Kiedy i dlaczego zmieniamy opony
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na przyjście wiosny. Każdy kierowca powinien w tym okresie zacząć myśleć o zmianie ogumienia w swoim samochodzie.
Są wśród nas niedowiarkowie. Ryzykują oni jazdę na jednym rodzaju opon przez cały rok. Pomimo sprzecznych opinii o bezpieczeństwie takiego postępowania, pojawiają się jednak aspekty finansowe. – Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że jazda przez dwanaście miesięcy na zimowych oponach powoduje szybsze ich zużycie. Komfort jazdy po zmianie na ogumienie letnie również się zwiększa, gdyż zmniejsza się głośność pracy opon. Letnie opony mają dodatkowo mniejsze opory toczenia – mówi Wojciech Czapla, współwłaściciel Autoryzowanego Serwisu Ogumienia P&C Centergum w Marklowicach.
Ci, którzy myślą o samodzielnym montażu felg z letnią oponą powinni wiedzieć, że jest to czynność wymagająca wiedzy technicznej i odpowiedniego sprzętu. – Serwis opon i kół najlepiej poświęcić wyspecjalizowanym zakładom obsługi, gdzie specjalista z pewnością pomoże w odpowiednim doborze ogumienia lub obręczy. Za sugestią może sprawdzić newralgiczne dla bezpieczeństwa podróżowania systemy samochodu, jak układ hamulcowy czy kierowniczy – przekonuje nasz ekspert. W cenie wymiany zazwyczaj wliczone jest wyważenie oraz badanie techniczne każdego z kół. Jest to niezbędna procedura, której nie można przeprowadzić poza warsztatem. W sezonie, kiedy kolejki do serwisów wydłużają się, wykażmy się cierpliwością. Warto poświęcić te kilkadziesiąt minut dłużej, by zadbać o swoje bezpieczeństwo.
Wzmożonego ruchu na stacjach wymiany opon jeszcze nie widać. Być może kierowcy czekają, aż znikną ostatnie przymrozki? Czapla wyjaśnia, że lepiej poczekać i dłużej jeździć na zimówkach, niż się zbytnio pospieszyć. – Nie ma stałego, zalecanego okresu na wymianę opon. Zależy to zazwyczaj od ustabilizowania się temperatury (przyjmuje się średnią temperaturę w okolicy 7 stopni Celsjusza). W tym roku koszt wymiany to ok. 60 zł.
Warto wiedzieć:
- lepsze opony montujemy na tylnej osi samochodu
- montujemy na samochód opony tylko i wyłącznie znanego pochodzenia
- wymiana opon powinna być poprzedzona oględzinami ich stanu. Minimalna głębokość bieżnika wg polskiego prawa wynosi poniżej 1,6 mm. Minimalna głębokość bieżnika w czasie podróżowania w trakcie deszczu to 3 mm.
- serwis opon i kół należy poświęcić wyspecjalizowanym zakładom obsługi dla własnego bezpieczeństwa
- wszystkie połączenia śrubowe samochodu, a w tym przede wszystkim połączenie koła z piastą samochodu należy dokręcać odpowiednim momentem przy stosowaniu klucza dynamometrycznego!
- warto pompować koła azotem tylko i wyłącznie uprzednio tworząc próżnie (wypompować powietrze) w owych kołach stosując odpowiedni sprzęt. W przeciwnym wypadku (np: stosując azot sprężony w butli) cały zabieg nie ma większego sensu.
Motocykle
- w przypadku montażu nowych opon należy pamiętać o „docieraniu” opon/y przez pierwsze kilometry (min. 100 km)
- w przypadku doboru ogumienia należy kierować się bezwzględnie zaleceniami producenta pojazdu
- zaleca się stosowanie azotu do pompowania opon motocyklowych
- montaż opon motocyklowych należy powierzać wyspecjalizowanym serwisom
- wbrew panującej opinii, opony motocyklowe powinny być wyważane statycznie (jedna pozycja wyważenia na obwodzie obręczy). Wyważanie dynamiczne możemy przeprowadzać na obręczach z zachowaniem min. szerokości rozmieszczenia odważników 150 mm. Jako ciekawostkę na poparcie naszej tezy, motocykle biorące udział w Moto GP również są wyważane statycznie.
m.k