Od 1 stycznia nie zatankujesz klasycznej benzyny PB 95 (E5). Sprawdź, czy twój pojazd jest przystosowany do nowego paliwa
Benzyna silnikowa E5 zostanie zastąpiona benzyną E10. Oznacza to wzrost zawartości biokomponentów z 5% do 10%. - Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa - informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Przystosowanie silnika do zasilania benzyną silnikową E10 można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10.
Kompatybilność samochodu z nowym paliwem można sprawdzić na stronie:
e10.klimat.gov.pl
Benzyna E5 pozostanie dostępna na stacjach paliw, tyle że w klasie premium (PB 98 E5, piszemy o tym dalej). W przypadku braku kompatybilności pojazdu z benzyną E10 eksperci zalecają tankowanie E5 (PB 98).
O ile wzrośnie zużycie benzyny?
Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne – bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2%), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.
Po co ta zamiana?
Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.
Polska będzie 18. krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach, gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.
98 bez zmian
Benzyna „Premium” 98 nie ulegnie zmianie – format E10 zostanie wprowadzony jedynie w benzynach 95, natomiast benzyny „Premium” 98 dalej będą sprzedawane w formacie E5. W przypadku, gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.
źródło: Minisetrstwo Klimatu i Środowiska, oprac. ż
a co z pilami spalinowymi i kosiarkami?
Trochę zamieszania i wszystko wróci do normy.
PO jeszcze nie rządzi a już wycofują Pb95.
niemiecki EUrokomunizm siłą forsowany w Europie a w Indiach śmieci do rzek i morza.
do narzedzi ogrodniczych beznyna alkilatowa eko paliwo dostepne w internecie
Do narzedzi ogrodniczych tylko benzyna alkilatowa odpowiednik pb95 bez etanolu czyli to jest pb95E0
2/2 Tyle się mówi o smogu w miastach. To niech jeszcze bardziej ograniczą prędkość w miastach. Silnik spalinowy generuje określoną ilość spalin np przez godzinę pracy. I teraz jak tę godzinę wykorzystamy? Mając do pokonania odcinek np 50 km (Rybnik - Katowice) możemy jechać 50 km/h - trujemy przez godzinę, Jedźmy 100 km/h - to tylko pół godziny. Ograniczmy prędkośc do 30 km/h - tu już trujemy przez 1h 40 min ! Więc kiedy jesteśmy eko i zmniejszamy smog? - jadąc szybciej! Sami "ekolodzy" przyznają po cichu że zmniejszenie prędkości NIE WPŁYNĘŁO na zmniejszenie smogu - a zdecydowanie go ZWIĘKSZYŁO (i to nawet przy ograniczeniu ilości pojazdów). Problem może rozwiązać budowa obwodnic miast, zwiększenie transportu ładunków koleją. Inną - poważniejszą kwestią - jest sprowadzanie tańszego węgla z Rosji. Rząd pisu niby zablokował ropę i węgiel z Rosji ale transporty docierają z neutralnych portów - gdzie towar "legalizują" jako nierosyjski. Podobnie tani węgiel z Chin (gdzie możesz spotkach w węglu przemielonego Chińczyka - tam nie ma norm bezpieczeństwa). Tymczasem dalej płynący szeroką strugą rosyjski węgiej jest koszmarnie zasiarczony i z dużą zawartością popiołu (nawet elektrownie mają problemy z jego spalaniem). Nasz węgiel nie ma tego problemu (ale jest droższy w wydobyciu) - i przez to przegrywa konkurencję. A i UE dokłada swoją cegiełkę - "zamykać Polskie kopalnie!", a w Niemczech odkrywkowe kopalnie węgla BRUNATNEGO i elektrownie są uśpione (NIE ZLIKWIDOWANE) - są przygotowane na kryzys energetyczny.
