Rybnik buduje swój fragment drogi Racibórz – Pszczyna. Rozmach inwestycji robi wrażenie. Zobacz zdjęcia z placu budowy
13 listopada byliśmy na największym placu budowy w Rybniku. Nakładem niespełna 270 mln zł powstaje tam 4-kilometrowy odcinek Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna.
Dziennikarzom, którzy 13 listopada wybrali się na plac budowy, towarzyszyli prezydent Piotr Kuczera, wiceprezydent Janusz Koper, dyrektor Centrum Inwestycji Jacek Hawel, a także kierownik budowy Ryszard Rek.
Inwestycję w Rybniku realizuje Budimex. To kolejny "rybnicki" fragment drogi Racibórz – Pszczyna. Pierwszy został oddany do użytku w kwietniu 2020 r. Wówczas powstało 10 kilometrów drogi od ulicy Wodzisławskiej do granic Miasta Żory (koszt: 475 mln zł, w tym 290 mln zł środków z UE). Drugi, aktualnie budowany fragment od węzła wodzisławskiego na skrzyżowaniu z drogą krajową 78 do ulicy Sportowej w Rybniku-Niewiadomiu mierzy 4 kilometry (koszt: 268 mln zł, dofinansowanie z budżetu państwa 165 mln zł).
100 osób na placu budowy
Prace ziemne rozpoczęły się we wrześniu. Poprzedzono je wycinką drzew, wyburzeniami oraz badaniami archeologicznymi. Aktualnie na terenie budowy pracuje około 100 osób.
- Na tę chwilę mamy odhumusowane 30% całości. Wykonujemy platformy pod wzmocnienia podłoża nasypów. Tutaj mamy taki teren, że nie możemy bezpośrednio na nim posadowić drogi. Musimy ten teren wzmocnić specjalnymi betonowymi kolumnami, na których będziemy mogli wznosić te nasypy. Rozpoczęliśmy również roboty mostowe. Mamy na budowie cztery obiekty mostowe. Jeden jest już mocno zaawansowany - na ul. Batorego, przy drugim obiekcie na ul. Grota-Roweckiego mamy już wykonane roboty ziemne. Mamy jeszcze obiekt przy ul. Krzywoustego (tam zaczynamy wykop) i obiekt na ul. Niedobczyckiej (tam w tej chwili usuwamy elementy kolidujące z budową) – mówi Nowinom Ryszard Rek, kierownik budowy.
Naturalna obwodnica Rybnika
Droga będzie mieć znaczenie dla regionu, ale dla Rybnika w szczególności. - To jest taka naturalna obwodnica miasta, która ciągnie się od dzielnicy Niewiadom po dzielnice Boguszowice i Gotartowice – mówi prezydent Piotr Kuczera i dodaje, że o tym jak ważna jest to droga najlepiej świadczy natężenie ruchu na już zrealizowanym odcinku.
Prezydent Rybnika zauważa, że budowany aktualnie fragment drogi jest również istotny z punktu widzenia rozwoju terenów pogórniczych. Władze miasta zamierzają utworzyć strefę gospodarczą w sąsiedztwie ulicy Sportowej w Rybniku, na terenie dawnej hałdy po kopalni Ignacy.
Budowa, która nie budzi większych emocji
Prezydent Piotr Kuczera mówi, że realizowana obecnie inwestycja nie budzi tak wielkich emocji jak budowa pierwszego odcinka drogi w Rybniku. - Wtedy mieszkańcy nie do końca wierzyli, że będziemy tę drogę realizować. Pierwszy etap uświadomił, że Miasto Rybnik jest zdeterminowane, żeby ukończyć to zadanie w pełnym kształcie – mówi Piotr Kuczera.
Zauważamy, że niektóre domy znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie powstającej drogi. - O tym, że ta droga powstanie, mówiło się od co najmniej 40 lat – dodaje Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji w Urzędzie Miasta Rybnik.
Dodatkowe informacje na temat 4-kilometrowego odcinka nowej drogi w Rybniku
Inwestycja obejmuje:
- bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego,
- skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową,
- 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła,
- 5 przepustów dla zwierząt.
Koszt dokończenia budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni
Ludzie
I Zastępca Prezydenta Miasta Rybnika.
Prezydent Rybnika
@Objektywny - sfrustrowane wodzisie są śmieszne. Jak już nie mogą mieć czegoś co mają inni - to puszczą hejta. Ja ci powiem, że jakby Rydułtowy były dzielnicą Rybnika - to takie rzeczy jak oczyszczanie ścieków, kanalizacja, transport miejski, drogi czy miejskie budynki - byłyby w lepszym stanie bo Rybnika ma kasę i jednak... mentalność władz miasta na wyższym poziomie. Obwodnica przecięłaby też Rydułtowy tak jak wszystkie południowe dzielnice Rybnika.
