Znika stara i powstaje nowa DW 925 na trasie Rybnik - Ruda Śląska [ZDJĘCIA]
To jedna z większych inwestycji realizowanych obecnie w województwie śląskim. Przebudowa drogi będzie kosztować ponad 343 mln zł.
Przebudowa DW 925 - zaawansowanie prac jest różne
Wykonywane są obecnie takie prace jak przebudowa sieci energo i teletechnicznych, budowa kanałów technologicznych dla oświetlenia ulicznego, przebudowa kanalizacji sanitarnej, rozbiórka chodników, zjazdów i krawężników, korytowanie pod konstrukcję drogi w miejscach, gdzie dotychczasowe warstwy zostały już rozebrane, układanie podbudowy z kruszywa i podbudowy bitumicznej, przebudowa gazociągów, budowa nasypu pod konstrukcję drogi, montaż przepustów, budowa mostu nad Potokiem Chudowskim i montaż nowych krawężników.
Jak widać, na poszczególnych odcinkach charakter robót świadczy o różnym zaawansowaniu prac; od robót rozbiórkowych po układanie podbudowy bitumicznej. W miarę postępu prac wykonawca zamyka kolejne fragmenty jezdni, rozpoczynając od frezowania istniejących warstw bitumicznych poprzez korytowanie, przebudowę infrastruktury teletechnicznej i po budowę nowej konstrukcji. Na wielu odcinkach przebudowywanej drogi ruch lokalny odbywa się wahadłowo.
Przypomnijmy, że DW 925 to ważna arteria dla tej części województwa śląskiego. Przebudowywany odcinek łączący Rybnik z autostradą A1 i konurbacją górnośląską był już w bardzo złym stanie technicznym. Nawierzchnia była zdegradowana, niesprawny był system odwodnienia, a ruch pieszych i rowerzystów nie był właściwie odseparowany od ruchu pojazdów mechanicznych.
Wielka inwestycja za wielkie pieniądze
Umowa na przebudowę została podpisana z wykonawcą 17 lipca 2023 roku. Zakończenie robót zaplanowano na 17 kwietnia 2026 r. Kosz przedsięwzięcia wynosić będzie nieco ponad 343, 6 mln zł. W tym 292 mln zł pochodzić będzie z Funduszy Europejskich (Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.04 „Fundusze Europejskie dla sprawnego transportu”, działanie FESL.04.01 „Drogi Wojewódzkie”).
Sygnalizacja świetlna będzie reagować na natężenie ruchu
Nowa droga będzie dostosowana do nacisku pojedynczej osi 11,5 t. Zmieniona będzie geometria skrzyżowań. Istniejące chodniki zostaną przebudowane i powstaną nowe ich odcinki. Będą drogi rowerowe lub ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowane zostaną wszystkie zjazdy do posesji. Podobnie zatoki autobusowe będą przebudowane i wybudowane nowe. Na przystankach autobusowych wykonane będą krawężniki „peronowe”, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstaną miejsca do kontroli ruchu. Przebudowane będą przepusty i obiekty mostowe. Zastosowana będzie tzw. cichsza nawierzchnia.
Droga będzie wyposażona w elementy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu, w tym:
- inteligentny system sygnalizacji świetlnej, działające w trybach akomodacyjnych tzn. z dostosowaniem programów do natężenia ruchu;
- azyle na przejściach dla pieszych w wybranych miejscach;
- zabudowę balustrad i barier, elementów bezpieczeństwa ruchu;
- doświetlenie przejść dla pieszych.
Warto dodać, że inwestycja realizowana jest w części na obszarze występowania szkód górniczych, co powoduje konieczność stosowania odpowiednich technologii.
Prócz rozebrania istniejącej konstrukcji drogi i wybudowania nowej przed wykonawcą stoi oczywiście zadanie przebudowy całej infrastruktury technicznej. Czyli przebudowa instalacji zarządzanych przez inne podmioty. Wymaga to bieżącej koordynacji działań i czynienia uzgodnień przy wyłączaniu z ruchu sieci energetycznej, telefonicznej i gazowej.
źródło: ZDW Katowice, oprac. ż