1/2 Mówią i piszą o truciu przez samochody a tymczasem ile spalinowego sprzętu ogrodowego, budowlanego ma katalizatory? Ba! - często są to nawet silniki dwusuwowe. Problememt też są auta z wyciętym katalizatorem czy DPFem - te powinny od razu z drogi trafić na stację demontażu a właściciela ukarać np 30 000 zł grzywny. A co mają zrobić ci co jeżdżą starszymi autami czy zabytkowymi - które często nie są dostosowane do nie tylko do biopaliw ale nawet do wysokooktanowej benzyny. Zezłomować czy odstawić do muzeów jako niejeżdżące eksponaty? Te szczyty "klimatyczne" to szczyty HIPOKRYZJI. Przykład: 3 (TRZY) osobowa delegacja z Wielkiej Brytanii przyleciała TRZEMA samolotami (względy bezpieczeństwa - 3 najwyższe osoby w państwie nie mogą podróżować razem w jednym samolocie, samochodzie, autobusie). I tak większość delegacji. Na poprzednim szczycie w Szwajcarii - na JEDEN samolot przypadało ŚREDNIO 1,2 członka delegacji (samoloty po przybyciu delegatów były wysyłane puste na lotniska odległe nawet o 500 km! - aby zaparkować). Celebryci, rządzący - nam każą jeździć eko autkami (elektrycznymi) - a sami mają kilka prywatnych odrzutowców (bo pojechał sobie na obiad na drugi koniec świata), wożą ich w pancernymi autami z wielkimi silnikami. A na pokaz czasami pokazują się w autach elektrycznych, rowerach i mowią jacy to oni są eko... Skoro ci przywódcy są tacy eko to czemu nie pojechali np pociągami (bo tam ich praktycznie nie ma) - generalnie czemu nie jeżdżą po Europie pociągami. Śmiejemy się z Kima ale on woli pociąg... (ostanio nawet Putin częściej z niego korzysta).
"Od 1 stycznia nie zatankujesz klasycznej benzyny PB 95 (E5)" o ile ja dobrze zrozumiałem, stacje benzynowe nie będą miały zakazu sprzedaży tego paliwa. Natomiast paliwo E10 ma być obowiązkowo oferowane jako podstawowe na stacji.
"SzaryMieszkaniec" ... Święta prawda. UE kosztem drenowania portfeli Europejczyków "ratuje" świat.
2/2 Prodkujemy coraz więcej nietrwałych bubli (ale za to modnych - przykład - telefony komórkowe, sprzęta AGD i RTV) - bo liczą się słupki sprzedaży - tymczasem jest to marnotrawstwo surowców, energii, pracy. Amazon NISZCZY miesięcznie ok 12 TYSIĘCY niesprzedanych nowych laptopów, w Chinach stoją setki tysięcy nowych rowerów, skuterów i aut elektrycznych (które są przeznaczone do złomowania - ale u nich jest dziwne prawo dotujące startupy). Kraje Afryki - gdzie jeżdżą dziesiątki milionów aut które już dawno powinny być zezłomowane, podobnie stocznie złomowe - gdzie "utylizują" wielkie statki. Czemu nie zajmą się ekologią u źródła - w kopalniach litu i kobaltu, zakładach wstępnej przeróbki - tam raz że pracują dzieci a dwa że trujące, rakotwórcze odpady poprodukcyjne wylewają na pola i do rzek. Czemu nie ukarzą Niemców za ZAKOPYWANIE tysięcy ton nieprzetwarzalnych łopat z elektrowni wiatrowych. Nam każą zamykać kopalnie a w Niemczech kopalnie odkrywkowe uwalniają tysiące ton metanu (kopalnie są "uśpione" - przygotowane do natychmiastowego wznowienia wydobycia). Ekohipokryzja...
1/2 Co ze sprzętem ogrodowym (kosiarki, piły, podkaszarki, odśnieżarki), oraz agregatami prądotwórczymi? Czy one też "łykną" E10? A kiedy większa ilość biokomponentu do diesli? Na rządowej stronie znalazłem kilka ciekawych "kwiatków" - bo np Polonez - do kogo się zwrócić jak producent, dystrybutor nie istnieje? Albo pojazdy SAM (mam sam siebie zapytać czy to łyknie E10?). Kolejna kwestia - trzeba zwiększyć ilość upraw (czyli dodatkowe nawożenie, środki ochrony roślin których produkcja generuje dodatkowe CO2) na potrzeby produkcji biopaliw - czy ilość wyprodukowanego CO2 w całym cyklu produkcji biokomponentu nie jest większa niż zysk z zastosowania? W Ameryce Południowej jest nawet paliwo E85 (!) i silniki są przystosowane do tegoż paliwa. Teraz na szczycie klimatycznym w "królestwie ropy" będą omawiać jak ograniczać emisję CO2 - taaak - arabki nie dopuszczą do obniżania swoich zysków (najwięcej paliwożernych aut opócz USA jest właśnie w krajach arabskich), Same kilkuosobowe delegacje PRZYLECIAŁY WIELKIMI lub PRYWATNYMI samolotami - gdzie protesty "ekologów"? Ekologia? - w ZEA - przez PONAD 3 MIESIĄCE płonęło gigantyczne składowisko zużytych opon. Gdzie byłi krzykacze z "organizacji ekologicznych"? Znowu będzie tak - że nam - Europejczykom dokręcą "eko"śrubę a największych trucicieli (Chiny, USA, Indie) zostawią w spokoju (w Indiach śmieci są po prostu wyrzucane prosto do rzek).