Jan Zemło odpowiada na pytania o Plan Zrównoważonej Mobilności
Powiat wodzisławski na ostatniej sesji przyjął Plan Zrównoważonej Mobilności. Co to oznacza dla mieszkańców i jakie działania wymusza ten dokument na władzach powiatu?
Jan Zemło odpowiada na pytania o Plan Zrównoważonej Mobilności
Szymon Kamczyk. Plan Zrównoważonej Mobilności rozumiem jako zmiany w patrzeniu na komunikację, które nie wszystkim będą się podobać, ale mają zmniejszyć emisję z samochodów i zaktywizować mieszkańców. Jakie zadania czekają powiat, aby ten plan zrealizować?
Jan Zemło. Patrząc na wykres, przedstawiony radnym powiatu, widać, że na samym dole piramidy obecnie są samochody osobowe, które stanowią ponad 50 proc. środków komunikacyjnych. Następnie transport pieszy to ponad 31 proc. i dalej komunikacja publiczna 11,6 proc. Rowery i inne środki transportu, np. hulajnogi, to łącznie ok. 6 proc. Założenie PZM to mówiąc krótko odwrócenie tych proporcji, czyli zaktywizowanie mieszkańców do transportu rowerowego i komunikacji publicznej (poprzez odpowiednią infrastrukturę), a zmniejszenie udziału ruchu samochodowego. Warto powiedzieć, że PZM w grudniu został przyjęty przez Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego i przesłany do poszczególnych samorządów. Łącznie przyjęło go 29 samorządów, w tym nasz powiat. Dla nas będzie to dokument, który pozwoli nam starać się o finanse zewnętrzne dla powiatu, szczególnie na nisko- i zeroemisyjny tabor autobusowy. Nawet, kiedy nie było jeszcze tego planu, staraliśmy się o dofinansowanie do zakupu takich autobusów. Napisaliśmy wnioski na kilkanaście milionów złotych. Jedne są już procedowane, inne czekają na złożenie. W planach mamy też stworzenie bazy dla autobusów elektrycznych, gdzie byłyby one ładowane.
Macie już wytypowane miejsce?
Plan pozwala nam na zakup autobusów, modernizację stacji ładowania, a teren owszem, mamy już wybrany. To miejsce przy ul. Krzyżowej w Syryni, obok ośrodka zdrowia. To spory teren, z możliwością wykupu dodatkowych działek, z dostępem do transformatora.
Czyli PZM da możliwość aplikowania o środki na autobusy?
Powiat wodzisławski obecnie współpracuje z PKS Racibórz. Jako powiat mamy 12 proc. udziałów. Jeśli uda się nam pozyskać środki na nowy tabor, procentowy udział powiatu wodzisławskiego w PKS Racibórz na pewno się zwiększy. Chcemy rozwijać naszą bazę autobusową, aby rozszerzyć linie przewozowe, a w miejscach, gdzie komunikacja funkcjonuje, zwiększyć częstotliwość. PZM to dla nas na razie wędka, którą będziemy mogli złowić spore pieniądze unijne. To jest tak, jak mówiłem w naszej rozmowie o drogach: zróbmy, to co mamy, a potem szukajmy nowych pomysłów. Jeśli pójdą za tym środki unijne na mobilność i ograniczenie niskiej emisji – poprawę powietrza, to jest szansa, że oprócz złożonych już wniosków do KPO, będzie też możliwość pozyskania dotacji z wniosków planowanych do programu „Feniks” (łącznie do zdobycia ponad 11,6 mln zł – wnioski złożone i 28 mln zł w planowanych wnioskach). Jeśli zakupimy autobusy, będziemy poważniejszym udziałowcem PKS Racibórz oraz też ważniejszym partnerem do rozmów z miastami Wodzisław Śląski, Jastrzębie-Zdrój i Rybnik (które mają własną komunikację), aby zintegrować komunikację autobusową w całym subregionie. Oprócz tego będziemy mogli aplikować o środki m.in. na rozwój dróg rowerowych oraz chodników, jako ciągów pieszych.
Ilu przewoźników dzisiaj mamy na terenie powiatu?
Czterech. To PKS Racibórz, z którym współpracujemy, komunikacja miejska Wodzisławia Śląskiego, MZK Jastrzębie-Zdrój oraz na terenie Pszowa i Rydułtów również Komunikacja Miejska Rybnik. Takie rozdrobnienie transportu nikomu nie służy, bo każda z firm pilnuje własnego interesu. Choć dopiero od 5 września jako etatowy członek zarządu zajmuję się komunikacją, ale wspólnie z panem starostą chcemy doprowadzić do rozmów z włodarzami gmin z powiatów wodzisławskiego i raciborskiego, aby omówić, jak wspólnie doprowadzić do poprawy komunikacji autobusowej. 21 grudnia nową umowę podpisało z przewoźnikiem miasto Wodzisław Śląski, więc tu jeszcze zobaczymy, czy w ogóle będzie można coś zmodyfikować. Dzisiaj to najważniejszy temat – uporządkowanie komunikacji w naszym powiecie.