@Wintet - takie rzeczy w różnych miastach. Ronda świetnie kończą i zaczynają ważne drogi. Czy wiesz, że ronda zaczynają DTŚ w Gliwicach i rondo kończy DTŚ w Katowicach przy wjeździe na al. Korfantego? Nie wiesz boś drogowa trąba... Jeśli już szukasz dziwnych rzeczy to polecam jednojezdniową "obwodnicę" w Jastrzębiu z przejazdem kolejowym i skrzyżowaniami w poziomie z lokalnymi drogami... Rybnik buduje na bogato! :D
I po co z taką zazdrością tu pluć Arteks ma rację Rybnik inwestuje w drogi i nie tylko , a Wodzisław no właśnie???? .Dawno temu moje miasto Rydułtowy należało do powiatu Rybnickiego może gdyby nie było to zmienione , to kto wie ? Może mieszkańcy dróg bocznych korzystający z drogi Raciborskiej nie musieli się obawiać ukończenia tej drogi rondem na Sportowej Pszczyna -Racibórz , logiczne że nikt na rondzie nie zakończy swojej podroży ,mogę tylko powiedzieć że czarno to widzę na odcinku Rydułtowy już dzisiaj wyjazdy z dróg bocznych w godzinach szczytu na drogę Raciborską są ogromnym problemem a staną się jeszcze większym .......
..
Ekspresówka Arteksa z ronden!?!?!?
Grubo. Takue rzeczy tylko w Rybniku.
@elektrykorz chyba cię pogięło. Z Radlina i Rydultow dojazd do A1 skrócił się o połowę juz po oddaniu pierwszego odcinka. Dojazd do kopalni rybnickich też łatwiejszy. Łatwiejszy dojazd do centrum Rybnika omijający zakorkowana Widzislawska
Jak zawsze lubimy ponarzekać
Droga która jest tylko obwodnicą Rybnika, ktora nie ma nawet połączenia z A1, bez żadnego znaczenia dla regionu, a drugi koniec tej drogi ma ślepe zakończenie w Rybniku.
Świetnie że Rybnik i Raciborz budują i nie oglądają się na zastój w okolicznych miastach. Dzięki temu że w Rybniku zawsze się coś buduje dużo pracy mają budowlańcy, spezedawcy materiałów budowlanych, kierowcy ciężarówek, dostawcy.
W końcu się Rybnik doczeka swojej drogi i co żal ściska? Na zachodzie są o wiele lepsze ciemnoty jedne
Kawałekdrogiatutakagownoburza,zagranicąautobanyzamiliardyjużdawno są,towkońcutrzebasięrozwinąć,cozaciemnogród,masakra.
Jak nie możecie już nic zrobić w obliczu rybnickich inwestycji to zochydzacie, hejtujecie i szkalujecie... - zamiast się wyprowadzić z miejscowości nierokujących inwestycyjnie w żadnej dziedzinie. W przeciwieństwie do was mi Rybnik dostarcza stale pozytywnych emocji. :DDD
@op - ja bym powiedział - OGROMNY jak na miasto tej wielkości! Sam popatrz: Kopalnia Jankowice, Kopalnia Chwałowice, Tenneco, Elektrownia, Rettig, TeskoSteel, Ice Gruop, Lubar, Masser, Altrad Babcock, Chemika, Hydrotech, Piotrowice, Sygnały, Marat, Promar, Greif Poland, Getex, Marat, Rojek, DB Cargo i PKP Cargo. To w produkcji i transporcie, a przecież mamy też naprawdę duże firmy związane z usługami czy innowacjami: Alan-Systems, Leon, Rybnet, Hostersi. Ecol, Aksel, OPA-ROW, Biostat. A przecież duże miasto to też mnóstwo różnych instytucji. Przykładowo w Gliwicach tak jak w Rybniku są sądy Rejonowy i Okręgowy ale w Rybniku dodatkowo jest KAS czy ZUS, a to razem ponad 1200 miejsc pracy... A gdzie inne urzędy, szpitale, salony samochodowe, gastronomia, handel, oświata, małe firmy zatrudniające do 10 osób? Tak szczerze to w Rybniku ciągle się dowiaduję o jakichś ciekawych firmach - nowych czy powstałych niedawno które produkują coś unikalnego. Niedawno czytałem w GR o firmie produkującej od niedawna batoniki dla sportowców, w Rybniku jest największa w Polsce odlewnia ozdobnych elementów stosowanych przez pomnikarzy na cmentarzach. Produkowane są... kampery. A ile jeszcze różnych rzeczy o których się dowiaduję przypadkowo. Niedawno np. jak były publikowane dane o diamentach Forbes'a dowiedziałem się, że jedną najbogatszych firm za zeszły rok jest Martex... - okazało się że to wielka polska firma z siedzibą w Rybniku i kilkunastoma oddziałami w Polsce. A wiesz, że właścicielem wodzisławskiej Karuzeli jest... firma z Rybnika?
