,5 mln zł.
Wodór na stacji w Rybniku ma być tzw. zielonym wodorem, pochodzącym ze źródeł odnawialnych.
Firmy PAK-PCE Autobus Wodorowy Sp. z o.o. oraz PAK-PCE Staje H2 Sp. z o.o. są związane kapitałowo z Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin oraz Grupą Polsat Plus, których głównym akcjonariuszem jest Zygmunt Solorz.
W tym miejscu dodajmy, że Rybnik chce pogłębiać współpracę z ZE PAK S.A. Samorząd liczy, że koncern energetyczny Zygmunta Solorza stanie się partnerem Centrum Zielonej Energii Subregionu Zachodniego Sp. z o.o. i wybuduje w mieście instalację do termicznego przetwarzania odpadów. Taka instalacja z jednej strony pozwoliłaby na rozwiązanie problemu zagospodarowania odpadów, a z drugiej strony pozwoliłaby na produkcję wodoru na miejscu.
Czy zaangażowany w budowę elektrowni jądrowej ZE PAK S.A. nie zapomni o Rybniku? - Nie damy zapomnieć o sobie - zapewnia prezydent Piotr Kuczera.
- Wiemy o tym, że ta stacja to jest tak naprawdę kolejny krok, żeby w naszym mieście ten wodór był również produkowany. Mam nadzieję, że ta stacja to jest pierwszy krok do tego, by Rybnik, który był uważany za stolicę smogu, stał się miastem postrzeganym jako innowator oraz pionier ekologicznych, zielonych technologii - mówi radny Radosław Knesz.
Radny Knesz zwraca również uwagę, że tabor Komunikacji Miejskiej Rybnik Sp. z o.o. jest zdywersyfikowany - oprócz samochodów zasialnych wodorem, są również elektryki, autobusy na CNG oraz diesle. - Taki stan rzeczy jest najbezpieczniejszy jeżeli chodzi o kryzysy gospodarcze czy też militarne - dodaje Radosław Knesz.
Wnioskują o dofinansowanie zakupu kolejnych autobusów wodorowych
Warto dodać, że jeszcze w kwietniu Miasto Rybnik złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych. Wniosek do NFOŚiGW obejmuje dofinansowanie wynoszące 100% kosztów kwalifikowanych, tj. 48 mln zł, co oznacza, że w przypadku uzyskania dofinansowania Miasto pozyska autobusy, za które zapłaci jedynie podatek VAT (który zostanie potem odzyskany).
Złożony wniosek obejmuje zakup 14 autobusów - 11 autobusów 12-metrowych oraz 3 autobusów 18-metrowych. Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 roku i początek 2025 roku.
Po ile jest wodór?
30 października na stacji w Rybniku kilogram wodoru kosztował 69 zł. Ile można przejechać na 1 kg wodoru? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo zależy od modelu samochodu. Zasilana wodorem toyota mirai ma zużywać 0,84 kg wodoru na 100 km. Przy cenie 69 zł za 1 kg wodoru oznacza to niespełna 58 zł/100 km. Przy aktualnych cenach beznyny (6,30 zł za 1 litr PB 95) odpowiadałoby 9,2 l/100 km.
Największą wadą samochodów wodorowych jest ich wysoka cena. Przywołana w przykładzie toyota mirai kosztuje około 330 tys. zł. Zaletą w porównaniu z "tradycyjnymi" elektrykami jest brak dużej baterii (wodorowce mają baterię, jednak jest ono wielokrotnie mniejsza), co nie powoduje tak dużych problemów z ich utylizacją.
Zatankowanie samochodu osobowego zajmuje około 5 minut, natomiast zatankowanie autobusu około 15 minut.
Ludzie
Poseł na Sejm RP, polityk Platformy Obywatelskiej.
Prezydent Rybnika
Senator
Radny Miasta Rybnika.
Radny z Rybnika.
Wiceprezydent Rybnika
Pod kątem finansowym, to będzie mega droga komunikacja miejska. Koszty prawdopodobnie pokryją rybniczanie. Rybnikowi wcisneli to, czego nikt nie chciał. Koszty tej komunikacji będą narastać z kazdym dniem, a po kilku latach nie będzie juz dofinansowań i Rybnik wroci znowu do 40 letnich Karosów.
Do ponizej te wasze inwestycje nigdy sie nie zwrócą ale tak jest z lewakami byle był o nich rozgłos smiezni sa
@luxveritatis - jakie mniej na inwestycje? Rybnik jako jedno z nielicznych miast w Polsce realizuje kolejny etap dwujezdniowej obwodnicy, a wy dzięki kredytom raptem otwieracie basen letni w październiku (hehe) wybudowany z kredytów i 10 lat za Rybnikiem czy Jastrzębiem... Ani u was nie ma imponujących inwestycji ani nie macie nawet nadziei na poprawę usług publicznych w tym np. linii autobusowych. Rozkłady biedne, tabor marny, BKM wszystkim źle się kojarzy.
@luxveritatis - reakcja kogoś świadomego przepaści komunikacyjnej jaka nas dzieli... W Żorach białoruskie Mazy i śmieszne Kapenki sprzed 10 lat. W Rybniku nówki elektryczne Solarisy przegubowe i polskie wodorowce. Poza tym w ruchu są też nowoczesne hybrydy. W Rybniku linia cmentarna C na cmentarz kursująca jutro co 15 minut. W Żorach linia 04 oferuje... dojazd na Cmentarz na Rybnickiej 3(!) (słownie trzy) kursy... Poziom usług publicznych i życia w Żorach - nędzny...
Bogate Katowice wyśmiały ten projekt, ale megalomani z Rybnika chcą być trendy. To nic, że mieszkańcy Rybnika będą mieć mniej pieniędzy na inwestycje.
Najważniejsze że na Polsacie była wzmianka o Rybniku.
@Pablo_Em - poza Rybnikiem także: Lublin, Kraków, Poznań, Tychy. Dobrze być elitą i nie oglądać się na zacofanych sąsiadów.
Kolejny wybujały pomysł agenta 0.499.
Nikt tego badziewia nie chciał, wiec ulokowano to w Rybniku. Jeżdżenie na wodór jest 4 razy droże, niż na paliwo!!!
To tak jakby w Rybniku powstał butik Dior, Gucci albo La Marquese i po miesiącu plajta, bo nie sprzedano by ani jednego towaru, bo kto by to kupił? Rybnik to chłopo-robotnicze miasteczko.
A to wszystko zapłaci pasażer i mieszkańcy Rybnika z podatkow
Rybnik daje przykład jak można dbać o potrzeby transportowe mieszkańców. Już od 2 lat po mieście jeżdżą elektrobusy, od roku hybrydy, a teraz dołączają wodorowce. Rozkłady jazdy są uzupełniane. Można w każdym pojeździe już zapłacić za przejazd kartą płatniczą jeśli ktoś nie ma e-karty. W ruchu w zależności od linii są też autobusy przegubowe. Latem uruchomiono nową zajezdnię, wcześniej powołano miejską spółkę komunikacyjną. W środę będzie uruchomiona bezpłatna linia cmentarna aby mieszkańcy mogli wygodniej dojechać pod sam cmentarz, nie używając aut. Widać jakąś logikę działań w Rybniku.
Kuczera to ten od 0.49 promila?
Ohyda!
hihihihi cyrk jak nie wiem 3 stacje na całą Polskę, małe auto za 330tys pln i koszt przejechania 100km większy niż benzyną ;)
Cyrk dla gawiedzi. Jeszcze się wam odbije tym wodorem hehehe...