Jakie to ramy czasowe?
Plan Zrównoważonej Mobilności zakłada do 2030 roku spójną i zrównoważoną mobilność, zintegrowany transport zbiorowy (przestrzennie, czasowo i taryfowo), funkcjonowanie kompleksowego systemu rowerowego oraz atrakcyjne dla pieszych przestrzenie publiczne.
Czyli zaledwie 6 lat.
Kiedy patrzę na wydatki inwestycyjne powiatu na zadania drogowe w tej kadencji, nic mnie nie zdziwi, a wręcz czuję się zmotywowany, bo w tej kadencji zrobiliśmy najwięcej w ciągu całej historii powiatu. 6 lat to nie dużo, ale cały plan zakłada osiągnięcie założeń w niecałe 20 lat.
Czyli powiatu nie dotyczą kontrowersyjne zapisy PZM, np. zakaz wjazdu do centrów miast samochodów spalinowych? To na pewno wywoła opór społeczny, a jednocześnie kłóci się moim zdaniem z celem planu „poprawy komfortu”. Komfort kierowców raczej się nie poprawi, jeśli będą musieli zaparkować gdzieś poza centrum i potem dojść lub dojechać autobusem…
Tak, te kwestie dopiero przed samorządami, jednak na pewno będą dotyczyć miast, a nie powiatu. Podobnie jak budowa obwodnic, które będą wyprowadzać ruch z centrum, co też jest jednym z zapisów planu. Miasta są potraktowane w planie bardziej priorytetowo. Nasz region jest bardzo mocno zurbanizowany, a powiat leży między kilkoma ośrodkami miejskimi. Przy dzisiejszym układzie komunikacyjnym ruch zahacza o centra prawie wszystkich miast. Przecież w centrum Pszowa, Rydułtowy czy Radlina mamy drogi. W Wodzisławiu już dziś rynek mamy lekko wyłączony z ruchu. Nawet jeśli na tę chwilę niektórym plan jawi się jako idea fix, będą na to pieniądze. Bylibyśmy głupcami, gdybyśmy nie przygotowali się do ich pozyskania.
Człowieku ogarnij się albo nie pij tyle, tematem są unijne projekty i pieniądze na ich realizację a tobie jakieś majaki chodzą po głowie. trochę powagi.
Nie uda ci się zabebłać prawdy wypisywaniem tych pierdół. Mało ci jeszcze, że rozwaliłeś miasto, pozostałeś w nim hamulcowym pilnującym, żeby się nie rozwijało. Wrogu Wodzisławia. Tak zapamięta cię historia.
Bez żartów, czy rzeczywiście wiedza o działalności radnych jest tak mała. Niestety, jest . Radni to nie influencerzy. To nie fikcja, a rzeczywistość. Nie aktywność w sieci czy Tik Toku. To aktywność w terenie, społeczności, w danej dziedzinie, bo nie musi się przecież znać na wszystkim. Nikt z nas nie jest omnibusem. Każdy, w tym radny, skupia się na problemach, które zna i które go interesują. A jeżeli potrafi je skutecznie rozwiązywać, to zasługuje na zaufanie wyborców. Brak szacunku wyrażany w komentarzach jest równoznaczny brakowi wiedzy na ten temat, może prościej niż hejtować jest przyjrzeć się konkretnej pracy, przeprowadzić rzeczową rozmowę ze swoim radnym. Może to najprostsza i przyzwoita droga do wiedzy.
Adrianna widzę że samorządy dla ciebie to inny świat .Tutaj liczą się kompetencje , upór, wiedza, dobry kontakt z wyborcami i wyczucie. Masz ,to wybierają cię, nie masz nie wybierają . Proste.
Dziadki chcą być ważne na stare lata, nie ważne ze się na niczym już nie znają, nie ważne, że się kompletnie nie orientują w rzeczywistości, nie ważne, że świat już im dawno odjechał pospiesznym …ważne żeby się wepchnąć !
Panie Zemło proszę wymienić trzy platformy medialne, które prezentują prawdziwie wiadomości, pomijając cenzurę ?
Czy odróżnia Pan płatne reklamy, materiały predekcyjne od rzeczywistość i faktów ?
Zna Pan prawdziwe struktury władzy w Polsce i na świecie, ogrania Pan czym jest Big Pharma, sztuczna inteligencja i jak to działa ?
Czas pogonić te zmęczone twarze z siwymi brodami i zastąpić ich młodymi.
Dajcie już spokój prapradziadki!