Arteks pisze:
..."Rybnik ma miejsca pracy jakich nie ma nawet w Gliwicach"...
No oczywiście Arturku. W Gliwicach nie ma psychiatryka...
Wodzisław ma takie miejsca pracy co nie ma Rybnik, czyli branza spozywcza.
Co jeszcze ma Rybnik, czego nie mają inni? Niebieskie ławki na przystanku?
Jesteś strasznie dziecinny i zakompleksiony.
Arteks - gigantyczny rynek pracy? duze zaklady? w Rybniku? podaj kilka przykladow
@op - czy ty jesteś alternatywnie rzeczywisty? Rybnik ma gigantyczny rynek pracy. Po pierwsze duże zakłady, po drugie przedsiębiorczy ludzie, po trzecie jak każde duże miasto - ma więcej miejsc pracy w służbie zdrowia, oświacie, instytucjach itd. Rybnik ma też takie miejsca pracy których nie tylko nie ma w powiecie SWD czy SJZ ale nie ma ich nawet w Gliwicach. To Wodzisław nic nie ma, a powiat wodzisławski w zasadzie tylko słynie z kopalń. Mało jak na dzisiejsze czasy.
No i dlatego Rybnik stać na budowę obwodnicy o jakiej inne miasta ROW jednak mogą tylko pomarzyć.
@akuq - to niedopatrzenie władz Żor bo tam jest węzeł. Z drugiej strony problemy tam są tylko w godzinach szczytu. Auta osobowe mogą ominąć kłopotliwe Rondo Rowieńskie skręcając na pierwszym rondzie w Żorach i dojeżdżając starą DW935.
Kuczera wie co robi, to będzie odcinek drogi gdzie radiowóz nie wjedzie i nikt go z alkomatem nie skontroluje, to jest wszystko przemyślane
Z tym węzłem to jest niedopatrzenie, ale znając włodarzy Rybnika słuchających ekspertów, prędzej czy później załatwią i tę sprawę. Na drugim biegunie są zaś wodzisławscy dyletanci, co wszystko najlepiej wiedzą tylko jakoś niczego nigdy nie potrafią dobrze zrobić. DGP wytyczyli naokoło przez Godów, szerokim łukiem mijając węzeł z A1, jakby autostrady w ogóle nie było; a zamiast bezkolizyjnej dwupasmowej drogi projektują dziadostwo które było dobre w latach 80, a jednak cebulenie na ilości pasów i bezkolizyjności nie pomogło w pozyskaniu pieniążków. Zmiencie ten projekt na ścieżkę rowerową, to może dostaniecie w końcu te dofinansowanie.
To jest droga z nikąd do nikąd.
Jeden koniec drogi gdzieś w polach uprawnych w Rybniku a drugi koniec koło autostrady A1, bez połaczenia z tą autostradą.
Najdziwniejsza droga w UE.
Arteks- a gdyby Rybnik byl dzielnica Gliwic mielibyscie zaklady pracy u siebie,a tak nie macie nic
@Don_C - główny cele tej drogi dla Rybnika są spełnione: alternatywne połączenie z A1, południowa obwodnica miasta, umożliwienie dojazdu do terenów inwestycyjnych, szybkie połączenie dla południowych dzielnic miasta w których jest kilka ważnych zakładów pracy i łatwiejszy dojazd do nich. Rozdrobnienie stwarza problemy. Gdyby Rydułtowy były dzielnicą Rybnika - trasa przeszłaby aż do zachodniej granicy Rydułtów.
Yyyy? a co z zielonym szlakiem rowerowym ? Jest jakaś inna trasa wyznaczona?
To jest pytanie co dalej? Bo droga stanie gdzieś na granicy Rydułtów i zonk. A Rydułtowy na nic nie mają pieniędzy przykład to zburzenie dworca PKP.
Rybnik ma obwodnicę a Wodzisław ma Kieca co ich nic robi w tym temacie .
pokażcie mi jedną rzecz, którą Wodzisław zyskał dzięki pis?
JEDNĄ !!!
BRAWO RYBNIK! A wy nieudacznicy nieudolnie administrujące upadającym wodzisławskim pierdziszewem - uczcie się jak robić porządne drogi, a nie dziadować jak z DGP.