Rybnik musi dołożyć miliony do budowy drogi Racibórz - Pszczyna
Dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika potrwa dłużej, niż przewidywano. Inwestycja będzie też droższa. Już teraz wiadomo, że trzeba będzie do niej dopłacić ponad 12 mln zł.
Budowa drogi regionalnej w Rybniku miała kosztować 268 mln 155 tys. zł. Przetarg wygrała firma Budimex, która zobowiązała się zrealizować przedmiot zamówienia do 17 lutego 2025 r. Już dziś wiadomo, że tak się nie stanie. W marcu i kwietniu Miasto Rybnik oraz Budimex podpisały dwa aneksy do umowy z 17 maja 2023 r. Na mocy pierwszego zwiększono wynagrodzenie wykonawcy o kwotę 12 mln 480 tys. zł. Drugi aneks wydłużył termin realizacji umowy z 630 do 824 dni. Oznacza to, że budowa drogi potrwa pół roku dłużej, niż pierwotnie zakładano i zakończy się 18 sierpnia 2025 r., a całkowity koszt przekroczy kwotę 280 mln zł.
Zmienne warunki i zmiany w projekcie
Dlaczego budowa drogi będzie dłuższa i droższa? Na pytania Nowin odpowiada Agnieszka Skupień, rzecznika prasowa Urzędu Miasta Rybnika.
- Zwiększenie wynagrodzenia dla wykonawcy było związane z koniecznością wykonania wzmocnienia podłoża pod nasypami drogowymi w technologii kolumn przemieszczeniowych betonowych, co wynika z odmiennych warunków gruntowo-wodnych.
Dokumentacja projektowa zawierała badania geologiczne wykonane w losowo wybranych miejscach, które wykazały, że warunki gruntowe są zmienne, dlatego projektant w dokumentacji zawarł zapis, że przed rozpoczęciem robót wykonawca powinien przeprowadzić szczegółowe badania gruntu.
Wykonawca po dokonaniu rozbiórek budynków, oczyszczeniu terenu i uzyskaniu fizycznego dostępu do całej powierzchni terenu budowy przystąpił do szczegółowych badań podłoża. Otrzymane wyniki potwierdziły występowanie zmiennej budowy geologicznej. W związku z tym konieczne było wykonanie kolumn przemieszczeniowych betonowych (służą głębokiemu posadowieniu budowli, w tym przypadku drogi - red.).
Całkowita wartość zamówienia po podpisaniu aneksu wynosi brutto: 280.635.278,72 zł. W zawartej umowie z dnia 17.05.2023 na "Budowę Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna-dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935" termin wykonania zadania został określony na 21 miesięcy od daty zawarcia umowy, to jest 630 dni.
Wykonawcy zgodnie z zapisami umownymi przysługuje wydłużenie terminu o 194 dni, ze względu na konieczność dokonania zmian w dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy kolidującej sieci elektroenergetycznej, oraz uzyskania prolongaty uzgodnień w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej.
Dlatego termin wykonania zadania został określony na 824 dni od daty zawarcia umowy. To oznacza, że roboty budowlane zakończą się w sierpniu 2025 roku, potem jeszcze czekają nas odbiory, by oddać drogę do użytkowania. Tu niestety trudno przewidzieć, ile potrwają - wyjaśnia Agnieszka Skupień.
Zakres inwestycji
Przypomnimy, Miasto Rybnik pozyskało 165 mln zł z budżetu państwa na dokończenie budowy drogi regionalnej w swoich granicach. Pieniądze pochodzą z Polskiego Ładu i Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Zakres inwestycji przewiduje budowę 4,1-kilometrowego odcinka drogi dwujezdniowej, budowę jednego węzła drogowego, trzech przejazdów drogowych i jednego ronda, budowę dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych na drogach poprzecznych, a także budowę 4 wiaduktów, zbiorników wód deszczowych, ekranów akustycznych i przejść dla zwierząt i płazów.
Zaciskanie pasa
Duży koszt realizacji inwestycji po stronie Miasta Rybnika przełożył się na cięcia oraz wydłużenie terminu realizacji miejskich inwestycji. Taka sytuacja dotyczyła m.in.: budowy łącznika ulicy Górnośląskiej, rozbudowy ulicy Sportowej i budowy układu drogowego w strefie przemysłowej w rejonie tej ulicy, adaptacji i modernizacji dawnego szpitala "Juliusza", budowy drogi na ul. Wilczej, termomodernizacji i wymiany źródeł ogrzewania w miejskich obiektach, rozbudowy zbiornika retencyjnego przy ul. Świerklańskiej.
Droga Racibórz - Pszczyna. Co już zrobiono, co jeszcze przed nami?
Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE). Pozostał do wybudowania 4-kilometrowy odcinek drogi od węzła wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej w Rybniku.
W marcu 2022 r. oddano fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. 7-kilometrowy odcinek trasy kosztował niespełna 300 mln zł.
Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostanie fragment łączący Racibórz z Rybnikiem.
Na takich budowach, to norma. Najgorzej wyjść z ziemi.
Wina pisu i niskiego pana w siwych włoskach
czy miasto nie mogło przed inwestycją wykonać takich badań żeby uniknąć takich niespodzianek?
Mylisz się to jeden i ten sam pod wieloma nickami
Ole Ole
Odezwały się trzy pisowskie trolle :)
Brawo (P)rzestępcza (O)rganizacja!!!
Efekty rządzenia juz bardzo widać.
Spieszcie się wydawać pieniądze, "samorządowcy", bo pod wodzą zgrzybiałego chłopaczka panieniek Angeli i Ursuli polska gospodarka i budżet Państwa zaliczają właśnie "niewytłumaczalny" zjazd po równi pochyłej.
Przynajmniej robią coś do porządku a nie tak jak Kieca z Drogą Główną Południową, której po pierwsze nie ma, a po drugie projektowana jest jako droga kolizyjna.