@blle tematem jest integracja transportu w subregionie a nie twoje żale, że dzielnice miasta widząc wasze zakusy na ich majątek komunalny oddzieliły się od was. Żałosne były te wasze rządy w latach 90 tych w mieście.
@bleee
Dokładnie tak było, 100% racji !
To wy psuje organizowaliście nielegalne referenda secesyjne, cynicznie wykorzystując gniew ludzi na dramatyczną sytuację gospodarczą, żeby wykreować sobie 5 razy więcej stołków radnych, burmistrzów i urzędasów. Dziś "dzięki" wam siedzimy w wieśniackich grajdołach i tylko możemy z zazdrością patrzeć jak się rozwijają sąsiednie ośrodki, które takich psujów u siebie pogoniły w diabły. Za to wam jest dobrze.
Jest nowy rok a ty z takimi głupotami wyskakujesz. Kto kiedy i dlaczego się odłączył. Poszukaj w internecie to się dowiesz dlaczego wszyscy uciekali z Wodzisławia , dlaczego w połowie kadencji odwołano pierwszego prezydenta, i to odwołała go jego koalicja. Marklowice i Radlin też się odłączyły i bardzo dobrze na tym wyszły. Ty z tej niechęci do Zemły całkiem pomyliłeś fakty. Może warto by jakiś artykuł na ten temat napisać.
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Z nowym rokiem nowe plany i zamierzenia. Długo obiecywane I jeszcze dłuższej oczekiwane pieniądze unijne może w końcu do nas trafią.
blee (5184. * .250)Twoje majaczenie o V kolumnie i rozbiorach Wodzisławia jest tak oderwane od rzeczywistości, że zakrawa na pa.....ę, wnioskuję że w tamtym czasie mogłeś być jednym z tych którzy rabunkową gospodarką majątkiem miejskim przyczynili się do tego wszyscy uciekali od takich gospodarzy, żeby móc coś jeszcze uratować na swoim terenie.
Nie żyjmy ciągle przeszłością i tym, co było... To oraz narzekanie i wytykanie nie poprawi i tak nieciekawej sytuacji. Bez dalszych pomysłów, kreatywności i patrzenia w przyszłość, doczekamy się rozwoju ościennych, mniejszych gmin. W zamian ... możesz coś zrobić sam, będzie szansa i okazja. Pomysły nie rodzą się z narzekania i krytykowania, ale z działania, kreatywności oraz dobrych chęci. Jeżeli tego nie potrafisz, to weź przykład z pana Zemło.
Wodzisław został zniszczony przez V kolumnę rozbiorami i implodował, a bohater niniejszego wywiadu wniósł w to swój wielki wkład i zapisał się na zawsze w historii miasta jako jeden z jego niszczycieli.
To co zostało z Wodzisławia dziś, jest zamykającym się w sobie i upadającym outsiderem rządzonym po wiochmeńsku, którego przerasta nawet budowa ścieżki rowerowej, a wy tu jakichś dróg się domagacie. Po co drogi jak są w Rybniku...
Mamy nazwę Powiat Wodzisławski, bycie stolicą powiatu zobowiązuje , czy miasta i gminy z powiatu mogą powiedzieć, że Wodzisław udźwignął rolę. lidera. Droga Główna Poludniowa chyba przerosła możliwości Wodzisławia jako lidera projektu kilkanaście lat starań i jesteśmy bez efektu. Wystąpienie miasta z MZK bez uzgodnień z sąsiednimi miastami a może mimo uzgodnień o współpracy z nimi, wprowadziło duże zamieszanie. Czy tak postępuje lider..
@ Do poniżej
Dobre pytanie…Haha,
ludzie dalej nie widza jak im podmienili pacynki
Czekamy na ta kasę i ten rozwój
Czekam na spełnienie obietnic wyborczych koalicji, wybory za nami czas na pieniądze z Unii. Jeżeli PIS bez unijnych pieniędzy dawał samorządom to koalicja z pieniędzmi unijnymi da trzy razy więcej.
Unia swoje struktury budowała kilkadziesiąt lat u nas chce je wprowadzić na skróty. Dzisiaj je kupujemy /pieniądze za posłuszeństwo/ ale wcześniej czy później przejrzymy na oczy.
granice na zachód są otwarte
w czym masz problem
Kiedy Referendum by opuścić zgniłą komunę zwaną UE. Nie chcę by ktoś mi mówił jak mam żyć czym się leczyć i co myśleć. Oni się fascynują brudnym komuchem altiero spinellim. To powinno być ścigane jak nazizm
A co w tym złego, że jest samorządowcem z powołania i skutecznie pomaga, Doceńmy, nie krytykujmy.
Ten Pan ma parcie na bycie na świeczniku. Szkoda że rodzina wyjechała bo nie ma się czym zajmować tylko " działaniem" samorządowym. Uwidzicie go jeszcze nie raz bo on to lubi.
