Jak można zostać pilotem szybowca?
Szybownictwo jest wspaniałą formą rozrywki i sportu. Wiele osób marzy o tym, by zostać pilotem szybowca, jednak nie ma pojęcia, jak można uzyskać taki tytuł.
Lot szybowcem to niesamowite wrażenia i cudowna cisza, ponieważ wyróżnia go brak silnika. W czasie przelotu można odnieść wrażenie, że pojazd ten unosi się w powietrzu niczym szybujący ptak. Wiele osób spogląda z zachwytem na cicho lecące nad głowami szybowce, marząc o tym, by usiąść kiedyś za ich sterami. Od czego zacząć taką przygodę z lataniem w przestworzach? Najlepiej od zapoznawczego lotu. Wykonywane są one w aeroklubach lub w prywatnych ośrodkach szkoleniowych, w różnych miejscach w Polsce. Odbywają się w szybowcach szkoleniowych. Wynoszone są one w powietrze z pomocą wyciągarki lub na holu, przez samolot śmigłowy. Sam przelot może trwać od 10 do 60 minut. W tym czasie instruktor i jednocześnie pilot, przekazuje uczestnikowi informacje, dotyczące zarówno wyposażenia maszyny, jaki sposobu latania. Demonstruje również jego możliwości w czasie przelotu. Ten próbny lot pozwala jego uczestnikowi przekonać się, czy faktycznie odpowiada mu taka forma podróżowania i czy poradzi sobie w przestworzach. Większość osób jest zachwycona wrażeniami, jakie daje lot szybowcem. Warto nadmienić, że by przystąpić do kursu na pilota szybowca, trzeba mieć ukończone 14-16 lat, w zależności od wymagań aeroklubu. Bardzo istotne są także wyniki badań lotniczych, które wykonuje się w ośrodkach medycyny lotniczej lub w prywatnym trybie, ale z koniecznym orzeczeniem lekarza z uprawnieniami. Szkolenia prowadzą instruktorzy i wykładowcy. Polskie aerokluby mają wysoko wykwalifikowaną kadrę tych pracowników i doskonałe zaplecze szkoleniowo -dydaktyczne, a także wyposażenie w postaci floty szybowców oraz samolotów.
Szkolenie na pilota szybowca – skorzystaj z oferty polskich aeroklubów
Profesjonalne szkolenie na pilota szybowca zaczyna się od kursu teoretycznego, prowadzonego stacjonarnie. W czasie zajęć, słuchacze poznają zasady bezpieczeństwa, prawo lotnicze, poszerzają wiedzę o planowaniu lotu i o samym szybowcu, a także z podstaw meteorologii, nawigacji czy łączności. Kurs teoretyczny zajmuje z reguły 50-60h. W przerwie zajęć kursanci mogą zajrzeć na stronę bet.pl, by sprawdzić wyniki rozgrywek piłkarskich. Kolejny etap nauki, dotyczy samego latania. Wykonywane jest ono w Polsce na dwóch typach szybowców– SZD-9E „Bocian” i SZD-51 „Puchacz”. Szkolenie praktyczne może zająć do 2-3 tygodni. Możliwe jest również dłuższe wykonywanie lotów, ale w godzinach poranno- wieczornych lub w weekendy. To wygodne rozwiązanie dla osób pracujących. Zaliczony kurs praktyczny ma miejsce wtedy, gdy odbytych jest minimum 40 lotów i w powietrzu ma się spędzone minimum 4 godziny. Szybowiec można prowadzić tylko będąc wyposażonym w spadochron. Pojazdy startowane są za pomocą wyciągu, samolotu, specjalnej wyrzutni, grawitacyjnie- jeśli w górach lub z użyciem samochodu z przyczepioną do niego liną. Każdy lot odbywa się z certyfikowanym instruktorem. Szkolenie kończy egzamin praktyczny, składający się z 2 lotów z instruktorem i 5 lotów samodzielnych.
Latanie na szybowcach to wielka frajda. Może być początkiem przygody z lotnictwem, która może prowadzić uczestnika za stery dużych samolotów pasażerskich czy też wojskowych myśliwców.
Materiał partnera