Obowiązki zarządcy nieruchomości. Jak zatrudnić profesjonalistę z prawdziwego zdarzenia?
Zarządca nieruchomości to profesjonalista, którego głównym zadaniem jest sprawowanie kompleksowej opieki nad budynkiem oddanym pod jego pieczę. Jest zatrudniany przez zarząd wspólnoty, dewelopera lub prywatnego właściciela danego obiektu i w ich imieniu sprawuje swoją funkcję. Odpowiada przede wszystkim za utrzymanie nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym i wizualnym, a także za jej bieżącą obsługę. Pełni także funkcję doradczą – wraz ze wspólnotą lub właścicielem planuje inwestycje, remonty i inne, istotne działania.
Kim jest zarządca budynków? Kto może dziś pełnić tę funkcję?
Zarządca to „prawa ręka” wspólnoty mieszkaniowej lub właściciela danego budynku. Jego zadaniem jest podejmowanie decyzji oraz wykonywanie różnego rodzaju czynności, które mają na celu utrzymanie podlegającego mu obiektu w odpowiednim stanie technicznym, wizualnym i finansowym. Sprawuje on zarówno bieżącą opiekę nad budynkiem, dbając o czystość i bezpieczeństwo panujące na jej terenie, jak i planuje przyszłe inwestycje, remonty i inne działania mające na celu zwiększenie jej rentowności i wartości w czasie.
Do 2014 r. zarządcy budynków musieli uzyskać państwową licencję uprawniającą ich do wykonywania tego zawodu. W związku z tym, na rynku funkcjonowała ograniczona liczba osób wykonujących ten zawód, jednak wszyscy posiadali odpowiednie kompetencje do wykonywania tej, jakby nie patrzeć, bardzo wymagającej profesji. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej i niekoniecznie lepiej. Obecnie zarządcą nieruchomości może bowiem zostać każda dorosła osoba – nie jest wymagane zdanie egzaminu państwowego ani posiadanie licencji potwierdzającej kompetencje danego specjalisty.
Nie oznacza to jednak, że zakres obowiązków zarządcy stał się węższy lub mniej wymagający. Praca na tym stanowisku nadal wymaga bowiem posiadania dużego, często wieloletniego doświadczenia w zakresie zarządzania nieruchomościami, rozległej wiedzy, praktycznych umiejętności z wielu dziedzin, a także specjalistycznego know-how. Znalezienie profesjonalisty, który będzie w stanie spełnić wszystkie te wymagania, może się więc okazać sporym wyzwaniem.
Jakie cechy powinien posiadać profesjonalny zarządca nieruchomości?
Profesjonalni zarządcy budynków powinni wyróżniać się przede wszystkim uczciwością oraz być osobami, które znają zasady etyki zawodowej oraz ich przestrzegają. Wszystkie podejmowane przez nich decyzje i działania muszą mieć bowiem jeden konkretny cel, jakim jest troska o dobro i interesy nieruchomości, jej mieszkańców oraz właściciela. Profesjonalny zarządca powinien troszczyć się nie tylko o bieżące sprawy dotyczące obiektu, lecz także dbać o jej systematyczny rozwój.
Oprócz tego, musi dysponować szeroką wiedzą na temat funkcjonowania współczesnego rynku nieruchomości, aktualnych trendów oraz kierunków jego rozwoju w przyszłości. Nie bez znaczenia jest także doświadczenie zawodowe, dobre opinie od poprzednich klientów, a także ukończone kursy zawodowe i uzyskane certyfikaty. Zarządcy budynków powinni nieustannie dbać o podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i stale się doszkalać, aby oferować klientom usługi na wysokim, dostosowanym do współczesnych realiów poziomie.
Materiał zewnętrzny