,,Dopiero kiedy popracujesz w miejscu gdzie masz kontakt z klientami zobaczysz jak okrutni, chamscy, niewychowani i głupi potrafią być ludzie.'' Tu tacy jak Adrianna do każdego rozwiązania po chamsku znajdą problem.
Adrianna mnie też te lewackie plany wkurzają bo nikt nie powinien ograniczać nam wolności, mam prawo jeździć czym chcę i gdzie chcę, to ma być mój wybór . Chcemy czy nie pewne rzeczy są nam narzucane.Przyjmiesz ich zasady dostaniesz kasę nie przyjmiesz inni dostaną. Pretensje powinieneś mieć nie do p. Zemło że chce skorzystać z tej kasy, tylko do tych co te zasady wymyślili .
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Co tam przebudowywać jak na tej drodze w Wodzisławiu niema korków, korki są na Zamysłowie i w Rybniku centrum. Autostrada przejęła część samochodów jadących na Czechy.
Dziś na stronie rządowej znalazłem informację, że jest opracowywany projekt budowlany dla przebudowy dk78 na odcinku Rybnik-Wodzisław. Czy ktoś z powiatu/miasta konsultował się w tej sprawie czy nie długo czeka nas informacja o zaskoczeniu i fuszerce przy rozbudowie drogi? "Ponadto dla rozbudów dróg krajowych na istniejącej sieci drogowej opracowywany jest projekt budowlany dla rozbudowy: DK78 na odc. Wodzisław – Rybnik"
@MGol- ja ci odpowiem. Otóż wiochmeni zawsze będą chcieli być wiochmenami. Stąd też najchętniej by miasto rozebrali na 100 części i jeszcze jakby szło to rynek przenieść gdzieś w szczere pole do Sardynii
MGol do tanga trzeba dwojga dlaczego nie ma wspólnego biletu myślę, że sam możesz sobie odpowiedzieć, z tego co wiem to kilka miast ma darmową komunikację a inne starają się ją wprowadzić. Myślę, że starania powiatu o wspólny transport ma sens tylko trzeba zrobić to wspólnie.
Proszę przeczytajcie artykuł ze zrozumieniem. Bo to żenujące komentujecie nie mając pojęcia co komentujecie. Przecież tego planu nie wymyślił Zemło. To jest Plan Subregionu i wszystkie miasta i powiaty Subregionu , żeby móc starać się o fundusze musiały przyjąć ten p
Plan i z tego co wiem to wszystkie 28 gmin I powiatów go przyjęły. Wystarczy wpisać Plan Zrównoważonej Mobilności Subregionu Zachodniego i może nie kompromtowali byście się brakiem wiedzy.Ale tak już to chyba jest im mniej wiemy tym bardziej obrażamy.
Panie radny dwa pytania dla Pana. Dlaczego stacja ładowania autobusów ma znajdować się w Syryni? Jest to kolejna inwestycja, która celowo jest realizowana poza Wodzisławiem. Przypominam, że kiedyś w Wodzisławiu była zajezdnia. Obok budowlanki starostwo posiada tereny a dodatkowo działka obok była jeszcze nie dawno na sprzedaż, stacja transformatorowa też jest blisko. Drugie pytanie dotyczy ulicy Piaskowej w Wodzisławiu, która to nie znalazła się w WPF 2023-2039, stąd pytanie kiedy państwo zamierzają ją remontować bo jest to obecnie chyba najgorsza droga w powiecie. Odnośnie komunikacji to jest to kpina, że przez tyle lat nikt nie potrafił się dogadać o honorowaniu wspólnego biletu. Nie twierdzę, że jest to wina tylko starostwa bo tak nie jest ale radzę, przejechać się do metropolii, gdzie ma się jeden bilet na tramwaj, autobus, trolejbus i pociąg i jeździ się na nim po połowie województwa. My za to mamy 4 bilety na powiat. Mistrzostwo.
Stary chory człowiek oderwany od rzeczywistości.
Tak to jest jak się nażre telewizora i powtarza te idotyzmy.
Masz człowieku jakieś własne przemyślenia i refleksje, bo ewidentnie nie widać ?
Juz sie zaczyna - ,,zaktywizowanie mieszkancow do transportu rowerowego i komunikacji publicznej'',a potem zakaz wjazdu starszych aut do centrum i 30km/h po calym miescie Takich oszolomow jak Zemlo trzeba przegonic zawczasu
nie chcę jechać autobusem.Kocham swój samochód i wolność
To może by radni bezradni i urzędnicy sami pokazali na początek jak poruszają się komunikacją zbiorową.
Choć znając te lokalne gwiazdy synonimy lanserstwa i pozerstwa to im ciężko nawet ze swojego auta się wygramolić.
Róbcie dalej analizy bo ekologiczne tony waszego papieru wszystko przyjmą.